Anmeldelsesdato:13-07-2018
Rachel McAdamsAnnie
Kyle ChandlerBrooks
Sharon HorganSarah
Billy MagnussenRyan
Lamorne MorrisKevin

Familiekaos, Farbergé-æg og filmnørderi

Det er næsten en genre for sig selv. Disse crazykomedier, der foregår over en enkelt aften eller nat, hvor vores hovedperson eller personer bliver udsat for de vildeste ting. Game Night er sådan en størrelse, og pænt frisk. Lavet af folkene bag Fars sygt fede bilferie og Horrible Bosses-filmene, men skruet lidt strammere sammen og leverer flere solide grin undervejs. Den er tilmed rimelig selvbevidst og temmelig filmnørdet, for den referer konstant til andre film, alle med undtagelse af den som den ligner mest: David Finchers drilske The Game fra 1997.

Warnr Bros.
Her får vi og vores hovedpersoner dog at vide, at de er med i et omfattende spil. Det startede ellers bare med et møde hos lægen for Max og Annie. De forsøger at blive gravide men uden held, selv om biologien ikke fejler noget. Den forstående læge fortæller at det sagtens kan være stress; er de mon udsat for det? Annie er ikke men det viser sig hurtigt at Max er. Hans succesrige storebror er dukket op igen, og Max føler sig total utilstrækkelig til sammenligning. Den ugentlige game night bliver nu heller ikke længere afholdt hos Max & Annie men hos storebror Brooks, og det er ham, der er initiativtageren til filmens store begivenhed.

Men selvfølgelig går alt galt og selvfølgelig er tingene da heller ikke som de ser ud. Bliver Max & Annie klogere på hinanden og dem selv undervejs? Selvfølgelig. Får Max styr på sin broder-jalousi og forbliver alle vennerne venner? Det skal ikke afsløres her. Men meningen er ikke nødvendigvis at vi som publikum skal kunne regne diverse overraskelser og plottwists ud inden de kastes i hovedet på os. Vi skal bare grine og gyse med Max, Annie og Co, som hver i sær forsøger at navigere i nattens kaos med kidnapning, Farbergé-æg, skudsår og yogaforklaringer. Det er pænt tosset og langt ude, men actionscenerne virker og komediedelen holder.

Warnr Bros.
Det er altså ikke stor filmkunst vi har med at gøre her, og løjerne er sikkert også hurtigt glemt for de fleste blot få minutter efter rulleteksterne starter, men imens det hele står på, er man pragtfuldt underholdt. Skuespillerne, hvor specielt Jason Bateman og Rachel McAdams som vores herlige makkerpar, er alle veloplagte, men også filmens skæve valg og nørdede tone hjælper på det høje humør. Man behøver naturligvis ikke være hardcore quizzere som Max & Annie, men i en tid, hvor man enten selv eller i hvert fald nogle af ens venner eller bekendte deltager i en eller anden form for spilaftener, bør man kunne relatere til filmen uden megen anstrengelse.

En bunke fraklip på næsten 7 minutter(!) samt en fire minutters making of-featurette. Det er ikke fordi man vælter sig i ekstramateriale. Men det er da en smule informativt. En meget lille smule.

Hvor stammer Anthony LaPaglia fra?