Det Danske Filminstitut

The Human Shelter

Varighed:58 minutter
Instruktør:Boris B. Bertram

Premieredato:09-05-2018

Filosofisk boligdokumentar

Hvad menes der egentlig med et hjem? Hvordan opfattes et hjem i forskellige kulturer, og hvordan kan et hjem tage sig ud? Den slags sp√łrgsm√•l fors√łger den danske dokumentarfilm The Human Shelter at besvare. Filmen kan vises under Copenhagen Architecture Festival. I filmen tager instrukt√łren Boris Benjamin Bertram tilskueren med p√• en sanselig jordomrejse til 9 forskellige lande, hvor hjem kan have mange betydninger og udformninger. The Human Shelter er en antropologisk udforskning, hvor tilskueren stifter bekendtskab med en r√¶kke mennesker fra Finland til Japan. F√¶lles for dem er de har indrettet sig p√• utraditionel vis.

The Human Shelter er fortalt i stilrene tableauer med en skarp sans for komposition og farvespil. Flere tracking optagelser g√łr indtryk. Eksempelvis i den vandfyldte slumby i Lagos og det neonbelyste Tokyo. Desuden er den dynamiske underl√¶gningsmusik medvirkende til at skabe en god fremdrift og stemning. Flere af de medvirkende sm√•filosoferer over meningen med et hjem. Dertil overv√¶rer tilskueren en digtopl√¶sning, violinspil og dans. Dokumentarfilmen er b√•de observerende og poetisk i sit filmsprog og s√łger ikke en bestemt udsigelse om hjemmet, men er i sin natur en fordomsfri unders√łgelse af menneskelige beboelsesformer.

Der er et strukturerende fort√¶llegreb i The Human Shelter, men alligevel virker den indimellem en smule retningsl√łs. Det kan eksempelvis v√¶re sv√¶rt at gennemskue, hvorfor en museumskurator skal medvirke, og vi ligeledes skal p√• bes√łg i en sp√łjs og sympatisk mands hjem i et tr√¶. Ideelt set burde filmen f√łlge den antropologiske vinkel endnu mere og udelukkende fokusere p√• mennesker, der har valgt et atypisk hjem mod eller med deres vilje. Eksempelvis st√•r skildringen af de samiske nomader meget st√¶rkt.

The Human Shelter er stadig en interessant, tankev√¶kkende og smuk dokumentarfilm, der giver en unik tilgang til hjemmet fremfor de tonsvis af tomhovedede boligprogrammer, der fylder sendefladen. Via sit √¶teriske og √¶stetiske fort√¶llesprog lykkedes filmen med at tilf√łje nye indsigter og opdagelser hos tilskueren og ikke mindst f√• dennes √łjne op for, at et hjem ikke har en bestemt og sn√¶ver betydning. Hjem er vel i bedste forstand en s√¶rlig tilstand af v√¶ren til i verden p√•.

Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?