Tommy Lee JonesLeo
Rene RussoSuzie
Joe PantolianoJoe
Glenne HeadlyMarguerite
Sheryl Lee RalphRoberta

Bunden skrabes

Ak, suk og hvorfor. Rettere hvordan er det lykkedes den garvede Hollywood-rotte Ron Shelton, manden bag film som Bull Durham og White Men Can't Dunk, at f√• finansieret sin nyeste fad√¶se af en film? Manden har ikke lavet en bare nogenlunde underholdende og eller vellykket film siden Tin Cup fra 1996. Hans seneste spillefilm var pinligheden Hollywood Cops fra 2003, som retf√¶rdigt nok ogs√• floppede, men nu er han alligevel tilbage p√• det store l√¶rred. Denne gang med en f√¶l bundskraber, som fuldst√¶ndig b√łr undg√•s.

End ikke hvis du elsker Morgan Freeman eller Tommy Lee Jones b√łr du investere din tid og penge p√• filmen, der handler om rivaliseringen mellem disse to gamle drenge. Ingen af dem er sjove, da manuskriptet ikke er sjovt, de er heller hverken sp√¶ndende eller bare hyggelige, og allerv√¶rst fungerer de slet ikke sammen. Zero kemi. Det er en sv√¶rt anstrengende aff√¶re at sidde alle filmens 91 minutter igennem. Men n√•r nu jeg har lidt ved at udholde katastrofen, beh√łver du i det mindste ikke g√łre det. Selv tak.

Id√©en bag Just Getting Started er ellers udm√¶rket. Vores tre hovedskuespillere ligger i aldersgruppen 64-80 √•r og de er normalt garant for fin underholdning. Freeman spiller langt oftere mere bl√łde og rare figurer end Jones, som derimod ofte er god i den slidte og bitre ende af spektret, s√• valget af de to forskellige herrer er sikkert. Og sk√łnne Rene Russo er heller ikke blevet d√•rligere med alderen, s√• hun er p√• papiret ogs√• et godt valg. Er det fedt at se en komedie hvor den √¶ldre m√•lgruppe er repr√¶senteret? Bestemt, men ingen af disse tre normalt solide skuespillere fortjener dette makv√¶rk af en kvart-hjertet og ekstremt ufokuseret komedie.

Freeman spiller den gamle hankat Duke, der er lederen af et luksus plejehjem, som han behandler som sin private legeplads, hvor de kvindelige beboere n√¶rmest ogs√• sl√•s om ham. Han er da ogs√• fuld af overskud. En levemand, som hygger sig med sine damer, og slapper af med pokeraftener og golf sammen med de andre gamle drenge. Alts√• lige indtil han bliver opdaget af den gangster-familie han stak for √•r tilbage. Pudsigt nok dukker der pludselig en anden gammel r√¶v op. Den tidligere milit√¶r- og forretningsmand Leo, der sl√•r Duke p√• alle omr√•der ‚Äď specielt selvtilliden ‚Äď og sandelig om en ny sp√¶ndende dame, Suzie, ikke ogs√• g√łr sin entre i Villa Capri-paradiset samtidig.

Det v√¶rste ved krampagtigheden er dog ikke det flade manuskript med de ringe optegnede figurer eller det t√•belige plot og dets t√•belige 'udvikling', men filmens manglende budskab. Hvad er pointen med det hele Hr. Shelton? Pr√łver du p√• at fort√¶lle at livet ikke er slut, n√•r man flytter p√• pensions-resort eller handler det om ikke at skue hunden p√• h√•rene, eller var meningen egentlig bare at lave en hyggelig buddy-komedie. Intet virker i Just Getting Started. Den er tilmed hamrende kedelig, intetsigende og sporadisk lige frem miserabel. Skr√¶mmende at den er n√•et helt ud i biograferne. Den burde have v√¶ret stoppet, omskrevet, omklippet eller bare br√¶ndt p√• b√•let inden det kom s√• langt. At den overhovedet kan vises frem er en h√•n mod filmindustrien og alle de 17 sm√• indie-film, der kunne v√¶ret blevet finansieret med dennes budget. Det er virkelig s√łrgeligt.