Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Instruktør:Robert Gu√©diguian

Premieredato:28-06-2018
Ariane AscarideAngèle Barberini
Jean-Pierre DarroussinJoseph
Gérard MeylanArmand

Jagten på den tabte tid

En lille bugt, Galanque de Mejean, med minihavn og et par huse, klemt ind i klippekysten t√¶t p√• Marseille. Et lille lettere forfaldent og menneske√łde paradis, hvor tiden er g√•et i st√•. Det er kun jernbanetogets hastigt forbi-k√łren, h√łjt, h√łjt oppe p√• viadukten, over den lille idyl, der minder os om nutiden. Her, i villaen, klistret til bjergsiden, med den flotteste Middelhavsudsigt, bor den gamle Maurice (Fred Ulysse). Allerede i √•bningsbilledet ser vi ham, med en Gauloises i mundvigen og et glas vin p√• bordet, siddende p√• terrassen og nyde udsigten over den smukke bugt. Pludselig griber han fat i bordkanten, m√• langsomt slippe sit greb, for at falde omkuld. Et slagtilf√¶lde har totalt lammet Maurices krops- og talefunktioner.

Camera Film
S√• dramatisk starter den franske veteraninstrukt√łr Robert Gu√©diguians film Huset ved havet. Og hermed kan jagten p√• den tabte tid g√• ind, for det er et signal til at de tre s√łskende genforenes omkring farens sygeseng. Den hjemmeboende Armand (G√©rard Meylan), der driver den lokale beskedne fiskerestaurant. Ang√®le (Ariane Ascarid), ber√łmt film- og teaterskuespillerinde, der ikke har bes√łgt barndomshjemmet i 20 √•r og Joseph (Jean-Pierre Darroussin), desillusioneret intellektuel 68er. Alle tre garvede skuespillere er en fast trio hos den 65-√•rige instrukt√łr, med mere end 20 film bag sig. (Ariane Ascaride, gift med instrukt√łren, har rekorden, med 19 film). Faktisk rummer filmen et flashback, hvor de alle tre spiller sammen, p√• sammen location, nu i ungdommens v√•r. Klippet er hentet fra instrukt√łrens film Ki lo sa? (1986).

La Villa (som filmen hedder p√• originalsproget) er et klassisk psykologisk familiedrama, hvor hver af de tre s√łskende gemmer p√• uforl√łst vrede, traumer, desillusioner. Tilsat st√¶nk af barndoms nostalgi. Med farens lammelse som omdrejningspunkt sk√¶rpes konfrontationerne og selvransagelsen i de smukke omgivelser, der som en tidslomme har fastl√•st fortiden.
Ang√®le har aldrig tilgivet faren eller sig selv, at hendes lille datter omkom ved en drukneulykke i bugten. Joseph, m√• indse, at hans forhold til et meget yngre k√łnt overklassel√łg og hans tidligere universitetselev, er baseret p√• en livsl√łgn. Armand, den trofaste s√łn der blev hjemme, m√• erkende, at restauranten k√łrer p√• pumperne og filosofien om kvalitets mad (frisk fisk) til billige penge, er en livsl√łgn.
Netop livsl√łgn er det centrale i filmen. Der stiller sp√łrgsm√•l ved om man kan fastholde "den tabte tid". Et replikskifte mellem det gamle nabo√¶gtepar lyder, medens de kigger ud over den lille bys tage, "Hvad har egentlig √¶ndret sig?" Svaret falder som et √łksehug: "Os".

Camera Film
De psykologiske opg√łr med fortiden, bringer de tre t√¶tter p√• hinanden ‚Äď ikke mindst, da et overraskende dramatisk indgreb, lidt (for) sent i forl√łbet, flytter filmen ud af sin tunge, selvoptagne ramme, da Armand og Joseph opdager, at tre forskr√¶mte og forkomne, um√¶lende b√•dflygtninge b√łrn skjuler sig i en hjemmebygget hule t√¶t p√• villaen. De tre s√łskende, tager b√łrnene med hjem til varm mad, karbad og t√łrt t√łj (piget√łj fra den druknede datter!). De franske gendarmer/soldater kommer forbi for at lede efter b√•dflygtninge. Her st√•r de tre s√łskende sammen i deres manglenede tillid til autoriteterne, de n√¶gter enhver kendskab til eventuelle flygtninge. Uden at overfortolke: De tre nytilkomne b√łrn er den ny generation, der kommer ind fra havet ‚Äď et billede af de tre s√łskendes egen fortid. En afklaret og optimistisk slutning? Ikke helt. Dertil er der for mange ubesvarede sp√łrgsm√•l.

Instrukt√łrens politiske indignation, som i de fleste af hans film, og nostalgi (han er vokset op p√• egnen) forn√¶gter sig ikke. Et kort klip, hvor de nyrige i luksus motorb√•d, kort og larmende indtager bugten, lader os ikke i tvivl om, hvad der venter idyllen. Huset ved havet er professionelt fortalt og velspillet, s√• det er en forn√łjelse. Replikkerne er mundrette og √¶gte. Men, ak, dramaet og budskabet ‚Äď eller bare meningen ‚Äď for slet ikke at tale om svarene p√• de mange stillede sp√łrgsm√•l, udebliver. Filmen er desv√¶rre blevet mere fransk pseudopsykologi p√• h√łjt niveau og firkantet samfundskritik, end man kunne h√•be fra den erfarne instrukt√łrs h√•nd.

Hvilken popstjerne lægger stemme til Arthur i Shrek 3?