Charlize TheronMarlo
Mackenzie DavisTully
Mark DuplassCraig
Ron LivingstonDrew
Elaine TanElyse

De prægtige kvinder

Det er næsten tredje gang trekløveret Reitman, Cody & Theron samarbejder. Første gang var med Juno, som manuskriptforfatterer Diablo Cody vandt en velfortjent Oscar for, anden gang var med det langt mere bitre drama Young Adult, der bragte filmskaberne sammen med Charlize Theron (som ikke var med i Juno), og hende fortsætter de med i Tully, og afslutter dermed deres pseudo-trilogi med transformationen om at blive voksen. For Tully føles som en naturlig fortsættelse af de to andre film, selvom det ikke er ment som en trilogi, da den har sine skaberes farverige fingreaftryk over alle sine 94 minutter.

Tully retter nemlig spotlyset mod den del af moderskabet vi ikke ofte ser på film, de nedslidte energiniveauer, de monotone rutiner og det generelle besvær med at sørge for en nyfødt samtidig med de to lidt ældre børn stadig skal have opmærksomhed og omsorg. Vi har seriøst ondt af Therons sårbare og trætte Marlo. Hun har det fandeme ikke nemt. Og hvis ikke både Cody og instruktør Jason Reitman var så gode til at vride humoren ud af disse små trivielle hverdagssituationer, ville det være en mere hård omgang at overvære. Men Tully er en komedie, og derfor er det ok at grine af det hele.

Ikke at vi griner så meget igen, lårklaskende festlig er filmen på ingen måde, og især efter indtrædelsen af Marlos nat-barnepige Tully, begynder filmen at spinde i en lidt anden retning. Marlo havde ellers nægtet at lade sin superrige bror finansiere en nat-barnepige for at afhjælpe hende, men efter de første par ugers hårde slid, finder hun alligevel nummeret frem til denne efter sigende superengel. Og Tully er ret skøn. Hun er ung og sprudler af liv og overskud og efter relativ kort tid begynder Marlo da også at se fordelen ved hele situationen. Pointen med hele er selvfølgelig om Tully virkelig er løsningen. Well... Hun er godt selskab i det mindste.

Det hjælper så afgørende, at det er Mackenzie Davis, der spiller Tully, for hun er knuselskede dejlig, og vi forstår derfor godt hvorfor Marlo bliver glad for hende. At historien mod slutningen så udvikler sig i en helt uventet (eller måske knapt så uventet?) retning svækker ikke dynamikken mellem de to kvinder, men pludselig er alting slet ikke så morsomt mere. Og der er sikkert nogle der vil føle en vis form for skuffelse over filosofien bag den alvorlige udvikling. Men Tully har aldrig påstået at være dokumentarisk realisme, trods sin ganske virkelighedstro hverdagsscenarier.

Sød er den, selvom den ikke når Junos charmerende højder, og så har den tydeligvis mere på hjerte, når får vi kommer godt ind på livet af Tully og Marlo. For alle de andre er blot små sidefigurer. Det havde været lækkert at få meget mere med Marlos mand, Drew (Ron Livingston i fin form), men vi må nøjes med at hygge os med Tully og nyde endnu en pragtpræstation med Charlize Theron, der er fuldstændig fantastisk som den hårdtprøvede mor til tre. Hun er hele filmen værd, og den er bestemt ikke så stærk og helt så afklaret mod sin slutning, som den lidt for hurtigt overfladebehandler, men Theron leverer en nuanceret, interessant og ofte rørende tour de force. Og nogle gange er det nok. Marlo, Tully og Charlize, hvilken combo.

Hvem af disse skuespillere har modtaget 7 Oscarnomineringer uden at vinde?