Anmeldt af:Steen Balle
Varighed:75 minutter
Instruktør:Louise Detlefsen
Mette-Ann Schepelern

Premieredato:02-05-2018
Lizette Risgaard

Hun vil alles bedste!

Det er tre meget forskellige dokumentarfilm DOX:BIO 2018 har programsat i foråret – den første om en døende alkoholiseret keramiker Niels Vinge I fars hænder, den anden var den svenske succesfulde rapper Silvana og hendes kamp mod undertrykkelsen. Og nu filmen om Hjerter dame – hvor to filminstruktører har valgt at tegne et portræt af den første kvindelige formand i LO, Lizette Risgaard – valgt i 2015 efter 117 år med mandlige formænd – og hendes gåpåmod for at få fællesskabet og solidariteten til at lykkes – i en tid, hvor medlemstallet rasler ned.

DOX:BIO
Hendes egen lattermilde kommentar til LO-formand Harald Børstings valg af hende som næstformand i 2007 var ikke at få hende til ny formand, men at styrke hans egen kandidatur ved at tilgodese den kvindelige side i mandeverdenen. Filmen følger de to år med Lizette Risgaards kampe – bl.a. da hun året efter modigt fyrede hele LO-ledelsen, og vi får et prisværdigt kort tilbageblik med s/h billeder fra LOs højdepunkter og Lizette Risgaards opvækst i en toværelseslejlighed på Nørrebro med få penge.

Ved at vise Lizette Risgaards to taler ved 1. maj 2016 og 2017 i Fælledparken får vi hele hendes drivkraft for at bygge et retfærdigt Danmark op – hvor hun først får klapsalver som den første kvindelige formand, og i 2017 møder den benhårde socialdemokratiske arbejderbevægelse, som råber og larmer ad hende, da hun har indgået et forlig med arbejdsgiverne og deres mulighed for at kræve en 42 timers arbejdsuge. Hun kan ikke trænge igennem, men vælger utraditionelt uden at spørge en spindoktor – at træde ned fra scenen og opsøge den rystende fagbevægelse i teltet og gentage: "Jeg respekterer jeres synspunkter og vil gerne lytte til jeres meninger, men vi må ikke gå i stå. For mig vil enighed og usynlighed ikke føre til noget som helst – så jeg er taknemlig for jeres tilkendetilgivelse." Og hun får også den anerkendelse i teltet af en ældre fagforeningsmand: "Det er første gang i 30 år, at en formand fra LO er kommet ned til os."

DOX:BIO
Jeg har aldrig i mit liv set så mange trapper i en film. Og filmen skal da også vise Lizette Risgaards kamp på de blanke gulve – og hun er ærlig nok i filmen til at være usikker på om hun kan slå igennem, hvilket er usædvanligt for en LO-formand. Vi møder hende hos en kommunikationskonsulent, hvordan en tidligere kontorassistent skal slå igennem, men jeg synes vi ser for mange scener, hvor hun flygtigt kommunikerer på Facebook med medlemmerne, og møder deres umiddelbare spontane kommentarer, da det første vi hører hende sige er – at Facebook ødelægger fællesskabet – det er ansigt til ansigt – der giver liv… Vi ser også Lizette Risgaard møde op til Pia Kjærsgaards 70 års fødselsdag og tjekke lønsedler på Hovedbanegården. Hun har hjertet med sig – men filmen havde vundet med færre trapper og færre bilsnapshots.