Anmeldt af:Steen Balle

Albert DupontelAlbert Maillard
Laurent LafitteHenri d'Aulnay-Pradelle
Niels ArestrupMarcel PĂŠricourt
Émilie DequenneMadeleine Péricourt
MĂŠlanie ThierryPauline

En maske kamuflerer ikke krigens rĂŚdsel

Den nÌsten to timer lange film Vi ses deroppe skildrer to overlevende franske soldaterkammeraters hverdag efter Første Verdenskrig med et tÌndt indblik i de ar, krigen koster. Den franske filminstruktør Albert Duponte har valgt en lidt anden vinkel, da vi følger de to mÌrkede soldaters vej til et nyt liv og vejen til overlevelse gennem mange løgne og en nødvendig afslutning.

Another World Entertainment
Hvis der er noget kunstformidlingen altid har skildret, er det krigens rædsler – hvad sker der under krigshandlinger, og hvad med de overlevendes ar? Vi kender det fra film som Intet nyt fra Vestfronten fra 1930, som omhandler Første Verdenskrigs bastante krigsinvalider i skyttegrave ofte set gennem lange dynamiske kamerakørsler. Og efter Anden Verdenskrig er en af de mest markante europæiske film Roberto Rossellinis fra 1945 Rom – åben by, en epokegørende film om menige italieneres modstand mod nazismen – med en åndelig dybde. I litteraturens verden findes ingen bedre skildring og dens følger af Anden Verdenskrig end den hviderussiske forfatter, Svetlana Aleksijevitjs roman Krigen har ikke et kvindeligt ansigt, hvor man på smertelig vis møder krigens overlevende skæbner tæt på kroppen.

I filmen Vi ses deroppe møder vi to franske soldaterkammerater Albert, som er bogholder og gerne vil se sin kæreste igen, og Édouard (spillet fortræffeligt og oprindeligt af Nahuel Pérez Biscayart), der vil være kunstner, men af alt hader sin far og meldes død over for familien. Vi er ved Første Verdenskrigs afslutning, og er med i deres kampe i bunden af skyttegrave, hvor vi som tilskuere nærmest selv får jorden over os. De overlever mirakuløst begge krigen, men må hutle sig gennem dagligdagen i Paris, og Édouard i det skjulte på store mængder morfin. Begge drømmer om et bedre liv og et ønske om retfærdighed. Filmen tager en drejning, da Édouard laver en tiltagende fuglemaske, som en lille pige bliver tiltrukket af – og hun bliver i første omgang hans redning, og kan tolke hans ødelagte krigssprog.

Another World Entertainment
Édouards far (spillet for kynisk af Niels Arestrup) vil med støtte fra byens borgmester rejse og selv finansiere et storslået monument med alle de faldnes navne og dermed udskrive en konkurrence med aristokratiske paragraffer. Den vinder den anonyme Édouard, og her følger en alt for kryptisk vej til at finde vinderen og gøre ham synlig. I den forbindelse kom jeg til at tænke på Dalton Trumbo, som var sortlistet af McCarthy i 1950'ernes Amerika, og skrev under pseudonym – han skulle i 1956 have overrakt en Oscar for bedste manuskript for filmen The Brave One.

Faderen har genkendt et tegn på vinderplakaten som det samme som på sønnens gamle tegninger – og slutningen skal ikke røbes. Filmen er flot fotograferet med nuanceret farvegengivelse, og lyden er yderst rammende. For mig har filminstruktøren svært ved at finde ud om det skal være en humoristisk måde at fortælle en dødelig historie på – eller at forsøg på at fremstille en variant af Goyas grafiske serier "Krigens Rædsler". Filmens grafiske plakat siger alt om det mystiske og forvirrede budskab. Ærgerligt den til tider flotte iscenesættelse virker så kaotisk med at ville det hele.

IndlÌg: