Chris HemsworthThor
Mark RuffaloBruce Banner / Hulk
Chris EvansSteve Rogers
Scarlett JohanssonNatasha Romanoff / Black Widow
Josh BrolinThanos

Den store udslettelse

Han er fandeme ikke for b√łrn, ham Thanos. Den store, lilla skurk, der har plaget vores superhelte siden den f√łrste sammenkomst, er tilbage st√¶rkere end nogensinde, og nu er han heller ikke l√¶ngere en lille bifigur men egentlig filmens centrale hovedperson. Vores h√•rdt pressede jordiske kick-ass krigere, de menneskelige superhelte og de fremmede halv-, hel-guder eller tossede skabninger er n√¶sten alle samlet i film19 fra Marvels filmunivers-lager, og selv om de nu er inddelt i nye, s√¶re og overraskende grupperinger, s√• er Thanos altid skurken i midten af balladen.

The Man with the Plan
Men vi har aldrig f√•et mange detaljer om hans egentlige m√•l. Blot h√łrt at han er ude p√• at smadre universet. Det passer s√• ikke helt. Kun halvt faktisk. Thanos (Josh Brolin) vil pr√¶cist udrydde halvdelen af universet. Overbefolkning er han nemlig ikke fan af og mener l√łsningen er super nem: Og det er n√¶sten ogs√• demokratisk udt√¶nkt, han vil i hvert fald ikke g√łre forskel p√• rige eller fattige. Snittet vil ske p√• lige fod. Personligt, hvis jeg var en forvokset lilla psykopat med storhedsvanvid havde jeg nok brugt flere selektive metoder til iv√¶rks√¶ttelsen af planen og sparet ham, der var to skridt fra at udrydde kr√¶ft eller andre ubehageligheder eller hende der var en vejrtr√¶kning v√¶k fra at opklare meningen med The Big Bang, men s√•ledes t√¶nker Thanos ikke, og vi er desv√¶rre ogs√• lidt ligeglade med Thanos, for trods pr√¶sentationen af hans projekt bliver han aldrig rigtig interessant. Men en trussel er han, og han l√¶gger ogs√• benh√•rdt ud med at sl√• et par af vores elskede figurer ihjel i √•bningsscenen plus b√łllebanke Hulken. Ikke Bruce Banner, men dennes k√¶mpe, gr√łnne alter ego, som normalt er den der uddeler b√łllebankene. Ikke her... Oh. Shit.

Amuse bouche
Der er virkelig meget p√• h√łjkant i tredje omgang med "Earth's Mightiest Heroes" + nye allierede, og der er mange handlingstr√•de, der skal sammenflettes. Det lykkedes heldigvis ogs√• manuskriptforfatterne at f√• delagtiggjort dem alle, men prisen er at vi kun m√• n√łjes med sm√• portioneringer af dem. Omvendt virker disse nye sm√•hold fremragende. Is√¶r Iron-Man, Spider-Man, Dr. Strange og Peter Quill er en underholdende fraktion, n√¶ppe overraskende, mens Thor i selskab med Rocket og Groot samt k√¶mpedv√¶rgen Eitri (Peter Dinklage) n√¶sten rykker over i den mere r√łrende afdeling. Og fordi vi ved, at vores darlings alle kan miste livet til hver en tid, er forholdene langt mere nervepirrende end de forrige film.

Den sjette sten sikres
Det er igen Russo-drengene, der har instrueret l√łjerne om universets mulige halvdestruktion. De var makkerparret bag de seneste to Captain America-film, den fortrinlige Winter Soldier og den mere snaksagelige Civil War, og de har stadig sv√¶rt ved at fatte sig i korthed. Infinity War varer 149 minutter men f√łles som det dobbelte. Der er tale om en sv√¶rt oppustet aff√¶re, som tilmed ved vejs ende tydeligvis kun er begyndelsen p√• enden, og man skal derfor medbringe rigelige med t√•lmodighed (og m√•ske en madpakke og godt med v√¶ske) og en solid forst√•else for figurerne. Har du ikke set Doctor Strange og Guardians of the Galaxy-filmene ville et hurtigt Marvel-kursus v√¶re en n√łdvendighed for at beholde sit overblik over filmens store omdrejningspunkt: De seks Infinity-sten, som vi, kun med undtagelse af den orange SOUL-variant, l√łbende er blevet introduceret til i de foreg√•ende film. Og Thanos er bestemt glad for sine fine sten, og de kan ogs√• nogle tricks, og det ser CGI-l√¶kkert ud. Men det f√łles hult.

Charmen redder filmen
Ulig de seneste to Marvel-perler, den vanvittige Thor: Ragnarok og den nuancerede Black Panther, f√łles Infinity Way, som en skridt tilbage. Ja, den er storladen, men her er ingen filmisk lir og bl√¶r, og man kan slet ikke kalde den elegant eller filosofisk. Kedelig er den heldigvis ikke, f√łrst og fremmest fordi figurerne, Thanos‚Äô modstandere i hvert fald, er top hyggeligt selskab, men filmen fremst√•r lettere ubagt. Vi mangler nerve og kant. Alt hvad Russo & Co giver os har vi f√•et f√łr. Nu kun med muligheden for at miste de farverige hovedpersoner. Det f√łles ikke rigtig tilfredsstillende. H√•ndv√¶rket er naturligvis sikkert og sobert og sporadisk morsomt, men baren er rykket langsomt op over de sidste 10 √•r med MCU og selv siden Civil War, der udkom i 2016, har folkene bag Marvel-filmene leveret friske vinkler og nye dybder. Det f√•r vi ikke med Infinity War, men den kridter derimod v√¶ldigt lovende op til den store Avnegers-finale, s√• den er tilgivet, men ogs√• kun fordi vi knus-elsker dette charmende univers.

Hvilket år udkom Titanic?