Evangeline LillyHope Van Dyne
Michael DouglasDr. Hank Pym
Michael Pe√ĪaLuis
Michelle PfeifferJanet Van Dyne
Laurence FishburneDr. Bill Foster

Alting er bedre med en partner

Dette er den 20. Marvel i r√¶kken, den tredje i √•r, og klart den mest fjollede og mindst selvh√łjtidelige. Ant-Man and the Wasp foreg√•r inden Thanos knipser med fingrene og den holder sig tilmed inden for sine egne rammer. Her er ingen g√¶steoptr√¶dener fra de andre Marvel-film, men det g√łr ikke spor, da der er rigeligt med sjove karakterer og mystiske figurer i San Franciscos bakkede gader, hvor Myremanden & Hvepsen ruller sig ud.

Vi er nogle √•r efter den f√łrste Ant-Man-film og lige i h√¶lene p√• Civil War. Scott Lang er nemlig if√łrt en fodl√¶nke og har f√•et forbud mod at se b√•de Dr. Hank Pym og dennes datter, Hope Van Dyne. De to har dog haft travlt med at udforske mulighederne for at f√• Hopes mor tilbage, men selvf√łlgelig render alle parter ind i hinanden igen. Det beh√łver vi vel ikke engang titlen for at kunne regne ud. De render naturligvis ogs√• ind i en ny skurk eller to. Den mest interessante er den vibrende Ghost, som p√• alle m√•der har sv√¶rt ved at v√¶re et sted af gangen.

Der bliver generelt hoppet ufatteligt meget rundt i Ant-Man and the Wasp, der knalder derudaf fra start til slut, og selvom den p√• ingen m√•de er n√¶r s√• fr√¶k og frisk som den foreg√•ende film, er den stadig proppet med h√łjt hum√łr og sjove actionscener. Der er en upr√¶get barnegl√¶de over at se diverse sm√• leget√łjsbiler blive bl√¶st op til normal bil-st√łrrelse og omvendt, et trick filmen n√¶rmest lever af, men det bliver heller aldrig tr√¶ttende. Lige som der stadig ogs√• er gjort plads til langt mere f√łlsomme scener med Scott og datteren Cassie, som giver en god balance til action-tosserierne.

Og lidt lige som med sidste Ant-Man-eventyr er det igen birollerne, der render med opm√¶rksomheden til trods for at Paul Rudd stadigv√¶k er sk√łn som Myremanden og hans samspil med is√¶r Evangeline Lily sprudler. Men Michael Pe√Īa er sv√¶r at overg√• i charme-kampen. Hans pudsige fort√¶llinger og enorme overskud giver filmen ekstra spas, n√•r han er p√• l√¶rredet for Ant-Man and the Wasp er langt mere indviklet end forg√¶ngeren og selvom den aldrig bliver kedelig, har instrukt√łr Peyton Reed sv√¶rt ved at opretholde det vilde adrenalinniveau hele filmen igennem.

Det skal nok blive sp√¶ndende at se hvor l√¶nge Ant-Man-afdelingen holdes i live i Marvel-land ‚Äď en solid indikation forefindes i filmens f√łrste rulletekst-scene, s√• bliv til efter de animerede rulletekster ‚Äď for Scott & Co. har hele tiden f√łltes som den s√¶re f√¶tter, der kun inviteres, n√•r vi har f√•et nok af de tunge drenge. Men i sit eget univers fort√¶ller Ant-Man-filmene nogle ganske fine historier. F√łrste film handlede om Scott, der skulle sin rette hylde for at kunne hj√¶lpe andre og derved sig selv og nu, med Hvepsen som co-pilot, handler det om at finde den rigtige partner. For man bliver ofte en bedre version af sig selv, n√•r man har de rigtige mennesker omkring sig.

Hvor foregår Once Upon a Time in Mexico?