Premieredato:09-05-2018
Lior AshkenaziMichael Feldmann
Sarah AdlerDaphna Feldmann
Yonaton ShirayJonathan
Shira HaasAlma

Skæbnens vogtere

En film kan huskes p√• mange m√•der. Det kan v√¶re en inciterende dialog. Et r√łrende lydspor. Eller en sp√łjs rekvisit, der ridser sig ind i hukommelsen. I den israelske spillefilm Foxtrot m√• det dels v√¶re scenen, hvor en soldat kaster sig ud i en spontan og h√¶mningsl√łs dans ved en gr√¶nseovergang og dels den formidable og opfindsomme fotografering. Den komiske dans st√•r en anelse i kontrast til filmens alvorlige handling, der minder om en gr√¶sk tragedie, hvilket instrukt√łren Samuel Moaz har givet udtryk for, er hans bagvedliggende kunstneriske ambition. Alligevel indeholder Foxtrot flere tydelige elementer af sort komedie og mange absurde optrin. Ret beset kan filmen som en klassisk tragedie opdeles i tre akter. Snedige tidsforskydninger undervejs snyder dog tilskuerens oplevelse af det samlede begivenhedsforl√łb.

Vanvittigt vendepunkt
I f√łrste del f√łlger tilskueren en families pludselige sammenbrud, da de f√•r at vide, at deres s√łn Jonathan (Yonaton Shiray) er d√łd ved fronten. Moren Daphna Feldmann (Sarah Adler) falder straks om og f√•r en beroligende spr√łjte af to soldater, mens Michael Feldmann (Lior Ashenazi) f√łrst lukker f√łlelsesm√¶ssigt ned for derefter at eksplodere i et vanvidsraseri, der skr√¶mmer de h√•rdf√łre soldater, som er sat til at overbringe den triste meddelelse. Herefter f√łlger et minuti√łst studie i afm√¶gtighed og sorg og senere et grotesk og vanvittigt vendepunkt, der vender op og ned p√• alting. Det er dj√¶vlebl√¶ndt godt udf√łrt og replikkerne i den lange scene er b√•de karske og skarpe som en issyl.

Tr√łstesl√łs ud√łrk
Fra det ene √łjeblik til det andet befinder tilskueren sig i en tr√łstesl√łs ud√łrk, hvor en flok unge soldater, heriblandt s√łnnen Jonathan √łder dagen v√¶k med at kigge tomt ud mod horisontlinjens bakkede sandformationer. Det er ikke s√• overraskende, da dagens eneste undselige h√łjdepunkt er de dr√łvtyggende kameler, der indimellem passerer slentrende forbi gr√¶nsebommen. De stramt komponerede scener i √łrkenen er gennemv√¶dede med skjult symbolik ‚Äď ikke den tunge af slagsen, men derimod den subtile. S√•ledes synker containeren soldaterne bor i langsomt, og visitationerne af de forbipasserende pal√¶stinensere er s√• grove og nidk√¶re, at det er sv√¶rt ikke at skimte en kritik af staten Israel.

Kulsort hul
I sidste akt er tilskueren tilbage i den mond√¶ne og bekvemmelige lejlighed, og her f√•r tilskueren med tiden klarere indsigt i, hvorfor der lettere umotiveret hersker en aparte og trykket stemning. I centrum st√•r endnu engang √¶gteparret Feldmann, der begge spilles med stor pr√¶cision, finesse og indf√łling af Lior Ashenazi og Sarah Adler. S√¶rligt b√łr Lior Ashenazi fremh√¶ves for sit mesterlige portr√¶t af en mand, der rammes af den st√łrst t√¶nkelige tragedie, men alligevel undg√•r at falde fuldkommen ned i et kulsort hul af smerte og sorg. Salte t√•rer og raserianfald har sj√¶ldent virket s√• overbevisende, og det er n√¶sten ikke til at forst√•, hvorfor Foxtrot har m√łdt modstand fra h√łjeste embedssted i Israel.

Livets bitters√łde sk√¶bnespil
Der knytter sig nemlig en mindre skandale til Foxtrot. Filmen var Israels officielle bud p√• en Oscar-kandidat, men Israels nuv√¶rende kulturminister fors√łgte uden held at tr√¶kke filmen tilbage. Foxtrot var ikke med i det endelige Oscar-kapl√łb, men til geng√¶ld k√•rede The National Board of Review Foxtrot til √•rets bedste udenlandske film. Det er ikke et tosset valg, da Foxtrot p√• eminent vis forener den klassiske tragedie med et moderne hverdagsdrama tilsat en syrlig sjat af absurd komedie. Filmen er ikke partout en s√łnderlemmende kritik af den israelske stat, men n√¶rmere en universel fort√¶lling om livets bitters√łde sk√¶bnespil og en beretning om en families b√•de tragiske nedstyrtning og opmuntrende oprejsning.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5