Anmeldt af:Anne Højgaard

Laura Lavigné Bie-OlsenMie
Mingus Hassing HellemannOle
Coco HjardemaalSøs
Elton Rokahaim MøllerLille Per
Thomas Bo LarsenOnkel Anders

Underholdende familiefilm på Gran Canaria

Jeg har nået en anseelig alder før jeg nu har set min første Far til fire-film. Det var derfor også med blandede forventninger, jeg satte mig i sædet og åbnede sindet for nummer 19 i rækken. Ville det nu vise sig at være den kedsommelige, halvpinlige forestilling, som de negative røster påstod, eller ville jeg simpelthen ikke forstå en dyt, fordi jeg ikke var inde i filmens univers gennem de foregående 18 af slagsen?

Filmen lagde ud med titlen Far til fire i solen sat med gamle typer fra 50'erne i rødt hen over lærredet, men hurtigt viste det sig, at genren ellers var opdateret til nutiden. Hele universet var familieferie anno 2018 med yoga og cykling og grill på terrassen. Den yngste søster Mie (Laura Lavigné Bie-Olsen) sørgede jævnligt for at få lagt sjove feriebilleder på Insta, især billeder, som hun selv fermt manipulerede lidt i Photoshop, så hun fik iscenesat sig selv, som hun ønskede.

Filmens setting er et ferieresort på Gran Canaria, hvortil Far er rejst på ferie med sine fire børn, Søs, Ole, Mie og Lille Per. Familien forlader det kedelige grå Danmark til fordel for sol, strand og glitrende hav. Men naturligvis er freden hurtigt forbi, for rejseselskabet skal have kåret "Årets Solfamilie". Konkurrencen appellerer ikke umiddelbart til Far, men da han finder ud af, at den anden deltager er hans gamle plageånd fra skoletiden, tager han udfordringen op.

Dette plot er der kommet en underholdende og charmerende historie ud af. Martin Brygman er den overbevisende antihelt Far, som gør sit bedste for at leve op til skolekammeraten BlæreBjørns (Peder Thomas Pedersen) evindelige succes’er, som omfatter hele hans perfekte familie. Men alt imens konkurrencen bliver hård mellem de to, knyttes der venskaber på tværs af familierne. Selv om nogle af karaktererne virker noget antikverede (f.eks. onkel Anders, som spilles af Thomas Bo Larsen), er underholdningsværdien det meste af tiden ganske imponerende.

Far til fire i solen er fortalt med fart og timing uden at forfalde til at hvile for længe på pointerne, og det hele er pakket ind i lækre feriebilleder og munter musik. Nogle af konkurrencescenerne mellem de to mænd virker lidt konstruerede og anstrengende, som eksempelvis indkøbsræset i supermarkedet, men alt i alt er Far til fire i solen et vellykket bud på et Anders And-blad i levende billeder.

Hvem har (endnu) ikke spillet en lejemorder?