Anmeldt af:Mia Brygger

Toni ColletteAnnie
Gabriel ByrneSteve
Alex WolffPeter
Milly ShapiroCharlie
Ann DowdJoan

I familiens dysfunktionelle sk√łd

Jeg kan liges√• godt sige det med det samme; jeg tilh√łrer den gruppe af mennesker, som synes Hereditary er en af de mest effektive og ubehagelige gyserfilm, jeg nogensinde har set. Og jeg har set en stor del af dem. N√•r det er sagt, kan jeg sagtens forst√• hvorfor en liges√• stor del af filmens publikum synes det er noget opreklameret og overvurderet bras. Jeg er som sagt ikke enig med dem, men jeg synes det er vigtigt at forventningsafstemme, n√•r vi taler om Hereditary. For hvad definerer en gyserfilm? Hvad er gys? For de, som er utilfredse med denne film, handler gys om at hoppe i s√¶det og skrige af fryd, n√•r noget skjult og virkelighedsforvr√¶nget rammer sk√¶rmen. Det er en forlystelsestur i m√łrket, hvor pulsen kommer p√• overarbejde og nerverne ligeledes. Det er rutsjebanen, hvor det g√•r op og ned i h√łj fart og man f√•r aldrig lov til at tr√¶kke vejret helt ned i maven og slappe af. Det er √©t slags gys. √Čt som er sjovt at opleve og s√¶rt livsbekr√¶ftende, n√•r man har overlevet strabadserne. Hereditary er ikke det. Den er kompromisl√łs langsom i sin opbygning og der er ingen hurtige eller pludselige skift i tempo; den har √©t tempo, den st√¶digt holder sig til. For den vil andet og mere end blot forskr√¶kke dig; den vil bearbejde dig og bryde dig ned, s√• den kan komme under huden p√• dig.

Mormor er d√łd
Det australske vidunder, Toni Collette spiller Annie Graham, en kvinde med en b√łvlet familiehistorik og et talent for at skabe dukkehuse og miniature tableauer baseret p√• vigtige livs√łjeblikke. Hun er gift med terapeuten, Steve (Gabriel Byrne), og de har to b√łrn, Peter og Charlie. Sidstn√¶vnte er en indadvendt 13-√•rig pige med hang til, akkurat som sin mor, at rekreere alle de ting hun ikke kan formulere via ord, via abstrakte figurer og totemlignende symboler af diverse materialer, nogle dog mere hygiejniske end andre. Men s√• d√łr Mormor Ellen efter l√¶ngere tids sygdom. Og hvad hun har efterladt sine efterkommere begynder snart at vise sig.

Hemmelighedskræmmeri
P√• dette sted i en anmeldelse er det vigtigt at p√•pege, hvorfor man skal g√• ind og give filmen sine penge og sin dyrebare tid. Og s√• kan det hurtigt g√• hen og blive teknisk og filmn√łrdet. Her ville jeg normalt pille filmen fra hinanden for at belyse hvilke stykker, der virker efter hensigten og hvilke, der kommer til kort. Men √¶rligt talt har jeg en enorm modvilje mod at g√łre det mod denne film. Ikke fordi den ikke har 778 brikker at flytte rundt p√•, som alle kan analyseres i endnu mindre stykker, men fordi Hereditary er bygget op p√• en m√•de som inviterer til hemmelighedskr√¶mmeri og det er en af filmens st√łrste styrker. Sagt p√• en anden m√•de f√łles filmen som at hoppe ned i det fam√łse kaninhul, hvori al mening er suspenderet og kaos hersker. Det er en oplevelse, man selv m√• g√łre sig for at n√¶rme sig Hereditarys galskab, og f√łle g√•sehuden p√• kroppen flere dage efter.

Den filmiske arv
Jeg kan dog afsl√łre, at mange har sammenlignet Hereditary med gyserikoner som Ondskabens hotel, Rosemary's baby, Eksorcisten og ikke mindst R√łdt chok. Men liges√• vigtigt er det at n√¶vne at debutinstrukt√łren, Ari Aster ogs√• henter inspiration fra film som Ordinary People og The Ice Storm. Grunden til det er v√¶rd at n√¶vne disse titler i fl√¶ng er for at understrege Hereditarys famili√¶re arv med andre dramaer, hvori familie fungerer b√•de som grundtema og hovedproblematik. Der kan sagtens argumenteres for at Hereditary blot er et familiedrama, men n√•r det velkendte og det n√¶re bliver vendt p√• hovedet og hele dit eksistensgrundlag bliver sat p√• spidsen, hvem kan s√• argumentere imod det frygtindgydende i det scenarie? Hvor slutter dramaet egentlig og hvor starter gyset? Herediatary balancerer mesterligt p√• den h√•rfine gr√¶nse mellem de to, selvom den p√• et tidspunkt m√• v√¶lge side og n√• til sin egen konklusion. Hvorvidt den v√¶lger den rette, m√• v√¶re op til hver is√¶r at vurdere, men √©n ting Hereditary efterlader os med er en temmelig besk eftersmag af blodets sn√¶rende b√•nd.

I hvilken film optrådte Brad Pitt, Robert de Niro og Dustin Hoffman sammen?