Bingbing LiSuyin
Rainn WilsonMorris
Cliff CurtisMac
Winston ChaoZhang
Ruby RoseJaxX

Jason og den gigantiske, ikke-udd√łde haj

Hajer har Hollywood elsket i mange √•r, men det er l√¶nge siden vi har m√łdt dem i biografen. Det r√•des der nu bod p√• med filmatiseringen af Steve Altens sci-fi-gyser-serie "Meg", der skulle have v√¶ret filmatiseret for cirka 20 √•r siden. Men efter fiaskoen med The Deep Blue Sea blev det projekt dog lagt i skuffen. Siden har gyser-geek Eli Roth haft fingrene i haj-festen, som dog er endt hos hyggelige Jon Turteltaub, der stod bag de familiebl√łde National Treasure-film. Sagt p√• en anden m√•de: Vi kommer ikke til at sv√łmme i blod med The Meg.

Warner Bros.
Vi befinder os i farvandet et sted mellem sp√¶ndende Jaws og de fjollede Sharknado-film. Produktionsv√¶rdien er egentlig udm√¶rket og historien, med den alligevel ikke udd√łde Megalodon/k√¶mpehaj, er kun t√•belig og ikke decideret latterlig. Rollelisten best√•r af nogle rimelige action-vante folk, og der er lige frem flere steder undervejs, hvor man griner ‚Äď mest af filmen og dens lidt for friske tilf√¶ldigheder ‚Äď men sporadisk ogs√• lidt med filmen. For den ved heldigvis godt, at den er p√¶nt langt ude. Desv√¶rre t√łr den heller ikke vove sig vildt langt ud. Og den smider da heller ikke sine badevinger eller korkb√¶ltet. Og alligevel synes den selv, at den ser smart ud. √Ürgerligt.

Plottet bliver sk√•ret tilg√¶ngelig nemt ud. Vi er p√• dybt vand i n√¶rheden af filmens pengem√¶nds hjemstavn, Kina. Noget stort smadrer en ub√•d, som vores mandlige helt akkurat undg√•r, hvorefter han bittert g√•r surmulende p√• forl√¶nget sommerferie indtil vi nu fem √•r senere har brug for ham. Et forskningscenter har mistet udstyr og tre folk p√• havets dybe bund. Hvor ellers? Og kun √©n mand kan redde dem. Er han stadig sur? Selvf√łlgelig. Havde han ret i sin p√•stand om en k√¶mpehaj var u-b√•ds-kvaseren fem √•r tidligere? Naturligvis. Kaster han sig nu over muligheden for at smadre megafisken en gang for alle, inden den f√•r spist alle badeg√¶sterne p√• de n√¶rtliggende strande? Klart.

Warner Bros.
Persongalleriet er naturligvis arketyperne i actiongenren: Den store stygge haj, den heroiske dykker, den arrogante milliard√¶r, den dygtige videnskabsmand med sin endnu dygtigere videnskabsdatter udg√łr kernen i klikken, hvor et par andre medhj√¶lpere g√łr dem selskab mest for at tilf√łje kul√łr og hum√łr og agerer som modtagere af al den information vi som publikum har brug for. Det er s√• stereotypt som det kan blive. Men Jason Statham er dykkerhelten, s√• helt kedeligt kan det heller ikke blive. Og det bliver det faktisk heller aldrig. The Meg er ikke synderlig skarp eller nyt√¶nkende, men kedelig er den i hvert fald heller ikke. Men den er t√¶ttere p√• klich√©tung actionbombe end kitschy B-film med glimt i √łjet.

Hvem medvirker i både Sin City & The Faculty