Arien TakiarIsak
Flora Ofelia Hofman LindahlNeia
Signe Egholm OlsenKD
Mads RiisomKim
Esben Dalgaard AndersenLars

I skovens dybe stille ro

Forestillingen om en anden verden med fremmede v√¶sener end vores egen velkendte verden er et udbredt motiv i mange b√łrne- og ungdomsfilm. T√¶nk bare p√• film som Den uendelige historie, Det gyldne kompas og Narnia-serien. F√¶lles for disse fantasifulde film er en st√¶rk fascination af det overnaturlige. I den vellykkede danske fantasyfilm Landet af glas m√łder tilskueren i den grad overnaturlige v√¶sener. I dette tilf√¶lde elverfolk der lever i de danske skove. Den unge kn√¶gt Jas (Albert Rudbeck Lindhardt) bor alene med sin far Lars (Esben Dalgaard Andersen), efter moren er g√•et bort. Faren er en k√¶rlig langturschauff√łr, men Jas efterlades ofte til sig selv. I husets n√¶rliggende lade finder Jas en dag den unge pige Neia (Flora Ofelia Hofman Lindahl) og den √¶ldre kvinde Alva (Vigga Bro). Jas f√łler straks et ansvar for dem, da de er p√• flugt fra udspekulerede krybskytter i skoven, der skyder bed√łvende pile efter dem, s√• de kan f√• fat i deres helbredende perler, der sidder i deres nakker. Med hj√¶lp fra sin charmerende ven Isak (Arien Takiar) f√•r Jas bragt dem i sikkerhed i huset, men der g√•r ikke l√¶nge, f√łr uhyggen breder sig.

Vældige skaberkræfter
Landet af glas er instrueret af Jeppe Vig Find og Marie Dalsgaard R√łnn, der har mere end 15 √•rs erfaring fra tv-verden. Deres mange √•rs erfaring skinner tydeligt igennem i deres instrukt√łrdebut, der taget fat om et v√¶gtigt emne som m√łdet mellem naturmennesket og civilisationsmennesket. En morsom scene med et fjernsyn illustrerer dette fint. I mere overf√łrt betydning er det sv√¶rt ikke at drage paralleller til nutiden, hvor millioner af mennesker er sendt p√• flugt fra deres hjemland. Jas‚Äô m√łde med Neia er filmens krumtap, og m√łdet bliver en sand √łjen√•bner for Jas, der kommer i t√¶ttere kontakt med naturens v√¶ldige skaberkr√¶fter og ikke mindst sit indre sj√¶leliv. Flere velorkestrerede scener og montager illustrerer den r√łrende samh√łrighed og lyriske stemning, der forener de to unge mennesker og samtidig sk√¶rper filmens humanistiske budskab om at yde hj√¶lp til n√łdlidende.

Psykologi og persontegning
Hvis man skal pege p√• de st√łrste styrker i Landet af glas m√• valget straks falde p√• det velopbyggede sp√¶ndingsforl√łb, der b√•de indeholder rolige familiestunder og h√¶sbl√¶sende actionscener. Undervejs er det sv√¶rt ikke fatte sympati med de to brave kn√¶gte, der g√łr et ih√¶rdigt fors√łg p√• at beskytte elverne, mens onde kr√¶fter lurer i skoven og bykernen. Skuespillet i filmen er desuden med til at understrege, at instrukt√łrerne har glimrende sans for psykologi og persontegning. S√¶rligt Albert Rudbeck Lindhardt imponerer i rollen som Jas. I lidt mere karikerede roller ses agenterne KD (Signe Egholm Olsen) og Kim (Mads Riisom). Deres optr√¶den er dog minimal, s√• filmen heldigvis ikke forvandler sig til falde p√• halen-lavkomik.

Internationalt format
Filmen skal desuden roses for dens billedside, der veksler mellem hektiske h√•ndholdte optagelser og pivflotte panoramaoptagelser. Det samlede indtryk er en film, der b√•de p√• det indholds- og formm√¶ssige plan har et t√•rnh√łjt ambitionsniveau sammenlignet med andre danske ungdomsfilm, hvor tant og fjas ofte er grundingredienserne, og billedsiden sj√¶ldent h√¶ver sig over overv√•gningsoptagelser fra et ordin√¶rt dansk gadestr√łg. Landet af glas har bestemt internationalt format, og mon ikke en snusfornuftig amerikansk producent st√•r p√• spring for at genindspille den inden l√¶nge. Indtil da kan undertegnet blot give filmen en sommervarm anbefaling med p√• vejen og minde tilskueren om, at der faktisk gemmer sig mere i skoven, end man umiddelbart tror.

Hvad hed skuespillerinden, der spillede Jeanne D'Arc i Carl Th. Dreyers film, The Passion of Jeanne D'Arc?