Laurie MetcalfMarion McPherson
Tracy LettsLarry McPherson
Lucas HedgesDanny O'Neill
Timothée ChalametKyle Scheible
Beanie FeldsteinJulie Steffans

Womanhood

For nogle f√• √•r siden bl√¶ndende den amerikanske indie-instrukt√łr Richard Linklater os med hans 10-√•rs-projekt, Boyhood, hvor vi over et √•rti f√łlger en dreng fra skolestart til hans skal starte p√• college. Det er ikke helt tilf√¶ldet med skuespiller Greta Gerwigs tilbagevenden som manuskriptforfatter og instrukt√łr (dette er kun anden film i instrukt√łrstolen). Hendes unge hovedperson f√łlger vi blot i hendes sidste √•r i high school, s√• vi f√•r ikke samme grundighed, men √¶gtheden har Gerwig ogs√•, og s√• er vinklen naturligvis anderledes, for ofte er det lige vi f√•r en film om forholdet mellem mor og datter, i s√¶r et der er s√• virkelighedstro og s√• nuanceret.

Saoirse & Laurie
Gerwig leverer nemlig et fintf√łlende portr√¶t af en ung kvinde i alle hendes sjove men ogs√• ucharmerende sindsstemninger. Christine McPherson er s√• dramatisk at hun har givet sig selv et k√¶lenavn og insisterer p√• at alle bruger det i stedet for hendes rigtige navn. Hendes bedste veninde p√•st√•r i et h√łjtr√•bende argument senere i filmen, at "Lady Bird" intet kan medmindre hun er i centrum, og p√• dav√¶rende tidspunkt er vi rimelige enige med BFF Julie. Men i irske Saoirse Ronans fuldst√¶ndige fantastiske freml√¶gning af Lady Bird koster det os ikke k√¶rligheden til teenageren, for vi er allerede faldet for hende og alle hendes klassiske teenage-frustrationer, dybe f√łlelser og enorme forventninger. Vi er p√• hendes side, men fordi Gerwis s√• fornemt ogs√• allerede har givet os en masse detaljer om Lady Birds‚Äô mor (Laurie Metcalf i stjernest√¶rk form), er vi ogs√• med hende, for hun er lige s√• menneskelig interessant og vedkommende.

Sandhedens skuffelser
Lady Bird er heller ikke rigtig en film om en mor og datter, der har sv√¶rt ved at tale sammen. Det er en sart og sanselig fort√¶lling om at blive voksen og finde sig selv og sine gr√¶nser. For som s√• mange af Hollywoods polerede teenage-film om unge sj√¶le der s√łger nye veje, tror Lady Bird selvf√łlgelig ogs√• at vejen til lykke er et stor i hus, et college i en kultiveret by og den perfekte k√¶reste, men virkeligheden er en anden, n√•r bedsteveninden pludselig bliver skiftet ud med den overfladiske og rige it-girl, Jenna, og den k√łnne, sortkl√¶dte guitarist og rebel, Kyle, viser sig at v√¶re skuffende stimulans og intetsigende venner.

Opture og nedture
Det er ikke nemt at blive voksen, og vi snubler hele vejen med Lady Bird og hendes n√¶rmeste, og dem er der heldigvis nogle stykker af, for det hele g√•r ikke op i mor og datter-drama, selvom der bestemt bliver gjort plads til det. Gerwig f√•r ogs√• indflettet b√•de Lady Birds bror og dennes k√¶reste, der vist n√¶rmest er blevet adopteret af familien, og is√¶r hendes far, som hun har et mindre voldsomt forhold til. Ham bliver hun ikke rigtig uvenner med, men omvendt har hun heller ikke opdaget, at han k√¶mper med depression. Hun bliver klogere. Og det er netop Gerwigs pointe. For hver scene, for hvert sammenst√łd, for hver fremgang, lille hit og/eller optursaften, s√•vel som hver fiasko og skuffelse, bliver Lady Bird en mikroskopisk bedre version af sig selv.

Et lille kunstværk
Man skulle egentlig ikke tro at det er s√• vanvittigt ophidsende, men det er ualmindelig medrivende, morsomt, varmt og r√łrende. Greta Gerwig m√• hjertens gerne forts√¶tte med at fort√¶lle denne type historie. Personlig ville jeg have elsket at se denne film, da jeg var 17 √•r og p√• vej frem i verden. Og ikke blot fordi den er godt skruet sammen og konstant underholdende gennem sine 93 minutter. Det er blot en velkommen bonus. Hvad der er virkeligt vidunderligt ved Lady Bird er, at den et upoleret billede af en ung teenage-pige, der p√• ingen m√•de er picture perfct. Det er lige f√łr den f√łles dokumentarisk. Gerwig har naturligvis indlagt en udviklingskurve til Lady Bird, selvom strukturen b√•de f√łles naturlig og uforceret, og det er ingen hemmelighed at hun har brugt sin egen ungdom som inspiration til eventyret om Christines rejse, men hun f√•r perspektiveret det s√• afslappende og elegant, at det eneste man beh√łver er at s√¶tte sig til rette og ind√•nde filmen for at nyde den. Magisk. Lille film. Stor kunst.