Dave BautistaEverest
Sterling K. BrownWaikiki
Sofia BoutellaNice
Charlie DayAcapulco
Jeff GoldblumNiagara

Vilde dyr og optøjer i tomt univers

Forestil dig Hotel Continental fra John Wick som en hel spillefilm, lavet af Jeunet & Caro, og så har du nogenlunde scenariet fra Hotel Artemis. Og Drew Pearce, som skaberen af Hotel Artemis hedder, har sandelig styr på sine rammer. Filmen oser af stemning, både inden for hotellets nedslidte vægge og uden på gaden, hvor optøjer er ved at rive storbyen Los Angeles i stykker. Vi befinder os i sommeren 2028, vand er noget man betaler dyrt for, indtil firmaet bag vandforsyningen afskærer det fra befolkningen. Los Angeles er stort set en krigszone, og midt i volden, branden og desperationen befinder vi os. Sammen med en håndfuld kriminelle, der har søgt flugt og lægehjælp på hotellet, der netop er lavet til det formål. At lappe de kriminelle sammen igen. Ikke så heldigt for den sårede strømer, der pludselig forsøger at få adgang.

I centrum for dette kaos med meget strenge husregler: "Ingen skydere, strissere eller drab af de andre gæster", har vi sygeplejersken med en traumatisk fortid. Vi får kun ganske langsomt afsløret hvad det er, men det er dog tydeligt fra start, at denne gamle, trætte, lettere alkoholiske dame trods alt har et godt hjerte og nogle udmærkede helbredende evner og medikamenter. Hun har også en trofast medhjælper og både Jodie Foster og Dave Bautista er herligt selskab i dette farverige krimi-noir-drama, hvor de skal jonglere med en bunke sårede psykopater og andet skidtfolk, der alle vælter ind i lobbyen denne onsdag aften, hvor byen brænder omkring dem.

Disse gæster er knapt så spændende afviklet: Den arrige våbenhandler er nærmest en joke i hænderne – og munden – på Charlie Day, femme fatale’n har vist en fortid med hvad der kommer tættest på at være filmens helt, bankrøveren med den umulige lillebror på slæbt. I dette tilfælde bogstaveligt på slæb, for broren har igen fucket alting op, og stoiske Sterling K. Brown er nu håbløs spærret inde med Sofia Boutella (som selvfølgelig er troværdig som vampet lejemorder) mens han venter på lillebroren kan få 3D-printet en ny lever. Det kunne være meget værre. Boutella og Brown er fine sammen og Hotel Artemis byder på adskillige scener og sammensætninger hvor man håber på mere... for konstant at blive skuffet. Pearce er en tease. Og det begynder langsomt at blive enerverende med alle disse hentydninger og halve udviklinger, som filmen er proppet med.

Og det er ellers nogle interessante skitser af underverdens forskellige skæbner, vi får serveret af Pearce. Den græske gudinde Artemis havde blandt andet de vilde dyr 'under sit tag' og hotellets sikkert derfra valgte navn huser også nogle bidske bæster. Værst er især den såkaldte ulvekonge, Los Angeles’ slemmeste skurk, og da han portrætteres af tidens golden boy, Jeff Goldblum, er han naturligvis lidt speciel. Man kan ikke være en bandit i en popsmart-Hollywood-krimi-pastiche uden at være en sær størrelse: Goldblum, højreben, værsgo. Problemet er at det hele udelukkende er atmosfærisk og lækkert at se på. Det gamle Art Deco-hotel er nedslidt på bedste assassin-chic måde, musikken spiller og kameraet rammer aldrig noget der generer øjet. Selv Jodie Fosters triste grå hår er indtagende. Men under den über-stilfulde overflade er der intet uforglemmeligt budskab eller gribende morale. Bare et tomt univers.

Det virker næsten som om Drew Pearce (bedst kendt som Shane Blacks medforfatter på Iron Man 3) begravede sig i kulisserne og glemte alt om at udbygge figurerne. Ikke da vi behøver massiv baggrundshistorie på dem alle sammen for at nyde filmen, men vi kommer omvendt aldrig til at føle særlig meget for nogle af dem, fordi vi næsten intet får at vide om dem. Og hentydninger er ikke nok. Og den spændende rolleliste er heller ikke nok. Det er altså en overfladisk affære at bruge halvanden time i samvær med Waikiki, Nice, Acapulco og personalet på Hotel Artemis, der summer af tilspidset stemning og dyre jakkesæt indsmurt i blod. Det er bestemt ikke kedeligt, men når nu vi endelig får muligheden for at dyrke ned i så farverigt et univers som Pearce & Co. på flotteste maner har skabt, så er det bittert, at det ikke er mere medrivende og udfordrende for andet end øjnene.

Hvilket makkerpar optræder i både Mallrats, Dogma og Scream 3