Diamand Bou AbboudHalima
Juliette NavisDelhani
Moustapha Al KarSamir
Alissar KaghadouYara
Ninar HalabiAliya

En dag i en syrers liv

De seneste √•r har flere dokumentarfilm gengivet den syriske borgerkrigs blodige begivenheder. Den r√• bearbejdning af virkeligheden kan virke voldsom og risikere at undertone de mere psykologiske sider af krigen. Til forskel fra dokumentarfilm kan fiktionsfilm destillere et mere klart og raffineret f√łlelsesudtryk. Man kan f√• syn for sagn p√• dette i spillefilmen I Syrien. Filmen er instrueret af Philippe Van Leeuw og giver et t√¶tg√•ende indblik i en syrisk families dramatiske dagligdag. Familien er forskanset i en lejlighed, da det er med livet som indsats, hvis man bev√¶ger sig udenfor. I lejligheden venter de p√• forsyninger og h√•ber p√• en snarlig flugt. I Syrien vandt Publikumsprisen p√• Berlinalen og under CPH PIX. P√• papiret lyder filmen ikke ligefrem som en crowd pleaser med dens dialogb√•rne og alvorsfulde handling. Men det giver god mening, at filmen har vundet de to priser, da den s√¶tter ord og billeder p√• en konflikt, som har v√¶ret et vedvarende baggrundst√¶ppe i nyhedsstr√łmmen de seneste mange √•r. Filmen er ikke tynget af et p√•tr√¶ngende budskab, men udm√¶rker sig gennem dens klare symbolik og usentimentale skildring af en enkelt dag i en syrisk families liv.

Krigens rædsler
I Syrien forg√•r udelukkende i en lejlighed, men den f√•r det optimale ud af det begr√¶nsede handlingsrum, da skuespillet fra alle parter er fremragende. V√¶relserne i den store herskabslejlighed bliver s√•ledes forvandlet til sm√• fort√¶ttede kamre, hvor alt fra r√¶dsels- til intimscener udspiller sig. Centralt i filmen st√•r Hiam Abbass som den klippest√¶rke moderskikkelse Oum Yazan. Hun er familiens bolv√¶rk og skal spille med et uh√łrt stort f√łlelsesregister, hvor b√•de mimik og gestik skal afbillede en kvinde, der skal holde sammen p√• en traumatiseret familie. Med sin kraftpr√¶station kan der ikke v√¶re tvivl om, at Abbass rangerer blandt Mellem√łstens allerst√łrste skuespillerinder. En anden n√¶vnev√¶rdig pr√¶station st√•r Diamand Bou Abboud for i skikkelse af den h√•rdtpr√łvede kvinde Halima, der h√•ber at kunne flygte fra krigens r√¶dsler med sin mand og nyf√łdte barn.

Græsk tragedie
I Syrien kan umiddelbart godt minde om et teaterstykke. Is√¶r den stramme scenografi og det velskrevne manuskript er medvirkende til dette. Replikkerne er trov√¶rdige og bliver fremsagt med stor sans for timing og indf√łling. Dertil er filmen fyldt med scener, der udfordrer tilskuerens fortolkningsevner og et diskret lydspor, der giver den rette stemningstone. S√¶rligt √©n scene kl√łver sig ind i hukommelsen. Uden at g√• for meget i detaljer stilles karaktererne i en umulig valgsituation. Skal kollektivet ofre sig for individet eller omvendt? Samme filosofiske tematik optr√¶der som bekendt ofte i de gr√¶ske tragedier. I Syrien er netop en tragedie og ligeledes en triumf. En tragedie handlingsm√¶ssigt og en triumf iscenes√¶ttelsesm√¶ssigt. Det er kun Philippe Van Leeuws anden spillefilm, s√• det tegner utroligt lovende for hans kommende produktioner.

Menneskelige affekter
Borgerkrigen i Syrien lader til at n√¶rme sig en ende, selvom det som bekendt kun er de d√łde, der kan se en ende p√• krigen. De n√¶stkommende √•r vil der med sikkerhed komme flere fiktionsfilm, der s√łger at stille skarpt p√• nogle af de tusindvis af tragiske sk√¶bner, som borgerkrigen i Syrien har efterladt. I Syrien vil formentligt rage op som en af de mest l√łdige gengivelser. Til trods for at filmen n√¶sten undg√•r den krig, der raser udenfor vinduerne, s√• f√łles krigen faktisk mere n√¶rv√¶rende end film med spektakul√¶re spr√¶ngningseffekter. Det skyldes, at filmen t√łr fokusere p√• de menneskelige affekter, der som bekendt er de mest eksplosive. I Syrien fortjener ikke kun succes p√• festivaler, men b√łr tiltr√¶kke et stort publikum i landets biografer.