The Wild East - portræt af en storbynomade

Fædre og sønner

Varighed:90 minutter
Instruktør:Andreas M. Dalsgaard

Premieredato:06-06-2018

Med far og farfar på opdagelsesrejse

Fortiden har det med at hjemsøge én på forunderlig vis. Især hvis den gemmer på vilde eventyr og mørkelagte hemmeligheder. I den personlige dokumentarfilm Fædre og Sønner portrætterer instruktøren Andreas Dalsgaard familien Haslund-Christensen. Efternavnet Haslund-Christensen klinger nok bekendt hos flere. Søren Haslund-Christensen var Hofmarskal for Dronning Margrethe fra 1989-2003, og hans far Henning Haslund-Christensen var en berømt opdagelsesrejsende, der hjembragte et stort parti mongolsk etnografika til Danmark. I Fædre og Sønner ønsker sønnen og barnebarnet Michael Haslund-Christensen på symbolsk vis at åbne skufferne i den smukke kommode, som farfaren forærede familien efter en rejse i Centralasien. I skufferne gemmer der sig en perlerække af fortællinger fyldt med eksotisme og orientalisme. Hvad der umiddelbart virker, som en ordinær dokumentarfilm om en familie solidt plantet i den danske muld forvandles hurtigt til en større fortælling om videbegær, nysgerrighed, kærlighed og pligt. Fædre og Sønner er kort sagt en medrivende dokumentarfilm med sviende ørkensand, vrikkende ører, prægtige kamalkaravaner, international intrige og fascinerende folkloristik.

DOX:BIO
Rejse til Mongoliet
I første del af dokumentarfilmen optrævles familiehistorien på oplysende vis, og i anden del tager den sprælske og eventyrlystne søn og barnebarn Michael på en rejse til Mongoliet sammen med faren Søren, der har brug for at blive revitaliseret, efter han har fået konstateret Alzheimer. Det bliver en rejse i fodsporene på farfaren Henning. På deres (gen)opdagelsesrejse til Mongoliet møder de efterkommere af mennesker, som Henning havde nær kontakt med under sine mange og lange ophold. De bliver inviteret til adskillige ceremonier, hvor især kvinderne er klædt i flotte og farverige dragter. Desuden poserer de på familiefotos. I længden bliver det lidt for meget for Søren, der forståelig nok har brug for lidt enerum i et telt. Stilheden afbrydes dog af en ung kvinde, der gerne vil have hans visitkort. Flere af den slags komiske scener tegner filmen, der har en gennemgående lattermild stemning.

Forklarende fortællegreb
Fædre og Sønner er en sober og sanselig dokumentarfilm, der benytter et forklarende fortællegreb til at vende siderne i Haslund-Christensens begivenhedsrige familiesaga. Hustruen Marianne og flere kyndige forskere giver stemme til en særdeles interessant og indviklet familiehistorie. Derudover er det righoldige arkivmateriale, en veludviklet sans for klipning samt evnen til at afvikle en multi-plot fortælling med til at gøre Fædre og Sønner til en umådelig betagende og tankevækkede oplevelse. Filmens egentlige narrative kup er dog dens afdækning af den hemmelighed, som familien vagt aner, men som farfaren Henning tog med sig i graven. Dette giver filmen et storpolitisk og krimiagtigt tilsnit og fungerer som en eminent fremdriftskomponent i den sidste del af filmen.

DOX:BIO
Con amore projekt
Dokumentarfilmens mantra har altid været at kaste lyse over fremmedartede fænomener samt udvide vores virkelighedshorisont. Det må siges at lykkes til ug i Fædre og Sønner. Hvis der endelig skal peges på nogle svagheder, må det være økonomiseringen af stoffet. Indimellem slås pointerne fast med syvtommersøm, og enkelte scener er en smule langstrakte. Når der er tale om et con amore projekt, så er det selvsagt svært at efterleve den berømte "kill your darlings" sentens. Lige bortset fra dette dramaturgiske skudsmål, så er Fædre og Sønner en kærkommen og kærlig dokumentarfilm, der nok skal vække den indre eventyrer, og desuden minde én om, at alle familier gemmer på mindst én god historie og én overraskende hemmelighed.

I hvilken film hører man følgende citat:

"I feel just like Julia Roberts in Pretty Woman, ya know, except for the whole hooker thing!"