Cate BlanchettLou Miller
Anne HathawayDaphne Kluger
Helena Bonham CarterRose Weil
Sarah PaulsonTammy
RihannaNine Ball

Tyveri

Det er n√¶sten til at blive helt rasende over. Spildt potentiale. Endelig f√•r vi en film med en masse cool kvinder i hvad der n√¶sten altid har v√¶ret en sv√¶rt mandsdomineret subgenre: Kupfilmen. Hvem snyder hvem, hvorfor og is√¶r hvordan, er de sjove sp√łrgsm√•l kupfilmene stort set altid f√•r stilsikkert besvaret, mens vi undervejs er blevet konstant overrasket, vildledt og snydt. Men dette er ikke tilf√¶ldet med Ocean's 8. Jo vi f√•r da et par nostalgiske overraskelser i form af nogle udm√¶rket placeret cameos fra Soderberghs langt mere elegante og interessante tidligere Ocean's-film, men der er ikke meget overraskende ved Ocean's 8 og allerv√¶rst er den meget lidt interessant. Denne gang bliver vi alts√• snydt ‚Äď og ikke p√• den sjove m√•de.

Pr√¶missen er ellers udm√¶rket. Danny Ocean har f√•et sig en s√łster. Det er Sandra Bullock, der var hans kollega i Gravity, men hun fungerer fint som lilles√łster ogs√•. Sandra kan lidt af hvert, og det kan hendes charmerende figur, Debbie Ocean ogs√•. Filmen starter ganske lovende med at fremvise hendes talenter for fusk, tyveri og fremragende planl√¶gning, og vi er godt fra start mens hun opbygger sit hold til udf√łrslen af det store kup, som i Ocean's 8 er tyveriet af en massiv diamant-k√¶de, der naturligvis er vanvittigt mange bananer v√¶rd. Hvad der derimod ikke er s√• meget v√¶rd er den tandl√łse, n√¶rmest stereotype skabelon filmen bruger for at opbygge kuppet og al arbejdet omkring det. Det er lige f√łr at det er kedeligt at f√łlge Bullock & Co.

Hvad der selvf√łlgelig redder den usp√¶ndende handlingsudvikling og de halvhjertet portr√¶tterede figurer, er skuespillerne, der l√¶gger krop og personlighed til dem. Og her funkler filmen heldigvis s√• str√•lende som den 6 kilo tunge Catier-diamantk√¶de Anne Hathaway render rundt med, alt imens resten af damerne fors√łger at f√• den fra hende. Specielt frontfigurerne Bullock og Cate Blachett er et fremragende makkerpar. K√¶kke, kvikke og top trov√¶rdige som b√•de veninder og verdensklasse fuskere. Og holdet omkring dem blegner heller ikke. Imponerende da de hver is√¶r er solide sv√¶rv√¶gtere p√• hver deres farverige m√•de. Sarah Paulson, Helena Bonham Carter og Rihanna ville normalt kunne rende med al opm√¶rksomheden, men her m√łdes alle dejlighederne og skinner i f√¶llesskab. Klart filmens st√¶rkeste trick. Anne Hathaway er t√¶t p√• at lave en karikatur over sin egen eller i hvert fald Hollywoods klassiske diva, og hun holder intet tilbage. Det er bl√¶ndende og morsomt. Og derfor ogs√• endnu mere √¶rgerligt at plottet og handlingen ikke kan give disse dronninger flere udfordringer og os mere satsning og kant.

Uden at tr√¶de for meget i tidens slemme F-ord, feminisme, er det lettere foruroligende at se s√• sikkert et scoop blive behandlet som en stor usikker risiko. F√•r n√•r nu man har samlet disse ekstremt vellidte og s√¶rdeles dygtige kvindelige stjerner, hvorfor s√• ikke fors√łge med noget vildere end lidt hygsom holdsamling og traditionelt ombytnings-finte. D√©t har vi set f√łr. Vi har ikke set otte kvinder udf√łre det f√łr. Hvorfor ikke bryde m√łnstret? Hvorfor give os noget, vi n√¶sten kan gennemskue p√• forh√•nd, og tilmed pakke det s√• trist ind? Scenen er sat under et af de st√łrste mode- og kultur-events i USA, √•bningen af kostume-afdelingens √•rlige udstilling p√• Metropolitan museet i New York, som over de sidste mange √•r er lavet i samarbejde med Vogues modedronning Anna Wintour, der har oph√łjet begivenheden til n√¶sten royal galla. Det bliver ikke mere ekstravagant. Og det ville faktisk v√¶re helt ok blot at lade disse imponerende rammer v√¶re kulisser for filmens fokus, hvis filmens fokus var mere ekstravagant end kulisserne. Mens dens fokus p√• det trivielle kup er meget lidt overd√•digt og underholdende, og de farverige kulisser st√•r s√•ledes tilbage ligeledes misbrugt eller under-brugt. Hvis man absolut skal putte Rihanna i en kropsn√¶r pang-r√łd silkekjole, kan man s√• i det mindste ikke f√• lov at nyde synet i et total? Snydt igen.

Der er seri√łst ikke meget power over Ocean's 8. Dens underholdningsv√¶rdi ligger suver√¶nt kun i samspillet mellem det kvindelige persongalleri, men en enkelt undtagelser af den britiske talk show-v√¶rt James Corden, der er skr√¶mmende t√¶t p√• at stj√¶le billedet fra samtlige damer. Corden er forsikringsmanden, der skal opklare sagen om halsk√¶dens pludselige anderledes udtryk og han optr√¶der derfor f√łrst mod slutningen af filmen, hvor tingene heldigvis f√•r lidt ekstra lag af fuskeri, men det er bestemt ikke et plus for instrukt√łr Gary Ross, at Cordens korte optr√¶den er t√¶t p√• at blive kronjuvelen i kvindek√¶den. Bravo til James, men hvorfor kunne manuskriptforfatterne, Ross og newcomeren Olivia Milch, ikke have fundet flere morsomheder til kvinderne? Spildt potentiale er s√• √¶rgerligt, men Cate er dejlig, Sandra svinger herligt med Sarah og selv de mindre anvendte Mindy Kaling og Awkwafina er hyggeligt selskab. Men det er sv√¶rt ikke at f√łle sig alvorligt ber√łvet n√•r rulleteksterne starter.