Josh BrolinNathan Summers/ Cable
Morena BaccarinVanessa
Zazie BeetzDomino
Brianna HildebrandNegasonic Teenage Warhead
T.J. MillerWeasel

Mere meta, vild & blodig

Den blev et kæmpe hit: Deadpool, tilbage i foråret 2016. I udlandet (altså, ikke-USA) indtjente den tilmed mere end The Passion of the Christ, fortælle Wade Wilson os på et tidspunkt i filmen, hvor han igen taler til publikum. Og det er ikke den eneste gang, han igen-igen bryder den fjerde væg. Han taler faktisk ret ofte til kameraet, og vi slubrer hele meta-herligheden til os. Deadpool 2 er kort fortalt ikke en af de fortsættelser, der har tabt pusten fra første film. Den er muligvis en anelse stærkere, måske knapt så frisk men alligevel langt sjovere. Først og fremmest fordi den gør endnu mere grin med sig selv og sin hovedrolleindehaver, Ryan Reynolds.

Blod, sved og tårer
Og han er virkelig imponerende i filmen. Kun få minutter inde i løjerne er han i crazy slåskamp, denne gang iført t-shirt og jogging-bukser men fremstår alligevel benhård og brutal. Og slåskampene og diverse vilde stunts er heller ikke blevet blidere i film2, der dog stadig henfalder til blød popmusik (placeringen af Dolly Partons "9 to 5" er decideret genial) og sporadiske ømme øjeblikke imellem de rå voldsscener. Det er i endnu højere grad en fantastisk balance. Fra den ene yderlighed til den næste. For Deadpool mister i åbningsscenen sin raison d’être og tingene er pludselig lettere rørende inden filmen kaster sin gakkede 007-intro-sekvens-spoof i hovedet på os. Det er frækt – på alle de rigtige måder.

Deadpool skaber nye venner
Undervejs har John Wick- og Atomic Blonde-instruktør David Leitch da også solidt styr på især sin action, og der er nogle massivt lækre action-sekvenser, både blæret og opfindsomt sat sammen, og når de udspiller sig er humøret ekstra højt, for der er naturligvis også blevet plads til en kæk bemærkning far Deadpool midt i kaosset. Derimod føles dramaet desværre en smule langtrukket i midten af fortællingen, hvor filmen har gravet sig godt ned i historien om en ung mutant, som Deadpool har udset sig for at redde. Dette besværliggøres da supersoldaten Cable dukker op fra langt ude i fremtiden og gør livet svært for vores rødklædte og rapkæftede anti-superhelt. Men det hele bliver hurtigt lårklaskende morsomt inden det bliver for tungt, og snart er Team Deadpool i topform igen.

Større og sjovere
Team Deadpool er for øvrigt ingen stor overdrivelse, for den ensomme ulv Wade, vælger ganske overraskende at samle et hold omkring sig i jagten på Russell, som vores stakkel unge mutant hedder, og det får filmen naturligvis også en masse spas ud af. Der er generelt mere og bredere feststemning i filmens to timer, der byder på den lille gruppe biroller fra første film plus en brillant X-Men-cameo (hvis du blinker går du nok glip af klippet, så lad være med at blinke undervejs) mens ellers er de nye spillere – inklusive Josh Brolin som skurken Thanos, undskyld Cable – en skøn fordel, hvor man især får lyst til at se mere til bad-ass’en Domino (Atlantas Zazie Beetz) i den forhåbentlige kommende Deadpool 3.

Grov behandling af Ryan Reynolds
Men i sidste ende er filmen Deadpools og/eller Ryan Reynolds (bliv for øvrigt til rulleteksterne er godt i gang. Vi får en et par værdige ekstrascener, man ikke bør gå glip af), som denne gang også har været med til at skrive manuskriptet med Rhett Reese og Paul Wernick. Og de holder intet tilbage. Superstjernen Reynolds får i hvert fald en ordentlig overhaling. Hvis du troede den første Deadpool-film var grotesk og langt ude i sine tossede idéer, så er denne endnu mere vanvittig, og fortjener dermed også at nå minimum samme succesniveau som forgængeren. Og får vi en tredje Deadpool-film får vi nok også en kommentar til Deadpool 2’s indtjening og popularitet. Glæder mig allerede.

Hvem er ikke en "mystery man"?