Arien TakiarIsak
Flora Ofelia Hofman LindahlNeia
Signe Egholm OlsenKD
Mads RiisomKim
Esben Dalgaard AndersenLars

I skovens dybe stille ro

Forestillingen om en anden verden med fremmede væsener end vores egen velkendte verden er et udbredt motiv i mange børne- og ungdomsfilm. Tænk bare på film som Den uendelige historie, Det gyldne kompas og Narnia-serien. Fælles for disse fantasifulde film er en stærk fascination af det overnaturlige. I den vellykkede danske fantasyfilm Landet af glas møder tilskueren i den grad overnaturlige væsener. I dette tilfælde elverfolk der lever i de danske skove. Den unge knægt Jas (Albert Rudbeck Lindhardt) bor alene med sin far Lars (Esben Dalgaard Andersen), efter moren er gået bort. Faren er en kærlig langturschauffør, men Jas efterlades ofte til sig selv. I husets nærliggende lade finder Jas en dag den unge pige Neia (Flora Ofelia Hofman Lindahl) og den ældre kvinde Alva (Vigga Bro). Jas føler straks et ansvar for dem, da de er på flugt fra udspekulerede krybskytter i skoven, der skyder bedøvende pile efter dem, så de kan få fat i deres helbredende perler, der sidder i deres nakker. Med hjælp fra sin charmerende ven Isak (Arien Takiar) får Jas bragt dem i sikkerhed i huset, men der går ikke længe, før uhyggen breder sig.

Vældige skaberkræfter
Landet af glas er instrueret af Jeppe Vig Find og Marie Dalsgaard Rønn, der har mere end 15 års erfaring fra tv-verden. Deres mange års erfaring skinner tydeligt igennem i deres instruktørdebut, der taget fat om et vægtigt emne som mødet mellem naturmennesket og civilisationsmennesket. En morsom scene med et fjernsyn illustrerer dette fint. I mere overført betydning er det svært ikke at drage paralleller til nutiden, hvor millioner af mennesker er sendt på flugt fra deres hjemland. Jas’ møde med Neia er filmens krumtap, og mødet bliver en sand øjenåbner for Jas, der kommer i tættere kontakt med naturens vældige skaberkræfter og ikke mindst sit indre sjæleliv. Flere velorkestrerede scener og montager illustrerer den rørende samhørighed og lyriske stemning, der forener de to unge mennesker og samtidig skærper filmens humanistiske budskab om at yde hjælp til nødlidende.

Psykologi og persontegning
Hvis man skal pege på de største styrker i Landet af glas må valget straks falde på det velopbyggede spændingsforløb, der både indeholder rolige familiestunder og hæsblæsende actionscener. Undervejs er det svært ikke fatte sympati med de to brave knægte, der gør et ihærdigt forsøg på at beskytte elverne, mens onde kræfter lurer i skoven og bykernen. Skuespillet i filmen er desuden med til at understrege, at instruktørerne har glimrende sans for psykologi og persontegning. Særligt Albert Rudbeck Lindhardt imponerer i rollen som Jas. I lidt mere karikerede roller ses agenterne KD (Signe Egholm Olsen) og Kim (Mads Riisom). Deres optræden er dog minimal, så filmen heldigvis ikke forvandler sig til falde på halen-lavkomik.

Internationalt format
Filmen skal desuden roses for dens billedside, der veksler mellem hektiske håndholdte optagelser og pivflotte panoramaoptagelser. Det samlede indtryk er en film, der både på det indholds- og formmæssige plan har et tårnhøjt ambitionsniveau sammenlignet med andre danske ungdomsfilm, hvor tant og fjas ofte er grundingredienserne, og billedsiden sjældent hæver sig over overvågningsoptagelser fra et ordinært dansk gadestrøg. Landet af glas har bestemt internationalt format, og mon ikke en snusfornuftig amerikansk producent står på spring for at genindspille den inden længe. Indtil da kan undertegnet blot give filmen en sommervarm anbefaling med på vejen og minde tilskueren om, at der faktisk gemmer sig mere i skoven, end man umiddelbart tror.

I hvilken film hører man citatet: ”Do they teach beauty queens how to apologize? Because you suck at it!?