Josh BrolinMatt Graver
Isabela MonerIsabel Reyes
Jeffrey DonovanSteve Forsing
Catherine KeenerCynthia Foards
Matthew ModineJames Riley

Tilbage til den kolde √łrken

En af de st√¶rkeste filmoplevelser tilbage i 2015 var Denis Villeneuves betagende barske Sicario, skrevet af den manuskriptdebuterende Taylor Sheridan, med sanselige l√¶kre billeder og musik og et dr√łmmehold af et cast. Her tre √•r efter er der blevet skiftet lidt ud i kredit-listen. Instrukt√łr Villeneuve og fotograf Roger Deakins er rykket videre, komponist J√≥hann J√≥hannsson er ikke l√¶ngere iblandt os og Emily Blunt er ikke filmens hjerte, men fortvivl ikke: Josh Brolin og is√¶r Benicio Del Toro fylder l√¶rredet godt ud, manuskriptet er igen n√•desl√łst skarpt og Dariusz Wolski (The Crow, Sweeney Todd og The Martian) og Hildur Gu√įnad√≥ttir (der spillede cello p√• Villeneuves sidste tre titler, men er relativ ny som komponist: Kapringen og Tom of Finland) kan deres kram. Sicario 2 er ikke helt s√• fantastisk som Sicario, men den er bestemt stadig v√¶rd at bruge tid p√•.

Filmens bet√¶ndte br√¶ndpunkt er fortsat centreret omkring gr√¶nselandet mellem Mexico og USA. Emnet er denne gang rykket lidt v√¶k fra narkohandlen og kartelkrigene og mere rettet mod den menneskehandel, der langsomt men sikkert er blevet udvidet gennem de sidste √•rtier, for trods den amerikanske regerings nuv√¶rende groteske holdning til flygtninge, v√¶lter de fattige masser stadig ind over USA's sydlige gr√¶nse. Og i Sicario 2: Soldado er det noget narkokartellerne nu tjener styrtende p√•. S√• meget af vores CIA-antihelt, Matt Graver (Josh Brolin i bl√¶ndende form) blive beordret af sine chefer til at tvinge en k√¶p i det hjul. Det g√łr han med hj√¶lp fra den mystiske Alejandro (Benicio Del Toro i endnu mere bl√¶ndende form), men deres stort anlagte projekt afvikles ikke helt som planlagt, og pludselig st√•r de to m√¶nd i opposition.

Manden i instrukt√łrstolen denne gang er italienske Stefano Sollima, der stod bag Suburra (2015) og tv-serien Gomorra (2014-16), og han g√łr det udm√¶rket. Intensiteten er trykkende fra start og Sollima holder den hele vejen igennem rejsen, fra vi m√łder vores brogede CIA-bande og den unge skoledreng Miguel til hvordan disse personligheder langsomt bliver fordrejede og mere afstumpede jo dybere vi kommer ned i historien. For vi befinder os der, hvor al form for menneskelighed og moralkodeks er en mangelvare. Systemet er den store skurk, mest af alt fordi det bliver ved at gentage de samme m√łnstre bare med nye folk og forventer stadig friske resultater.

Det er alts√• en lettere pinefuld aff√¶re at kaste sig over Sicario 2: Soldado, der emmer af nyttel√łshed og tragedie, men i dens langsomme passager mellem sporadiske blodige sammenst√łd og politisk debilitet finder vi anelsen af h√•b. Taylor Sheridan form√•r at f√• flettet en del menneskelighed ind i Alejandro-figuren, og han er tristessen v√¶rd. Del Toro med de bedr√łvelige √łjne er et sp√¶ndende anker, da han mestrer de sm√• nuancer og en farlig varme, og historien uds√¶tter hans figur for nogle h√•rde situationer. Det ser ret grelt ud. Og det samme kan siges om afslutningen, for noget tyder p√• Sheridan ikke er f√¶rdig med disse skr√¶kscenarier fra √łrkenlandskabet. Der bliver i hvert fald lagt godt op til en forts√¶ttelse. Men hvor dystert kan dramaet blive? Sicario 2: Soldado er en tung fort√¶lling, ikke uinteressant, men det kan nemt blive tr√¶ttende hvis den bliver ved med at fedte rundt i denne gr√•zone uden egentlig at have en mening med galskaben. Med mindre meningen er, at der ingen mening er, men det er den omvendt ikke vild nok til at fors√łge.

Hvilket filmselskab har et bjerg som deres logo?