Skjold & Isabel

Anmeldt af:Anne H√łjgaard
Varighed:66 minutter
Instruktør:Emil N√¶sby Hansen

Premieredato:24-05-2018

Den komplicerede unge kærlighed

Hvorfor er det, at jeg ikke kan give slip, n√•r jeg nu ikke elsker ham mere? Hvorfor er hun s√• utiln√¶rmelig, n√•r hun selv har spurgt, om vi skal ses? Det er den slags sp√łrgsm√•l, og mange flere, at de to unge i filmen Skjold & Isabel stiller sig selv. Eller det er i hvert fald s√•dan, man kan tolke den adf√¶rd, som man pludselig selv husker fra dengang for lang tid siden. Dengang k√¶rligheden var s√• ny og s√• kompliceret og man stadig troede, at f√łlelser var konstante og stabile, k√¶rligheden stor og stormende og evig. Men de fleste af os blev ikke gift med den f√łrste k√¶reste, og m√•ske heller ikke med den n√¶ste.

Angel Films
Skjold & Isabel er Emil Næsby Hansens debutfilm og er produceret under New Danish Screen. Den fint iscenesatte dokumentarfilm med 17-årige Skjold og 18-årige Isabel i hovedrollerne som sig selv fortæller den gamle historie om, hvor svært det er både at være sammen og ikke at være det mere.
Vi m√łder parret p√• et tidspunkt, hvor de netop har besluttet, at de ikke skal v√¶re k√¶rester og fors√łger at finde en ny m√•de at v√¶re sammen p√• som venner. Men det er ret sv√¶rt at finde rytmen, og som tilskuer er det ogs√• sv√¶rt at finde ud af, om de egentlig er k√¶rester alligevel eller ikke. Det hele flyder nemt sammen, og det er nemmest at v√¶re venner s√• l√¶nge man ikke skal acceptere, at der er konkurrenter i farvandet.

Historien om Skjold og Isabel er fortalt dels af personerne selv i voice-over og dels i flashbacks og scener, hvor de pr√łver at snakke sig frem til at forst√• hinanden bedre eller bare har det sjovt. For det er de i hvert fald gode til. De scener, der fungerer bedst, er dem, hvor de griner og leger og laver sjov, m√•ske ogs√• den del af deres forhold, der fungerer bedst. I hvert fald f√•r vi aldrig rigtig noget svar p√•, hvad det er, der "ikke fungerer", s√• de ikke kan v√¶re k√¶rester.

Angel Films
Her er det filmens svaghed, at man som tilskuer ikke inddrages lidt mere i overvejelserne og problematikken omkring hvorfor/hvorfor ikke kærester. Vi ser ganske vist et par mindre skænderier, som virker autentiske nok, men det afklarer egentlig ikke rigtig, hvad problemet er. Men måske ved de det heller ikke selv.
Det betyder dog, at man trods det h√•ndholdte og engagerende kamera er lidt for meget tilskuer til det underliggende drama, som vi ikke helt f√•r lov til at deltage i, og derved bliver ogs√• de scener, hvor de snakker om Isabels h√•r og lignende trivialiteter, noget lange. Men der er ogs√• vibrerende √łjeblikke, som da Isabel fort√¶ller Skjold, at hun skal til Barcelona. Eller da de ligger tavse sammen i gr√¶sset, da de er ude for at plukke bromb√¶r.

Skjold & Isabel er et ganske vellykket fors√łg p√• at indfange den mods√¶tningsfyldte og komplicerede l√łsrivelsesproces mellem to unge i voksenlivets begyndelse, fortalt i √łjenh√łjde med de unge og med et fint score komponeret af Jeppe Volmer. Filmen bringer mindelser om Michael Noers debutfilm Vesterbro ‚Äď det bliver sp√¶ndende at f√łlge instrukt√łren Emil N√¶sby Hansen i fremtiden.

Hvilken anden tidigere Saturday Night Live-skuespiller har altid en lille rolle i alle Adams Sandlers film?