Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:21-06-2018
Matleena KuusniemiKarin Nordström
Olavi UusivirtaAntti
Kim BodniaBjörn Darren
Samuli EdelmannJaakko

Klassisk musik og identitetskrise

Karin Nordstrøm (spillet af Matleena Kuusniemi) er finsk soloviolinist, verdensstjerne, med optræden i Carnegie Hall og på andre prominente musikscener. 48 år, på turné med den ligeså berømte dirigent Bjørn Darren (godt forsvaret af den danske Kim Bodnia), da ulykken sker – endda i København. Karin påkøres af en bil og nervebanerne i hendes hånd skades så alvorligt, at den feterede violinist må opgive sit violinspil for altid. En eksistentiel krise, der nok kan illustrere en kunstners kamp i et miljø, hvor kun det sublime kompromisløse tæller. Paralleller til kunstens ubønhørlige krav, kender vi bl.a. hos Ingmar/Ingrid Bergmanns Høstsonaten (1978) og endnu mere markant i den franske film Vinterhjerte (1992), hvor ligesom i dokumentarfilmen A Modern Man, en violinist også er i centrum.

SF'
For det er Karins smerte og kamp for at overleve vi følger. Frataget sin evne til, gennem violinen, at opfylde det kald, der har været hendes siden den tidlige ungdom – med afsavn og en næsten umenneskelig stræben efter at opnå det kunstnerisk fuldkomne. Karin, der på hjemmefronten, i en superlækre finsk designet etplansvilla, støttes af sin violinspillende søn, der higer efter hendes opmærksomhed/kærlighed og hendes flinke mand, en velhavende forretningsmand, understreger flere gange, at familien – hvor stereotyp og klicheagtig den end virker – er hendes bastion. Karin er en fighter, der vil videre i sin ensomme kamp for at finde meningen med livet, nu hvor hun har mistet kunsten som livsindhold. En stilling på musikkonservatoriet i Helsingki synes oplagt – og hun kaster sig passioneret over arbejdet med violinsolistklassens unge talenter. Så ivrigt, at hun hovedkulds forelsker sig i en ung elev Antii – der endda er kæreste med klassens talentfuldeste pige. Så er der lagt nok et lag på konflikten.

Mere skal komme til. Da mesterdirigenten Bjørn Darren, hendes fhv. lærer og fhv. lover, kommer til Helsingki og netop står og mangler en soloviolinist til Mendelsohns store værk, lægger Karin krop til, for at får Bjørn Daren til at give hendes unge elsker chancen ved en stor koncert i København – og det gør ikke hendes fortvivlelse og neuroser mindre blomstrende. Tja, så er vi tættere på det melodramatiske forudsigelige, i slægt med novellerne i fortidens romanblad, end på den troværdige lidelseshistorie, filmen foregiver at ville fortælle.
Heldigvis er filmen spækket med klassisk musik på højeste niveau. For nok er Violinisten en historie, med smerte og fortvivlelse – men heldigvis også med en lydside fyldt med den klassiske musiks skønhed, der går op i en højere enhed i kunstnernes kamp for at nå det sublime. Et fint og ægte indblik i den klassiske musikverden. Dirigent/orkester/solist, alle funktioner, hvor kravene er ultimative og kræver opofrelse, disciplin og troen på eget talent.

Det er klart Karins udviklingshistorie, en smertefuld kamp om søgen efter en ny identitet, den finske instruktør Paavo Westerberg vil fortælle. Men i al Karins søgen efter identitet smuldrer hendes karakter og vi sidder lidenskabsløst, småirriteret tilbage, uden særlig sympati for hendes turbulente kamp for at finde sig selv.
Violinisten er på mange måder en klassisk flot film. En kærlighedserklæring til violinen, hvor noget så sjældent som klassisk musik præger soundtracket – alene det gør den lydværdig – men plottet og den psykologiske udviklingshistorie er desværre for klichefyldt og for overfladisk til at løfte den op på det kunstneriske niveau, som netop hovedpersonerne så ultimativt stræber efter.