CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Sandome no satsujin

Produktionsland:
Japan

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Hirokazu Koreeda

Producere:
Kaoru Matsuzaki
Hijiri Taguchi

Fotograf:
Mikiya Takimoto

Klipper:
Hirokazu Koreeda

Komponist:
Ludovico Einaudi

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
25-05-17:
Efter stormen
15-10-14:
Min s√łns familie
01-04-10:
Still Walking
08-05-07:
Babel
01-08-06:
Mit liv som geisha
23-03-05:
Nobody Knows
17-05-02:
Maborosi
 


Det tredje mord

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Krimi, Drama
Varighed:124 minutter
Instruktør:Hirokazu Koreeda
 
Premieredato:16-08-2018
Medvirkende:Som:
Masaharu FukuyamaShigemori
K√īji YakushoMisumi
Shinnosuke MitsushimaKawashima Akira
Mikako IchikawaSasabara Itsuki
Izumi MatsuokaHattori Akiko


Sandhedens relativitet
 
En mand bliver brutalt sl√•et ned bagfra. Liget bliver sl√¶bt v√¶k og overh√¶ldes med benzin, der ant√¶ndes. Vi ser, trods m√łrket, tydeligt morderens ansigt. S√•dan starter Det tredje mord. Optakten til et klassisk retssagsdrama ‚Äď hvor overfaldsmanden, en netop l√łsladt dobbeltmorder, er p√•grebet og endda uforbeholdent har tilst√•et ugerningen. Det lyder n√¶ppe som et s√¶rligt sp√¶ndende plot? Men n√•r en af Japans store instrukt√łrer Hirokazu Koreeda, som vi mest kender fra familie- og hverdagsmesterv√¶rker som Nobody Knows (2004), Min s√łns familie (2013), S√łstre (2015), beslutter sig for at s√¶tte fokus p√• det japanske retssystem, s√• f√•r vi alligevel en √¶gte psykologisk Film Noir, der udfordrer og binder os til biografs√¶det.


Copyright:
√ėst for Paradis
Misumi, er en 50-√•rig, netop l√łsladt efter 30 √•rs f√¶ngsling for dobbelt mord, har myrdet chefen p√• den fabrik, hvor han netop er blevet fyret fra, for dermed, if√łlge japansk straffelov, ubetinget, at st√• til d√łdsstraf. En ambiti√łs forsvarsadvokat og hans to kolleger skal forsvare den h√•bl√łse tilst√•elsessag. De har derfor kun een opgave, nemlig at pr√łve at overbevise dommer og n√¶vninge om, at den skyldige, nu med sit tredje mord, skal 'n√łjes' med f√¶ngselsstraf ‚Äď for dermed at undg√• d√łdsstraffen, som Japan stadig opretholder,

Shigimori, energisk og trov√¶rdigt spillet af Masaharu Fukuyama, er den unge ambiti√łse forsvarsadvokat, der sammen med advokatkontorets skarpe juridiske hjerner k√¶mper for Misumis liv. En kamp der bestemt ikke er let, ikke mindst fordi den tiltalte drabsmand hele tiden √¶ndre forklaring. Hvad skal vi tro? Er Misumi lejemorder for fabrikantens hustru? Er det et h√¶vndrab eller et simpelt r√łveri? Motivforskydninger, der forvirre og kun understreger sandhedens relativitet. Og hvad med datteren, der helt parallelt med forsvarsadvokatens skilsmissedatter har en skade p√• benene ‚Äď begge fors√łmt af deres f√¶dre. Og forsvarsadvokatens far, nu pensioneret, var netop den dommer, der for mere end 30 √•r siden d√łmte Misumi. Vi forvirres og sender en tanke til Kurosawas Rashomon (1950), hvor vi oplever drabene set gennem forskellige √łjne.


Copyright:
√ėst for Paradis
Afh√łringerne og anklagedes forklaringer er mange og skiftende. Oftest samtaler, der foreg√•r gennem arrestens glasv√¶g. En skillev√¶g, hvor genspejlingerne af n√¶rbilleder af anklager og forsvarer smelter sammen. Er der en underliggende forbindelse, et sammenfald i karakter eller er forsvaret alene en juridisk kamp, hvor prestige og karrierer g√•r forud for retf√¶rdigheden. Vi er t√¶t p√• forsvarsadvokatens arbejde, hvor juridisk strategi synes vigtigere end sandheden. Et indblik i en rettergang, der nok er japansk i sin ramme, men alment retsfilosofisk i sin tilgang til skyld/uskyld, helt i sl√¶gt med Dostojevskijs "Forbrydelse og straf".

Det tredje mord er i sin udvikling, langsom, dv√¶lende i sin fremstilling, men n√¶r i sin afd√¶kning af mordforl√łbet, der lader tilskueren liges√• tvivlende som dommer og n√¶vninge. Og det er filmens styrke ‚Äď ikke mindst understreget af en skuespiller- og instrukt√łrpr√¶station i mesterklasse. K√īji Yakusho, giver i ultran√¶rbilleder et nuanceret, melankolsk og apatisk portr√¶t af den anklagede morder, Misumi. En film, hvis ydre sp√¶nding er minimal ‚Äď men hvis psykologiske n√łgternhed, b√•de hvad ang√•r retssystemet og det enkelte menneske, er maximalt. Fremmed og alligevel n√¶rt.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem lægger stemme til den vise kung fu-mester Shifu i Kung Fu Panda?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google