Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Koyu RankinAtari
Edward NortonRex
Bob BalabanKing
Bill MurrayBoss
Jeff GoldblumDuke

Et eksotisk hundeeventyr med snurrig humor og skøn hunde gøen

Der er få instruktører som Wes Anderson, hvor forventningerne er skruet højt op til originalitet, skæve vinkler med kant, forfinet æstetik og et gennemarbejdet personligt set-design plus en stribe forrygende skuespillere. Sådan er det også med hans 9. spillefilm Isle of Dogs – skuffet bliver vi ikke. Mesteren er nu efter The Grand Budapester Hotel (2014) tilbage til stilen fra Fantastic Mr. Fox (2009): En stop-motion animations film.

Fox Film
Nu er vi i den japanske fremtids by Megasaki City, hvor det er hundenes verden, mod den magtfulde onde borgmester Kobayashi, der elsker katte og hader hunde – ikke mindst fordi de er smittebærer, fyldt med lopper og lus. Hundene skal væk og deporteres derfor, alle som en, skøde-vagt- eller vagabondhund, til en ulækker og isoleret losseplads-ø. Værsgo. Men lille 12-årige Atari, borgmesterens adoptivsøn, har mistet sin bedste ven og vagthund, Spots og med sin mini-jetjager lander han på skraldeøen med de forviste hunde for at genfinde hunden og alle de andre – det bliver til et oprør af eventyrlig karakter.

Så langt så skævt. For Wes Anderson er fortryllet af den japanske livsstil. Her er Sumobrydere, Taiko-trommer, Haiku-vers, Sushi-tilberedning og ikke mindst filmcitater – frit efter hukommelsen – dukker de op bl.a. fra Akira Kurosawas De syv samuraier og Himmel og helvede, både i lyd og billede. For Anderson og hans store filmcrew på 670 personer er besat af alt japansk. Japanerne taler (uoversat) japansk, musikken er japansk, grafikken japansk – og man har indtryk af at Anderson næsten er forelsket i de tusindfold af japanske sprogtegn, der hele tiden dukker op. Men hundene derimod, det er dog dem der er hovedpersonerne, gør på engelsk – endda noget af det fornemmeste engelsk – for atter engang er det store amerikanske skuespillere, der har lagt stemmer til.

Fox Film
En imponerende produktion, hvor hver hund – og de er mange – har sit eget udtryk, skabt af 70 dukkemagere og 38 animationsfolk. Udtryksfulde, men langt fra de gængse hunderacer. Selv om Nutmeg, showhunden, med Scarlett Johanssons skønne stemme, udseendemæssigt er tæt på Disneys Lady (og Vagabonden) så er vi mile langt fra det tuttenuttede romantiske tegnefilms set-up. Hos Andersson er hundene skildret uden sukkersød naturalisme, faktisk er de både bidske, triste, aggressive og ondsindede, ind i mellem – og ligner bestemt ikke de film-hunde vi ellers kender. Et imponerende værk, med 480 optagedage, på 240 forskellige sets over 3000 ansigter og munde skulle tegnes og modelleres, optaget med 12 billeder i sekundet i stedet for de normale 24: Ja, man bliver helt forpustet, når pressematerialet opremser alle filmens imponerende tekniske detailler. Men hvad med resultat?

Isle of Dogs er en forfinet, pædagogisk og moralsk historie. Et eksotisk hundeeventyr fyldt med japanske stereotyper, men alligevel med kant og knas. For vel er filmen teknisk flot og imponerende – men heldigvis også sjovt – ikke lår-klaskende skægt, men underfundigt, tankevækkende, anderledes – langt, langt fra socialrealisme eller psykologisk skoleridt. Smukt, overvældende og stilsikkert gennemført. En æstetisk hyldest til en forfinet japansk livsstil med masser af snurrig humor og skønne hunde-stemmer, som klassikeren Bill Murray (som har medvirket i alle Wes Andersons film siden debuten med Bottle Rocket, 1996) der er Boss, mascot-hunden for et baseball-hold og Harvey Keitel som Gondo, lederen af et skraldespandskobbel, plus mange, mange flere stemmekendisser, men gå selv på opdagelse og spot Anderson-gengangerne fra de nye folk.

I Syrien21/6

Hvor gammel var Steven Soderbergh, da han brød igennem med sex, lies, and video?