CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Dalida

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Lisa Azuelos, Orlando, Jacques Pessis

Producere:
Lisa Azuelos
Jérôme Seydoux

Fotograf:
Antoine Sanier

Klipper:
Baptiste Druot

Komponist:
Jean-Claude Petit

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
41shadows

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
01-05-17:
Syng
22-02-17:
Idol
10-02-15:
20000 Days On Earth
06-11-12:
LOL
09-10-07:
Spurven - La vie en rose
30-01-07:
Leonard Cohen: I'm Your Man
06-06-01:
Hånden på hjertet
 


Dalida

Anmeldt af:Anne Højgaard
Genre:Drama
Varighed:127 minutter
Instruktør:Lisa Azuelos
 
Premieredato:26-04-2018
Medvirkende:Som:
Sveva AlvitiDalida
Riccardo ScamarcioOrlando
Jean-Paul RouveLucien Morisse
Niels SchneiderJean Sobieski
Alessandro BorghiLuigi Tenco
Vincent PerezEddie Barclay

Dalida spreder stjernestøv ud over biografen
 
Med denne biopic er det lykkedes instruktøren Lisa Azuelos at skabe et medrivende eventyr ud af en historie, der egentlig er ganske banal, men netop derfor almengyldig og vedkommende. Det er historien om sangerinden Dalida, der opdages som 17-årig og lægger verden for sine fødder.

Vi møder første gang Iolanda Gigliotti alias Dalida i lufthavnen i Paris, nærmere bestemt den 26.2.1967, hvor hun tager afsked med familien, før hun stiger på flyet. En antydning af et lidt længere knus end normalt er det set-up, vi får, før vi er tilbage i 1950’erne, hvor vi møder Dalida, en ung smuk kvinde, der skal deltage i en sangkonkurrence. Helt fokuseret står hun der alene på scenen i sin hvide 50’er-kjole og brænder igennem, både med sin udstråling og med sin fantastiske, lidt dybe stemme. For Dalida bliver det starten på et eventyr, et ulykkeligt eventyr med misundelse, svigt og berømmelsens frysende ensomme slagskygge.


Copyright:
41 shadows
Historien er hørt mange gange før, og derfor er det flot, at Lisa Azuelos har gjort den til et så elegant og medrivende drama. Her kommer genren til sin ret med det, den kan i forhold til en dokumentarfilm. Eksempelvis er valget af den tidligere fotomodel Sveva Alviti i rollen som Dalida godt set, for Alviti er smuk og scenevant og har allerede eventyret med sig i kraft af sin modelkarriere, og så har hun en udstråling, der brænder igennem til bagerste række. Samtidig spiller hun den krævende rolle så overbevisende, hendes første spillefilm i øvrigt, at man ikke har brug for at se den virkelige Dalida, nærmest tværtimod.

Hele filmen er elegant og lækkert fotograferet og klippet med en fin balance mellem handling og brug af Dalidas sange på lydsiden, og der er en dejlig ro over det hele – eksempelvis får personerne lov til at reagere ud, kameraet hviler et par sekunder på ansigter, der græder eller tænker, inden der klippes videre. Det giver et passende rum for identifikation og for vores følelser og reaktioner, og det skaber balance mellem Dalidas offentlige glitrende liv og hendes ensomme og ulykkelige privatliv med skiftende kærlighedsforhold.

Også Dalidas sange får gennem billedsiden tydeliggjort deres indhold, så vi går fra banale tekster som hittet "Bambino" fra 1957 til perioden efter kæresten Luigi Tenco’s død, hvor hun insisterer på at synge sange, der afspejler hendes indre liv. Vi følger hende gennem optrædener, tab, selvmordsforsøg og meditationsophold i Indien og får også brudstykker fra hendes opvækst i Cairo, hvor hendes far blev anholdt og sat i fangelejr, fordi han var italiener og dermed på den forkerte side under 2. verdenskrig.


Copyright:
41 shadows
Lisa Azuelos sørger for, at tidsbilledet er i orden, når skiftende behandlere ikke synes at kunne forstå eller hjælpe et menneske, der havde mere desperat brug for hjælp end hvad der kunne klares på en briks med en tilbagelænet lyttende psykolog. Samtidig formidler hun et billede af en kvindes rejse gennem livet, hun gør Dalida nærværende for os og viser os en stærk og selvstændig person, hvis svaghed var hendes uopfyldte længsel efter kærlighed blandt mennesker, der så stjernen Dalida og ikke den kvinde, der gerne ville have familie og børn og bare være "helt almindelig", som hun selv sagde.
Lisa Azuelos får også flettet små kommentarer til kvindens vilkår ind her og der, for eksempel da en gæst til en fest kommenterer på Dalidas kærlighedsliv: "Hvorfor forlader utro kvinder altid deres mænd?", spørger han undrende. Den lader vi stå et øjeblik...

Dalidas bror Orlando har medvirket i produktionen af filmen og efter sigende sikret sig retten til at afgøre, hvem der skulle spille ham selv og hvem der skulle have rollen som Dalida. Gode valg, og gode præstationer hele vejen rundt. Dog har hans medvirken utvivlsomt betydet, at Dalida så entydigt fremstilles i en offerrolle som den smukke prinsesse. Dalida er et portræt, der er set gennem et blik, der ønsker at give hende et smukt og værdigt eftermæle, ingen tvivl om det. Men en helt igennem elegant og seværdig film om en stor stjerne med alt det stjernestøv, man kan ønske sig.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
Flere bio-anmeldelser
 
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken film er ikke baseret på et værk af Philip K. Dick?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google