Henry CavillAugust Walker
Ving RhamesLuther Stickell
Simon PeggBenji Dunn
Rebecca FergusonIlsa Faust
Sean HarrisSolomon Lane

Intet er umuligt for Ethan Hunt

Tom Cruise er lidt en ener i Hollywood. Evigt ung i en efterhånden noget skræmmende stil, privat flyttet sammen med sine åndsfæller i Scientology uden kontakt til hans forliste ex-ægtefæller og på lærredet en sand naturkraft, når han kaster sig ud i eventyr med sin absolut foretrukne figur, Ethan Hunt. Spion par excellence, men også en efterhånden aldrende en af slagsen, der på både krop og sjæl mærker konsekvensen af en lang karriere i IMF’s tjeneste.

Alle med interesse for Mission: Impossible-serien kender forhistorien om agenten, der gang p√• gang v√¶lger at acceptere missioner, som udf√łres under radaren og med den konsekvens, at ingen vil kendes ved ham, hvis fiaskoen indtr√¶ffer, men den ultimative ansvarsfraskrivelse har ikke v√¶ret n√łdvendig, for Hunt klarer sk√¶rene gang p√• gang.

Efter specifikt at have valgt instrukt√łrer med en tydelig, personlig stil til de to f√łrste film i serien, s√• har de tre seneste film v√¶ret mere anonyme stilm√¶ssigt, men til geng√¶ld konstant forfinet p√• h√•ndv√¶rkssiden, og det har v√¶ret uvurderligt for serien. Fra stilm√¶ssige udsving er formlen nu fuldendt og den har nu tre film i streg v√¶ret garant for bragende god underholdning med premiereaktuelle Fallout som den ypperste af dem alle.

Der bindes tr√•de fint tilbage gennem de seneste film i en historie, hvor skurken fra 5‚Äôeren igen spiller en central rolle i et plot om tre atomare spr√¶ngladninger, der er ved at blive solgt til en terroristgruppe, som truer med at skabe en ny verdensorden p√• ruinerne af den eksisterende. Der bliver ogs√• gensyn med Simon Peggs ukuelige Benji og Ving Rhames stovte Luther samt Rebecca Fergusons Ilsa Faust. En ny og velkommen tilf√łjelse er med til at mudre billedet af Ethan Hunts allierede, for CIA har f√¶rten af den samme sag og stoler ikke p√• Hunts vilje til at udf√łre deres √łnske. Derfor bliver han udstyret med en brutal vagthund i form af Henry Cavills firsk√•rne og moustache-b√¶rende agent, som kun er p√• Hunts side, s√• l√¶nge det tjener hans arbejdsgivers interesser. Det var i √łvrigt samme moustache, der var ved at s√¶nke hele Justice League-filmen, da der blev behov for nye optagelser til den.

Men oven over alle k√¶re gensyn str√•ler Tom Cruise, der traditionen tro g√•r til rollen og ikke mindst det omfattende stuntarbejde med en d√łdsforagt, der aff√łder respekt. Det skaber naturligvis ikke stor kunst i sig selv, at hovedrolleindehaveren er idiot nok til selv at flyve stunthelikopter, br√¶kke ankler i livsfarlige spring og k√łre d√łdsr√¶s p√• motorcykel midt i Paris kl. myldretid ‚Äď men det giver en helt uovertruffen f√łlelse af en taktil virkelighedsfornemmelse, n√•r filmen former sig omkring hans vovemod. Der er ikke en indstilling i action-scenerne, der ikke understreger, at her er der alts√• tale om Tom Cruise in person, som springer Halo-jump, st√•r p√• toppen af Tate Modern eller kaster sig ud i en bundbrutal sl√•skamp p√• et toilet i Paris. Er det selvsmagende? Ja, det tror da pokker, men det har actionhelte grundl√¶ggende v√¶ret gennem hele historien ‚Äď og man slipper af sted med det, n√•r man har noget at have selvgl√¶den i.

Christopher McQuarrie bliver den f√łrste instrukt√łr, der st√•r bag to Mission: Impossible-film og med Fallout har han leveret den mest intense, d√łdsforagtende og helt basalt plotm√¶ssigt velkonstruerede af dem alle sammen. Ethan Hunt er m√•ske nok m√¶rket af alderen, men som med hans f√¶tter p√• det store l√¶rred, Bond fra MI:6, s√• kl√¶der alderen ham, n√•r filmen omkring ham er s√• velturneret og effektiv som den er.

Færdiggør denne filmtitel: P.S. I Love...?