Josh BrolinNathan Summers/ Cable
Morena BaccarinVanessa
Zazie BeetzDomino
Brianna HildebrandNegasonic Teenage Warhead
T.J. MillerWeasel

Mere meta, vild & blodig

Den blev et k√¶mpe hit: Deadpool, tilbage i for√•ret 2016. I udlandet (alts√•, ikke-USA) indtjente den tilmed mere end The Passion of the Christ, fort√¶lle Wade Wilson os p√• et tidspunkt i filmen, hvor han igen taler til publikum. Og det er ikke den eneste gang, han igen-igen bryder den fjerde v√¶g. Han taler faktisk ret ofte til kameraet, og vi slubrer hele meta-herligheden til os. Deadpool 2 er kort fortalt ikke en af de forts√¶ttelser, der har tabt pusten fra f√łrste film. Den er muligvis en anelse st√¶rkere, m√•ske knapt s√• frisk men alligevel langt sjovere. F√łrst og fremmest fordi den g√łr endnu mere grin med sig selv og sin hovedrolleindehaver, Ryan Reynolds.

Blod, sved og tårer
Og han er virkelig imponerende i filmen. Kun f√• minutter inde i l√łjerne er han i crazy sl√•skamp, denne gang if√łrt t-shirt og jogging-bukser men fremst√•r alligevel benh√•rd og brutal. Og sl√•skampene og diverse vilde stunts er heller ikke blevet blidere i film2, der dog stadig henfalder til bl√łd popmusik (placeringen af Dolly Partons "9 to 5" er decideret genial) og sporadiske √łmme √łjeblikke imellem de r√• voldsscener. Det er i endnu h√łjere grad en fantastisk balance. Fra den ene yderlighed til den n√¶ste. For Deadpool mister i √•bningsscenen sin raison d‚Äô√™tre og tingene er pludselig lettere r√łrende inden filmen kaster sin gakkede 007-intro-sekvens-spoof i hovedet p√• os. Det er fr√¶kt ‚Äď p√• alle de rigtige m√•der.

Deadpool skaber nye venner
Undervejs har John Wick- og Atomic Blonde-instrukt√łr David Leitch da ogs√• solidt styr p√• is√¶r sin action, og der er nogle massivt l√¶kre action-sekvenser, b√•de bl√¶ret og opfindsomt sat sammen, og n√•r de udspiller sig er hum√łret ekstra h√łjt, for der er naturligvis ogs√• blevet plads til en k√¶k bem√¶rkning far Deadpool midt i kaosset. Derimod f√łles dramaet desv√¶rre en smule langtrukket i midten af fort√¶llingen, hvor filmen har gravet sig godt ned i historien om en ung mutant, som Deadpool har udset sig for at redde. Dette besv√¶rligg√łres da supersoldaten Cable dukker op fra langt ude i fremtiden og g√łr livet sv√¶rt for vores r√łdkl√¶dte og rapk√¶ftede anti-superhelt. Men det hele bliver hurtigt l√•rklaskende morsomt inden det bliver for tungt, og snart er Team Deadpool i topform igen.

St√łrre og sjovere
Team Deadpool er for √łvrigt ingen stor overdrivelse, for den ensomme ulv Wade, v√¶lger ganske overraskende at samle et hold omkring sig i jagten p√• Russell, som vores stakkel unge mutant hedder, og det f√•r filmen naturligvis ogs√• en masse spas ud af. Der er generelt mere og bredere feststemning i filmens to timer, der byder p√• den lille gruppe biroller fra f√łrste film plus en brillant X-Men-cameo (hvis du blinker g√•r du nok glip af klippet, s√• lad v√¶re med at blinke undervejs) mens ellers er de nye spillere ‚Äď inklusive Josh Brolin som skurken Thanos, undskyld Cable ‚Äď en sk√łn fordel, hvor man is√¶r f√•r lyst til at se mere til bad-ass‚Äôen Domino (Atlantas Zazie Beetz) i den forh√•bentlige kommende Deadpool 3.

Grov behandling af Ryan Reynolds
Men i sidste ende er filmen Deadpools og/eller Ryan Reynolds (bliv for √łvrigt til rulleteksterne er godt i gang. Vi f√•r en et par v√¶rdige ekstrascener, man ikke b√łr g√• glip af), som denne gang ogs√• har v√¶ret med til at skrive manuskriptet med Rhett Reese og Paul Wernick. Og de holder intet tilbage. Superstjernen Reynolds f√•r i hvert fald en ordentlig overhaling. Hvis du troede den f√łrste Deadpool-film var grotesk og langt ude i sine tossede id√©er, s√• er denne endnu mere vanvittig, og fortjener dermed ogs√• at n√• minimum samme succesniveau som forg√¶ngeren. Og f√•r vi en tredje Deadpool-film f√•r vi nok ogs√• en kommentar til Deadpool 2‚Äôs indtjening og popularitet. Gl√¶der mig allerede.

Mit Gr√łnland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5