Jon HammBob Callahan
Jake JohnsonRandy 'Chilli' Cilliano
Hannibal BuressKevin Sable
Jeremy RennerJerry Pierce
Isla FisherAnna Malloy

Dyrk dit indre legebarn

Det er ikke mange år siden, at Hollywood kunne spytte en komedie ud, der blot havde en enkel eller to morsomme hovedpersoner i centrum. Nu er trenden begyndt at inkludere flere navne, og om vi skal skylde skylden på Marvel-filmene og deres gigantiske persongalleri eller det hele startede med The Hangover-trilogien, er underordnet. I dag er det svært at finde noget grovkornet komik, der ikke spredes ud over en mindre hær af komiske talenter, som alle kæmper for de sjoveste leveringer eller de vildeste fysiske finter.

Warner Bros.
Denne gang består gruppen af Ed Helms, Jake Johnson, Hannibal Buress – alle fine komikere – samt Jon Hamm, så lad gå da, og endelig Jeremy Renner(!). En sær blanding, men idet Renner spiller den seje i gruppen, ham de andre aldrig har slået, virker det faktisk ok. Renner er en overbevisende bad-ass, mens de andre nogenlunde troværdigt går for at være gamle venner. Gamle venner, der efter flere årtier stadig hver maj måned lægger deres liv på hold, mens de leger tagfat. For som voksne er de nu spredt ud over hele landet og ser vist ikke meget til hinanden de resterende 11 måneder, men til gengæld får de da indhentet en masse i løbet af maj måned, skulle man mene. Problemet med Du er den er, at vi får forbavsende lidt at vide om deres interne venskaber.

Der er generelt ingen dybde i Du er den. Filmen synes at affinde sig med, at det er nok at forklare, at drengene jager rundt efter hinanden en måned om året; og det er al den info vi får, inden jagten går på endelig at fange den stadig ubesejrede Jerry, som nu skal giftes i slutningen af maj og tilsyneladende derefter vil stoppe med tagfat-deltagelsen. Det er altså sidste mulighed for definitivt at slå ham, er vores hovedperson Hoagies begrundelse.
Det er lettere overraskende at opdage, at idéen bag filmen er hentet fra virkeligheden, og derudover består af langt flere spillere – rulleteksterne fremviser de rigtige personer – og alligevel magter filmen ikke at levere et stærkere budskab end "vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver ældre, men vi bliver gamle fordi vi holder op med at lege". Ikke at der behøver at være de store tunge sandheder og moraler i en 100 minutters actionpakket komedie, men lidt kant og knas havde ikke skadet løjerne. Du er den nøjes med bare at sætte denne ene jagt op efter den anden, og det bliver hurtigt trivielt.

Warner Bros.
Men i det mindste følger den da tidens trend med at lade et par kvinder næsten ind i varmen. Hoagie er gift med den temperamentsfulde Anna (Isla Fisher, der er med til at løfte løjerne), som officielt ikke må være med i legen, da piger ingen adgang havde tilbage i drengenes skoletid, og der er ikke blevet lavet undtagelser til den regel, så Anna er mere cheerleader med stor indlevelse. Og den kvindelige journalist, der i filmens åbningsscene får præsenteret tagfat-legen, er også hurtig med på rejsen til at nakke Jerry. Det er altså ikke ren drengerøvsballade, men det er tæt på, og hvis ikke der tilnærmelsesvis havde været den halvhjertede, dog vitale perspektivering på betydningen af maj-affæren, havde filmen været 100 minutters spild af tid. Men den underholder jævnt, byder på nogle søde figurer, så den når akkurat i mål som letbenet og hyggelig sommerunderholdning.

Hvilken børnbogsfigur diskuterer Natalie Portman og Timothy Hutton i Scott Rosenbergs Beautiful Girls?