CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Mamma Mia! Here We Go Again

Produktionsland:
USA, UK

Produktionsår:
2018

Manuskript:
Richard Curtis, Ol Parker, Catherine Johnson

Producere:
Judy Craymer
Gary Goetzman

Fotograf:
Robert D. Yeoman

Klipper:
eter Lambert

Komponist:
Benny Andersson
Björn Ulvaeus
Anne Dudley

Censur:
Tilladt for alle

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
10-02-17:
Bridget Jones' baby
25-08-16:
Florence
04-09-15:
Into the Woods
28-08-15:
The Second Best Exotic Marigold Hotel
03-08-15:
Eventyret om Askepot
14-02-14:
About Time
24-07-12:
The Best Exotic Marigold Hotel
25-12-10:
Burlesque
20-07-10:
A Single Man
21-01-10:
Det' indviklet
22-12-09:
Easy Virtue
02-09-09:
The Boat That Rocked
11-07-08:
Mamma Mia!
21-03-05:
Bridget Jones - på randen af fornuft
30-01-02:
Bridget Jones' Dagbog
 


Mamma Mia! Here We Go Again

Anmeldt af:Lisa Brygger
Genre:Komedie, Musical
Varighed:114 minutter
Instruktør:Ol Parker
 
Premieredato:19-07-2018
Medvirkende:Som:
Lily Jamesunge Donna
Amanda SeyfriedSophie
Dominic CooperSky
Colin FirthHarry
Pierce BrosnanSam
Stellan SkarsgårdBill
Se komplet creditliste her

Så skru dog OP for festen!
 
Det er 10 år siden filmversionen, af ABBA-hyldest-musicalen Mamma Mia!, overraskede alle og blev et kæmpe hit. Derfor er det også en anelse sært, at det har taget ti år at lave en opfølger. Bedre sent end aldrig, men har filmen været værd at vente på... Det kommer selvfølgelig an på, hvor stor fan man er af etteren. Selv syntes jeg meget lidt om den første. Den var hysterisk irriterende med sporadisk acceptable numre, trods fantastisk popmusik og en veloplagt Meryl Streep. Heldigvis hader jeg slet ikke opfølgeren så meget som jeg havde frygtet efter at have set traileren. Men der er heller ikke rigtig noget, jeg elsker ved den.


Copyright:
UIP
Det er ellers lige før, det kunne have været festligt. Filmen starter lovende med et stort musiknummer i Oxford, hvor unge Donna og hendes dynamo-veninder, Tanya og Rosie, netop er blevet færdige med skolen, og i stedet for at give en seriøs tale bryder Donna ud i sang: "When I Kissed the Teacher" fungerer fremragende og snart er hele klassen med i nummeret, der involverer en længere cykeltur tilmed. Det er ambitiøst, old school musical-kækt og tilpas kitschy. Men derefter begynder løjerne at blive mindre burlesk – med undtagelse af en over the top præsentation af "Waterloo" på en Napoleon-tema-restaurant i Paris – og langt mere bedrøveligt. Vi har fra filmens første få minutter fået forklaret at Donna er død, og datteren Sophie har problemer med kæresten, og 2/3 af fædrene har ikke tid til at dukke op til hendes store genåbning af hotellet på den lille græske ø.

Der går dog ikke helt køkkenvask og Les Mis i dramaet, for musikken er stadig for sprudlende, selv om nogle af sangene er mindre velkendte og dansable end i forgængeren. Lily James, der spiller den unge Donna, er deslige både for betagende og top lækker til vi ikke kan holde det hele ud, men ophidsende er det desværre ikke. Heller ikke selvom den unge Bill er en babe og manden bag den unge Harry leverer en sjov Colin Firth-immitation. De unge versioner af filmens centrale personer er ikke helt så spændende som deres ældre udgaver, og det meste af Mamma Mia 2 er flashbacks til 1979. Omvendt er filmens plot og udvikling skruet bedre sammen, denne gang af Ol Parker, som skrev Best Exotic Marigold Hotel-filmene, og der er enkelte sjove bemærkninger undervejs, men vi skal i sidste end vente indtil sidste scene før Meryl Streep dukker op og næstsidste scene før Cher indtager scenen. Til gengæld er afslutningsscenen fabelagtig.


Copyright:
UIP
Det er pænt ærgerligt, når først vi når til afslutningen og kredit-listen, at filmen giver den gas. Den kunne nemt have været langt mere campy og farverig mens Donna forsøgte at finde fodfæste og Sophie prøver at navigere arv og ansvar. Ikke engang manuskript-virtuos Richard Curtis, som normalt er garant for charmerende men akavet opførsel, kan løsne nok op i løjerne til man får motioneret lattermusklerne. Det er også svært at se de fleste af filmens sang-sekvenser som oplagte syng-med-numre, da kun få af dem får den store voluminøse musical-behandling med koreografi og selvbevidsthed. Ol Parker & Co. skulle have skruet op for camp, kitsch og charmen. ABBA må gerne nydes med et glimt i øjet, og Mamma Mia! Here We Go Again har ikke nok glæde, overskud og 'Cheryl' til at forføre sit publikum.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad er Robocops tredje direktiv?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google