Anmeldelsesdato:14-06-2018
Kristin Scott ThomasClemmie
Ben MendelsohnKing George VI
Lily JamesElizabeth Layton
Stephen DillaneViscount Halifax
Samuel WestSir Anthony Eden

Dynamisk bedrift

Sidste sommer gav Christopher Nolans os en temmelig nervepirrende beretning fra Dunkirk. Historien om hvordan det lykkedes den britiske h√¶r at evakuere over 300.000 m√¶nd i l√łbet af f√• dage, efter de allierede tropper var blevet presset s√• godt som helt ud i den britiske kanal i sommeren 1940. Nu f√•r vi s√• historien igen af en anden engelsk og interessant instrukt√łr, Joe Wright: Manden bag de betagende Stolthed og fordom og Soning. Men Wrights fort√¶lling om Operation Dynamo foreg√•r ikke p√• stranden ‚Äď den scene har han allerede givet os med det imponerende long take i slutningen af Soning ‚Äď men derimod i det britiske parlament og i Downing Street nr. 10. Denne gang fort√¶lles historien nemlig fra Winston Churchills perspektiv, og det er omtrent lige s√• nervepirrende som hos de strandede soldater i Dunkirk.

Han har ellers ikke haft megen vind i sejlene de sidste √•r, ham Wright. Anna Karenina var en fuser, ualmindelig flot og sp√¶ndende id√©, men filmen virkede ikke og endnu v√¶rre var det med den alternative Peter Pan-fort√¶lling, Pan. Men nu har Wright skruet ned for det spektakul√¶re og i stedet zoomet helt ind p√• det farverige politiske ikon, Winston Spencer Churchill. I maj 1940, hvor vores film starter, er han medlem af det konservative parti men en rimelig upopul√¶r personlighed i partiet, og han er derfor ikke f√łrstevalget til ny partiformand, da de konservative bliver n√łd til at sende Neville Chamberlain p√• b√¶nken. Men over blot f√• dage bliver han den nye leder. Det britiske imperium er godt presset og Churchill ser selv opgaven som politisk selvmord. Hans familie st√łtter ham, mens kongen er bange for ham og stort set alle hans kolleger n√¶rmest hindrer ham. Det er en v√¶rre redelighed.

Fuldst√¶ndig lige som med Dunkirk er det stadig nervepirrende og filmisk ophidsende at se hvordan historien udspiller sig. Vi kender resultatet og alligevel f√•r Wright os placeret os p√• kanten af vores s√¶der. Alt er sat p√• en spids. Storbritannien har alt at tabe, deres strandede soldater og selvst√¶ndighed i kraft af den tyske h√¶r, de frygter snarligt vil invaderes √ł-riget. Gnidninger i partiet og mistillid fra Kongehuset. Det er dog ganske befriende at se at Churchill ikke havde is i maven og nemt stod ret under krisen. Han er i totalt tvivl. Han ryger, drikker og r√•ber l√łs som han tilsyneladende altid havde gjort, men han er mindst lige s√• nerv√łs som alle os andre. Og i Gary Oldmans transformerede v√¶sen er han knuselskende godt selskab. Varm og hyggelig og h√•rd og handlekraftig. Oldman har f√•et en solid rolle med rigeligt k√łd p√•, men han g√•r ogs√• til den fuldst√¶ndigt kompromisl√łst.

Og det er ikke kun Oldman der leverer. Darkest Hour er ogs√• en fryd for sanserne, hvor is√¶r komponist Dario Marianelli (Wrights faste komponist) og fotograf Bruno Delbonnel (Den fabelagtige Am√©lie fra Montmartre, Inside Llewyn Davis) b√łr fremh√¶ves. Joe Wright har aldrig leveret en grim film, og denne er bestemt ingen undtagelse. Delbonnels billeder ligner n√¶rmest levende malerier der konstant understreger Churchills hum√łr. Ofte ses han fanget i et vindue, en elevator eller anden form indsn√¶vrede rammer, hvilket kun bidrager til intensiteten og det er generelt herligt at opleve en film, der med alle sine midler driver historien frem som en dynamo, for dette drama kunne nemt v√¶re endt p√• den st√łvede hylde.
Man beh√łver heller ikke at frygte at det politiske cirkus er for kompliceret for her f√•r manuskriptforfatter Anthony McCarten (Teorien om alting) eksponeret en masse baggrundshistorie og Churchill-trivia gennem dialogen. Det er lige f√łr det n√¶sten er morsomt. Darkest Hour er overraskende underholdende, og beviser at Joe Wright heldigvis stadig kan levere et storladent kostumedrama der f√łles friskt og indlevende. Victory til Wright. Velfortjent.

Instrukt√łr Joe Wright har indtalt et nedtonet dog ikke uinteressant kommentarspor, hvor han enkelt forklarer sine (og manuskriptforfatterens) valg, s√• vi b√•de bliver oplyst og underholdt. Hvis man alts√• er til den slags filmn√łrdet 'underholdning'. Det er is√¶r hj√¶lpsomt med scenen i undergrunden, som mange har beklaget sig over aldrig fandt sted. Men her uddyber Wright selv symboliken med Churchill og de andre rejsende, s√• man n√¶sten ikke kan andet end at tilgive ham. To udem√¶rkede timer i selskab med Wright.
Derimod er der ikke meget uddybelse over resten af ekstramateriale, der blot består af to korte making of-featuretter.

Hvor er Jack Nicholson født?