Instruktør:Paul Thomas Anderson

Anmeldelsesdato:29-06-2018
Daniel Day-LewisReynolds Woodcock
Lesley ManvilleCyril
Vicky KriepsAlma

Klæder skaber folk

Smukke gallakjoler til overflod, stilfuldt indrettede v√¶relser, smagfulde middage og en superl√¶kker bordeauxr√łd racerbil. Umiddelbart lyder det som rekvisitter til en klassisk parfumereklame, men de indg√•r alle i Paul Thomas Andersons nyeste spillefilm Den skjulte tr√•d. P√• overfladen lyder det som en film, der dyrker √¶stetik og hylder materialisme. Men det kunne ikke v√¶re mere forkert. Filmen portr√¶tterer den fiktive modeskaber Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis), der udadtil lever en overklassetilv√¶relse som designer af haute couture kjoler, men indadtil higer efter en livsledsagerske, der kan elske ham for den han er og leve med hans arbejdsmani. Den skjulte tr√•d er b√•de en film om bestr√¶belserne p√• at skabe det sublime og en film om k√¶rlighedens fort√¶rende v√¶sen. Det hele er skildret gennem et kamera, der bev√¶ger sig yndefuldt som en balletdanser og akkompagneret af et fremragende lydspor af Jonny Greenwood, der genneml√łber det meste af filmen og veksler mellem fjerlet klassisk klaverspil og cool jazznumre.

Det store kjoleimperium
Nu lidt om filmens handling uden de store afsl√łringer bortset fra, at den er fyldt med rober til at d√•ne over. Reynolds Woodcock har arvet det store kjoleimperium efter sin mor, som han stadig forguder. Han afsl√łrer s√•gar, at han har syet et stykke af hendes h√•r ind i en bekl√¶dningsgenstand. Den daglige drift af virksomheden varetages af hans snusfornuftige s√łster Cyril (Lesley Manville). I den pr√¶gtige herskabsbolig i London er Reynolds omgivet af en h√¶r af underdanige syersker, mens han tilsyneladende l√łbende udskifter elskerinderne, som var de hans syn√•le. En dag tager Reynolds et smut til et pittoresk badehotel langs en vindbl√¶st kyststr√¶kning. Her drages han af den noget yngre Alma (Vicky Krieps), der v√¶lger at tage med ham til London for intetanende at blive hans n√¶ste muse.

Drastiske midler
Alma betyder som bekendt sj√¶l, og hurtigt erfarer Reynolds, at Alma vil mere end blot at opvarte og st√• model til hans falbelader og fantasterier. Hun vil derimod elskes, udfordres og p√•sk√łnnes for den selvst√¶ndige og selvsikre kvinde hun er. Langsomt udvikler der sig en gnistrende symbiotisk relation mellem dem, hvilket bliver filmens handlingsm√¶ssige krumtap og drivfjeder. Problemet er bare, at Reynolds er for v√¶gelsindet og ikke evner at lukke Alma helt ind i sit til tider forkrampede f√łlelsesliv. Derfor ser Alma ingen anden udvej end at tage mere drastiske midler i brug. Det er ikke forkert at kalde deres forhold en anelse sygeligt, men ligeledes karakteriseret ved en gensidig afh√¶ngighed.

Gennemsnitligt kunstnerportræt
Det er netop i kraft af det sk√¶bnesvangre m√łde mellem de to store personligheder Reynolds og Alma, at Den skjulte tr√•d l√łfter sig langt over et gennemsnitligt kunstnerportr√¶t i traditionel l√¶kker indpakning. Ganske vist er Den skjulte tr√•d en virtuos smuk film, men den gestalter p√• lettere tilbageholdende vis, hvordan f√łrst forelskelse og sidenhen bes√¶ttelse og afmagt kan blive styrende komponenter i vores liv. Daniel Day-Lewis er suver√¶n i rollen som den sammenbidte knudemand, der trods k√łlig distance bliver sl√•et emotionelt ud af kurs. Vicky Krieps er ligeledes overbevisende i rollen som den st√¶dige og sammensatte Alma. Filmens glansrolle b√łr dog tilskrives Lesley Manville i skikkelse af s√łsteren Cyril, der fremst√•r som en s√¶rdeles st√¶rk og handlekraftig kvinde. Pr√¶stationen som Cyril har helt fortjent indbragt Lesley Manville en Oscar-nominering for bedste kvindelige birolle.

Næsegrus beundring
I sommers annoncerede Daniel Day-Lewis, at Den skjulte tr√•d ville blive hans sidste film. Hvis han v√¶lger at st√• ved sine ord, vil han afrunde en enest√•ende karriere p√• fornemste vis. Den skjulte tr√•d rummer faktisk flere elementer fra de karakterer, som Daniel Day-Lewis har spillet gennem tiden. Der er nemlig b√•de den besatte, vanvittige, megalomane, f√łlsomme, martrede og lidenskabelige mand gemt i Reynolds-karakteren. Desuden b√łr det aff√łde n√¶segrus beundring, at instrukt√łren Paul Thomas Anderson efterh√•nden sp√¶nder s√• bredt i sit imponerende filmv√¶rk. Han har bev√¶get sig fra den fr√¶kke Boogie Nights til den fandenivoldske There Will Blood og nu frem til den forfinede Den skjulte tr√•d. Anderson b√łr med rette kaldes for en af de helt store nulevende auteurs, og Den skjulte tr√•d b√łr tiltr√¶kke et stort og kr√¶sent publikum, der meget vel finder tr√•de fra deres eget liv i filmen.

Det er ikke fordi ekstramaterialet fyldet meget, til geng√¶ld er det interessant, hvilket ikke n√łdvendigvis betyder godt, for det er m√•ske s√• meget sagt.
Der er fire menupunkter: "Camera tests", slettede scener, "House of Woodcock Fashion Show" og endelig "Behind the scenes photographs".

F√łrste featurette kan ses med filmskaber Paul Thomas Andersons kommentarer, 8 flotte minutter der ender med en madkamp mellem Daniel Day-Lewis og Lesley Manville. Fantastisk!

De slettede scener, modeshow-klippene samt fotogalleriet er med underlægningsmusik af Jonny Greenwood, så der er generel massiv stemning i de korte indslag, men meget klogere på hvordan filmen blev skruet sammen, bliver vi heller ikke. Desværre.

Hvilket citat stammer ikke fra Kiss Kiss Bang Bang?