Rod ParadotMalony Ferrandot
Beno√ģt MagimelYann
Sara ForestierSéverine Ferrandot
Diane RouxelTess
Elisabeth MazevClaudine

Den vilde dreng

Unge kn√¶gte med et vildt temperament har altid gjort sig s√¶rdeles godt p√• det store l√¶rred. Det har franske instrukt√łrer vidst l√¶nge. T√¶nk bare p√• mesterlige film som Ung flugt og La Haine. Begge film portr√¶tterer udsatte og utilpassede kn√¶gte. Det samme g√łr Emmanuelle Bercots fremragende spillefilm Standing Tall, der er m√•nedens film i Cinemateket. Filmen havde premiere i Frankrig for tre √•r siden og gav henholdsvis hovedrolleindehaveren Rod Paradot en fortjent C√©sar for mest lovende unge skuespiller og Beno√ģt Magimel en C√©sar for bedste mandlige birolle. Standing Tall stiller skarpt p√• den unge Malony (Rod Paradot), der har um√•delig sv√¶rt ved at styre sit iltre temperament og holde sig inden for lovens rammer. Gang p√• gang kommer han i karambolage med myndighederne og s√•rer og skuffer sine n√¶rmeste. Det kan umiddelbart v√¶re vanskeligt at holde af ham, men med tiden indser man, at bag den h√•rde facade og det bryske v√¶sen er han lige s√• skr√łbelig og snotforvirret som alle andre unge mennesker.

DFI
Spartanske virkemidler
Standing Tall er en usentimental coming-of-age historie, der giver en autentisk og trov√¶rdig skildring af ungdommens genvordigheder og det regelrette franske retssystem. Allerede i f√łrste scene f√•r tilskueren et forvarsel om den katastrofekurs, som filmen l√łbende anl√¶gger. P√• et ordin√¶rt dommerkontor sidder den enlige mor S√©verine (Sara Forestier) med sine to s√łnner med udsigten til at f√• dem tvangsfjernet. P√• modsatte side sidder dommeren Florence Blaque (Catherine Deneuve). Kort efter eksploderer moren i et hysterisk raserianfald, hvorefter der springes godt og vel 10 √•r til nutiden til en scene med livsfarlig bilr√¶s. Det korte anslag er et forbilledligt eksempel p√•, hvordan man via spartanske virkemidler kan s√¶tte en bestemt tone og distinkt stemning.

Hjertegribende fortælling
Emmanuelle Bercots Standing Tall er en hjertegribende fort√¶lling, der kredser om en r√¶kke tungtvejende emner som retf√¶rdighed, straf, svigt og k√¶rlighed. Der er ikke en overfl√łdig scene i filmen, og afviklingen af dem er udf√łrt med stor psykologisk og dramaturgisk begavelse. Dertil er skuespillet bl√¶ndende. Superlativer st√•r i k√ł til at beskrive Catherine Deneuve som den retskafne, snusfornuftige og f√łlsomme dommer. Rod Paradot som den utilregnelige Malony skal ogs√• skamroses for sit rystende portr√¶t af en kn√¶gt, der k√¶mper med at finde fodf√¶ste og forst√•else i tilv√¶relsen. Sara Forestier som den uansvarlige mor lykkes desuden med at balancere overbevisende i en rolle, der ofte falder ud som pinlig kliche eller plat overdrivelse. Beno√ģt Magimel br√¶nder ligeledes igennem som den h√•rdtpr√łvede p√¶dagog Yann, der uds√¶ttes for lidt af hvert.

DFI
Hæsblæsende scene
Visuelt set er Standing Tall fuldkommen tro mod sin fort√¶lling. Kameraet er s√•ledes observerende og bev√¶geligt, og der g√łres ingen un√łdige anstrengelser for at dupere tilskueren med tekniske raffinementer. Derimod er det h√•ndholdte kamera og den veludviklede sans for billedkomposition med til at sk√¶rpe tilskuerens indlevelse og identifikation med de medvirkende, alt imens dramaet eskalerer. De lyriske naturoptagelser fra behandlingshjemmet og en h√¶sbl√¶sende scene p√• en hospitalsstue st√•r begge st√¶rkt. Indimellem ansl√•s en lidt oph√łjet tone gennem Schuberts smukke klaverstykker, der stadig fungerer aldeles fint, selvom de umiddelbart fremst√•r som kontraster til filmens barske milj√ł. Klaverstykkerne kan ikke andet end udl√¶gges som en p√•mindelse om livets alvor, n√•r de sl√•r stemningsfuldt an i mol.

√Örets film
Den alvorstunge tematik og den r√• virkelighedsskildring i Standing Tall vil uv√¶gerligt aftvinge stof til eftertanke hos tilskueren, idet de rammer ned i en central nervebane, der g√•r p√•, hvor langt systemet skal b√łje og str√¶kke sig for at f√• en ung kn√¶gt p√• rette kurs. Filmen fors√łger ikke at give et entydigt bud, men s√łger mere at gengive et s√• sandf√¶rdigt billede som muligt af en dreng, der er fanget mellem voksenverdenens krav og sit eget voldsomme teenagesind. Det er lidt af et mysterium, hvorfor Standing Tall ikke er kommet i dansk biografdistribution, men det r√•der Cinemateket heldigvis bod p√•. Det kan godt v√¶re, at Standing Tall er m√•nedens film i Cinemateket, men den kan meget vel g√• hen og blive √©n af √•rets bedste film.

Hvilke to skuespillere spiller Matt Damon og Ben Afflecks to venner i Good Will Hunting?