Anmeldt af:Anne H√łjgaard

Riccardo ScamarcioOrlando
Jean-Paul RouveLucien Morisse
Niels SchneiderJean Sobieski
Alessandro BorghiLuigi Tenco
Vincent PerezEddie Barclay

Dalida spreder stjernest√łv ud over biografen

Med denne biopic er det lykkedes instrukt√łren Lisa Azuelos at skabe et medrivende eventyr ud af en historie, der egentlig er ganske banal, men netop derfor almengyldig og vedkommende. Det er historien om sangerinden Dalida, der opdages som 17-√•rig og l√¶gger verden for sine f√łdder.

Vi m√łder f√łrste gang Iolanda Gigliotti alias Dalida i lufthavnen i Paris, n√¶rmere bestemt den 26.2.1967, hvor hun tager afsked med familien, f√łr hun stiger p√• flyet. En antydning af et lidt l√¶ngere knus end normalt er det set-up, vi f√•r, f√łr vi er tilbage i 1950‚Äôerne, hvor vi m√łder Dalida, en ung smuk kvinde, der skal deltage i en sangkonkurrence. Helt fokuseret st√•r hun der alene p√• scenen i sin hvide 50‚Äôer-kjole og br√¶nder igennem, b√•de med sin udstr√•ling og med sin fantastiske, lidt dybe stemme. For Dalida bliver det starten p√• et eventyr, et ulykkeligt eventyr med misundelse, svigt og ber√łmmelsens frysende ensomme slagskygge.

41 shadows
Historien er h√łrt mange gange f√łr, og derfor er det flot, at Lisa Azuelos har gjort den til et s√• elegant og medrivende drama. Her kommer genren til sin ret med det, den kan i forhold til en dokumentarfilm. Eksempelvis er valget af den tidligere fotomodel Sveva Alviti i rollen som Dalida godt set, for Alviti er smuk og scenevant og har allerede eventyret med sig i kraft af sin modelkarriere, og s√• har hun en udstr√•ling, der br√¶nder igennem til bagerste r√¶kke. Samtidig spiller hun den kr√¶vende rolle s√• overbevisende, hendes f√łrste spillefilm i √łvrigt, at man ikke har brug for at se den virkelige Dalida, n√¶rmest tv√¶rtimod.

Hele filmen er elegant og l√¶kkert fotograferet og klippet med en fin balance mellem handling og brug af Dalidas sange p√• lydsiden, og der er en dejlig ro over det hele ‚Äď eksempelvis f√•r personerne lov til at reagere ud, kameraet hviler et par sekunder p√• ansigter, der gr√¶der eller t√¶nker, inden der klippes videre. Det giver et passende rum for identifikation og for vores f√łlelser og reaktioner, og det skaber balance mellem Dalidas offentlige glitrende liv og hendes ensomme og ulykkelige privatliv med skiftende k√¶rlighedsforhold.

Ogs√• Dalidas sange f√•r gennem billedsiden tydeliggjort deres indhold, s√• vi g√•r fra banale tekster som hittet "Bambino" fra 1957 til perioden efter k√¶resten Luigi Tenco‚Äôs d√łd, hvor hun insisterer p√• at synge sange, der afspejler hendes indre liv. Vi f√łlger hende gennem optr√¶dener, tab, selvmordsfors√łg og meditationsophold i Indien og f√•r ogs√• brudstykker fra hendes opv√¶kst i Cairo, hvor hendes far blev anholdt og sat i fangelejr, fordi han var italiener og dermed p√• den forkerte side under 2. verdenskrig.

41 shadows
Lisa Azuelos s√łrger for, at tidsbilledet er i orden, n√•r skiftende behandlere ikke synes at kunne forst√• eller hj√¶lpe et menneske, der havde mere desperat brug for hj√¶lp end hvad der kunne klares p√• en briks med en tilbagel√¶net lyttende psykolog. Samtidig formidler hun et billede af en kvindes rejse gennem livet, hun g√łr Dalida n√¶rv√¶rende for os og viser os en st√¶rk og selvst√¶ndig person, hvis svaghed var hendes uopfyldte l√¶ngsel efter k√¶rlighed blandt mennesker, der s√• stjernen Dalida og ikke den kvinde, der gerne ville have familie og b√łrn og bare v√¶re "helt almindelig", som hun selv sagde.
Lisa Azuelos f√•r ogs√• flettet sm√• kommentarer til kvindens vilk√•r ind her og der, for eksempel da en g√¶st til en fest kommenterer p√• Dalidas k√¶rlighedsliv: "Hvorfor forlader utro kvinder altid deres m√¶nd?", sp√łrger han undrende. Den lader vi st√• et √łjeblik...

Dalidas bror Orlando har medvirket i produktionen af filmen og efter sigende sikret sig retten til at afg√łre, hvem der skulle spille ham selv og hvem der skulle have rollen som Dalida. Gode valg, og gode pr√¶stationer hele vejen rundt. Dog har hans medvirken utvivlsomt betydet, at Dalida s√• entydigt fremstilles i en offerrolle som den smukke prinsesse. Dalida er et portr√¶t, der er set gennem et blik, der √łnsker at give hende et smukt og v√¶rdigt efterm√¶le, ingen tvivl om det. Men en helt igennem elegant og sev√¶rdig film om en stor stjerne med alt det stjernest√łv, man kan √łnske sig.

Hvilken Sex and the City-stjerne spiller Tom Hanks‚Äô motionsgale partner i Forfængelighedens bål?