Varighed:84 minutter
Instruktør:Kasper Kiertzner

Premieredato:14-06-2018
Niels Brandt
'The Minds of 99'

Intet nyt under solen

N√•r man er sammen dagen lang i forbindelse med indspilningen af en ny plade, s√• kan det godt sl√• gnistre. Det g√łr det indimellem i Kasper Kiertzners musikdokumentar Stor som en sol om det danske punkband 'The Minds of 99'. Bandet har h√łstet adskillige priser og anmelderroser for deres albums og koncerter. Det meste af tiden opleves filmen dog som sm√• knitrende gl√łder, der meget vel kunne stamme fra den spektakul√¶re b√•loptagelse p√• klippe√łen Bornholm. Der g√•r alts√• aldrig rigtig ild i dokumentarfilmen, der s√łger at f√łlge 'The Minds of 99' i tykt og tyndt under forberedelserne til deres tredje studiealbum "Solkongen". Desv√¶rre bliver filmen for meget af det sidste ‚Äď nemlig en tynd film fyldt med t√•krummende selvh√łjtidelighed og t√•belig selvovervurdering. For at blive i billedsprogets illustrative verden, som forsangeren Niels Brandt ligeledes har hang til, s√• g√•r der tilsyneladende r√łg af en brand, uden der er ild. Filmen kommer nemlig aldrig rigtig ind p√• livet af bandet og medlemmerne, men l√¶gger et irriterende r√łgsl√łr omkring dem.

Reel Pictures
Vid og bid
Stor som en sol kan bedst betegnes som en "on the road"-musikdokumentar, der l√•ner (u)bevidst) fra D.A. Pennebakers mesterlige : Don't Look Back, der modsat Stor som en sol er fyldt med vid og bid. S√•ledes opleves bandmedlemmerne i dvask stilstand p√• Bornholm. Naturomgivelserne er dog indfanget med flotte droneoptagelser over dramatiske klippesk√¶r, og lidt tempo tils√¶ttes, n√•r de er p√• farten til en koncert, mens de knevrer l√łs p√• bagsm√¶kken. Fokus er langt overvejende p√• den lidt excentriske og melankolske forsanger og sangskriver Niels Brandt. M√łrket har v√¶ret et ledemotiv i hans kunstneriske virke, men helt uventet oplever han en periode med stor livsgl√¶de, hvilket nok har v√¶ret medvirkende til titlen p√• deres kommende album.

Sikkert velment
Gennemg√•ende for filmen er en observerende fort√¶lleform, hvor instrukt√łren agerer 'fluen p√• v√¶ggen'. Det er en fornuftig tilgang, men mange af optagelserne er begivenhedsl√łse og fremst√•r derfor alt for registrerende. Indimellem suppleres de prunkl√łse cin√©ma v√©rit√© hverdagsoptagelser med iscenesatte optagelser fra et afsondret sommerhus, der er flankeret af et sned√¶kket vinterlandskab. Indstillingerne udend√łrs er velkomponerede og eklektiske og skal nok illudere livets tristesse og traurige sider. Mens indstillingerne indend√łrs excellerer i b√•de tomt ordgyderi og vilde sprogbilleder. Hensigten med disse optagelser er sikkert velment, men de fremst√•r s√łgte og fort√¶nkte.

Reel Pictures
Dumsmarte bemærkninger
Sl√•ende for Stor som en sol er en forbl√łffende mangel p√• musikindslag, selvom den genrem√¶ssigt er en musikdokumentar. Der er lidt optagelser hist og her af sl√łvt keyboardspil og ganske f√• koncertoptagelser undervejs. Det er en skam, da bandet lyder ganske godt. Ellers sammenligner forsangeren musik med en virus og s√łjler i en anden verden. S√• er genneml√łbende musikspor alts√• langt at foretr√¶kke frem for tomsnak og tomgang. Et andet element der slet ikke optr√¶der i filmen, og som kun virke befriende er humor. Lige bortset fra enkelte dumsmarte bem√¶rkninger og en optagelse af en koncert med en bittelille flok dedikerede fans, s√• er filmen enten indhyllet i et fabulerende tungsind og en pr√¶tenti√łs selvfremstilling.

Dårlige anmeldelser
P√• et tidspunkt sl√•r forsangeren p√• vanlig storskrydende facon fast, at de kun har f√•et gode anmeldelser, men han ville √łnske, at de fik d√•rlige anmeldelser. Dette √łnske er hermed efterkommet. Selvom 'The Minds of 99' ikke er instrukt√łrerne bag, s√• er de medvirkende til, at Stor som en sol bliver en farve- og fantasil√łs film. Mage til navlepillende dokumentarfilm skal man lede l√¶nge efter. Der er intet nyt under solen hverken i form eller indhold, og selv de f√• solstrejf i filmen opvejer ikke, at den kunne v√¶re langt mere stramt klippet, have et klarere fokus og inddrage mere musik. Der vil bestemt ikke blive fremsat et √łnske om et ekstranummer herfra.

I Syrien21/6

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed filmen?