Anmeldt af:Steen Balle

Albert DupontelAlbert Maillard
Laurent LafitteHenri d'Aulnay-Pradelle
Niels ArestrupMarcel Péricourt
√Čmilie DequenneMadeleine P√©ricourt
Mélanie ThierryPauline

En maske kamuflerer ikke krigens rædsel

Den n√¶sten to timer lange film Vi ses deroppe skildrer to overlevende franske soldaterkammeraters hverdag efter F√łrste Verdenskrig med et t√¶ndt indblik i de ar, krigen koster. Den franske filminstrukt√łr Albert Duponte har valgt en lidt anden vinkel, da vi f√łlger de to m√¶rkede soldaters vej til et nyt liv og vejen til overlevelse gennem mange l√łgne og en n√łdvendig afslutning.

Another World Entertainment
Hvis der er noget kunstformidlingen altid har skildret, er det krigens r√¶dsler ‚Äď hvad sker der under krigshandlinger, og hvad med de overlevendes ar? Vi kender det fra film som Intet nyt fra Vestfronten fra 1930, som omhandler F√łrste Verdenskrigs bastante krigsinvalider i skyttegrave ofte set gennem lange dynamiske kamerak√łrsler. Og efter Anden Verdenskrig er en af de mest markante europ√¶iske film Roberto Rossellinis fra 1945 Rom ‚Äď √•ben by, en epokeg√łrende film om menige italieneres modstand mod nazismen ‚Äď med en √•ndelig dybde. I litteraturens verden findes ingen bedre skildring og dens f√łlger af Anden Verdenskrig end den hviderussiske forfatter, Svetlana Aleksijevitjs roman Krigen har ikke et kvindeligt ansigt, hvor man p√• smertelig vis m√łder krigens overlevende sk√¶bner t√¶t p√• kroppen.

I filmen Vi ses deroppe m√łder vi to franske soldaterkammerater Albert, som er bogholder og gerne vil se sin k√¶reste igen, og √Čdouard (spillet fortr√¶ffeligt og oprindeligt af Nahuel P√©rez Biscayart), der vil v√¶re kunstner, men af alt hader sin far og meldes d√łd over for familien. Vi er ved F√łrste Verdenskrigs afslutning, og er med i deres kampe i bunden af skyttegrave, hvor vi som tilskuere n√¶rmest selv f√•r jorden over os. De overlever mirakul√łst begge krigen, men m√• hutle sig gennem dagligdagen i Paris, og √Čdouard i det skjulte p√• store m√¶ngder morfin. Begge dr√łmmer om et bedre liv og et √łnske om retf√¶rdighed. Filmen tager en drejning, da √Čdouard laver en tiltagende fuglemaske, som en lille pige bliver tiltrukket af ‚Äď og hun bliver i f√łrste omgang hans redning, og kan tolke hans √łdelagte krigssprog.

Another World Entertainment
√Čdouards far (spillet for kynisk af Niels Arestrup) vil med st√łtte fra byens borgmester rejse og selv finansiere et storsl√•et monument med alle de faldnes navne og dermed udskrive en konkurrence med aristokratiske paragraffer. Den vinder den anonyme √Čdouard, og her f√łlger en alt for kryptisk vej til at finde vinderen og g√łre ham synlig. I den forbindelse kom jeg til at t√¶nke p√• Dalton Trumbo, som var sortlistet af McCarthy i 1950'ernes Amerika, og skrev under pseudonym ‚Äď han skulle i 1956 have overrakt en Oscar for bedste manuskript for filmen The Brave One.

Faderen har genkendt et tegn p√• vinderplakaten som det samme som p√• s√łnnens gamle tegninger ‚Äď og slutningen skal ikke r√łbes. Filmen er flot fotograferet med nuanceret farvegengivelse, og lyden er yderst rammende. For mig har filminstrukt√łren sv√¶rt ved at finde ud om det skal v√¶re en humoristisk m√•de at fort√¶lle en d√łdelig historie p√• ‚Äď eller at fors√łg p√• at fremstille en variant af Goyas grafiske serier "Krigens R√¶dsler". Filmens grafiske plakat siger alt om det mystiske og forvirrede budskab. √Ürgerligt den til tider flotte iscenes√¶ttelse virker s√• kaotisk med at ville det hele.