Junglebanden

Genre:Animation, Adventure
Varighed:97 minutter
Instruktør:David Alaux

Premieredato:07-06-2018

Junglehelte i 5. gear

Junglebanden er en kulørt omgang animationsløjer, der tager sit udspring i en fransk tv-serie, der for 7 år siden blev født som helt korte 1 minuts-sekvenser. Formatet er med årene vokset i længde til 11 minutters afsnit, og der har sågar allerede været to længere historier ude i cirkulation, men nu er den helt store satsning landet i sommerbiograferne under Rabalder Bio-konceptet, der giver plads til europæisk animation midt i mængden af store amerikanske produktioner.

Angel Film
Umiddelbart har den lange spillefilmsudgave af Junglebanden mest til fælles med den mere hysteriske ende af animationsspektret, for der er fuldt skrald på samtlige 98 minutter med råb, skrig, sprællende arme og eksplosioner til følge. I høj grad samme opskrift, der har virket så fint i det korte tv-serie-format, men her der trætter og udmatter det tilskueren længe før historien er i mål.

Vi får ellers fortalt en fin oprindelseshistorie for seriens tigerstribede pingvin og hans faste hold af kampberedte forsvarere af deres hjemstavnsjungle. Lidt som en slags Kung-Fu Panda i discountformat. For før Junglebanden var der en anden gruppe helte, som i et hidsigt opgør med den sprængstofglade koalabjørn Igor måtte så grueligt meget igennem, at de trak sig tilbage, så lederen Natastja, der er en ægte tiger, kunne passe sin netop ankomne adopterede pingvin. Således et par håndfulde år længere fremme har vi vores tiger-ficerede pingvin klar i hovedrollen – og ikke mindst Igor tilbage fra isolationsopholdet på en øde ø. Det sætter gang i løjerne, der i den fulde spillelængde udspiller sig i 5. gear, på et sukkertrip og uden skyggen af et roligt øjeblik. Forbilledet er crazy farce med spændingsmomenter indbygget – og det er ganske nydeligt realiseret og sporadisk også regulært underholdende, men man har langt hellere set Junglebandens opgør mod Dynamit-Igor udspille sig over en hel uges mindre små sekvenser med mulighed for at trække vejret og få hvilepulsen genetableret undervejs.

I Syrien21/6

Hvem spiller Jill McBain i Once Upon a Time in the West?