Premieredato:23-08-2018
Emma ThompsonFiona Maye
Stanley TucciJack Maye
Fionn WhiteheadAdam Henry
Ben ChaplinKevin Henry

Uden for lands lov og ret

En retssal er selvsagt den n√¶rmest perfekte ramme for et h√łjsp√¶ndt drama. Her kan et menneskes liv og sk√¶bne afg√łres med en enkelt domskendelse. Af den grund er der nok hundredevis af film, der benytter netop denne location som dramatisk skueplads for deres fort√¶lling. T√¶nk bare p√• klassiske amerikanske film som Philadelphia, Kramer vs. Krammer, Mr. Smith Goes to Washington eller den nye tyske film Ud af intet. Listen med retsalsdramaer er alenlang. I den britiske film med den rammende titel Dommerens valg, er retssalen et centralt knudepunkt, men det er ligeledes stedet, der s√¶tter den omgivende samfund i bev√¶gelse og forandring. Dommerens valg er instrueret af Richard Eyre og baseret p√• Ian McEwans roman "Barnets tarv". Med de to kl√łgtige bagm√¶nd er der en forvisning om et vist kvalitetsniveau, inden man synker ned i det plyssede biografs√¶de. Uden at r√łbe alt for meget, s√• indfries forventningerne til fulde. Filmen er nemlig en s√¶rdeles velfortalt og velspillet fort√¶lling om menneskers indbyrdes afh√¶ngighed og g√łr desuden tilskueren opm√¶rksom p√•, at tilv√¶relsen ikke altid kan eller skal rette sig efter nedskrevne love og regler.

Ægteskabelige forpligtelser
Kort fortalt er Dommerens valg forankret i et klassisk juridisk milj√ł, hvor paragraffer og parykker er naturlige elementer, og hvor ret s√• h√łjr√łvede m√¶nd er i klart overtal. P√• forfriskende vis er det dog en kvinde, der er filmens centrale karakter. Dommerens valg skildrer den dygtige og nidk√¶re h√łjesteretsdommer Fiona Maye (Emma Thompson), der p√• den professionelle front dagligt skal tr√¶ffe afg√łrelser i indviklede sager. Det g√¶lder eksempelvis en sag om eventuel adskillelse af siamesiske tvillinger. P√• hjemmefronten derimod er Fionas √¶gteskab med universitetslektoren Jack (Stanley Tucci) ved at smuldre. Gl√łden er der ikke l√¶ngere, og Jack annoncerer helt √•benlyst, at han p√•t√¶nker at indlede en aff√¶re. Fiona har tydeligvis fors√łmt sine √¶gteskabelige forpligtelser midt i al hendes arbejdsiver.

Rent juridisk
Nok som man tror, at filmen skal stivne i √¶gteskabelige sk√¶rmydsler, dukker der en ny karakter op i skikkelse af Adam (Fionn Whitehead). Han er medlem af Jehovas Vidner og lider af leuk√¶mi og m√• derfor ikke modtage blod fra en donor. Der er kun nogle m√•neder til han fylder 18 √•r og dermed er myndig. Sp√łrgsm√•let er nu bare, om Adam skal have lov til at n√¶gte at modtage blod og med stor sandsynlighed d√ł, eller om retten skal v√¶gte hans tarv h√łjere, da han rent juridisk stadig er et barn. Denne prek√¶re situation bringer naturligvis Fiona ud af fatning, der ellers ikke er en tilstand, hun er hjemmevant med. Helt uortodokst v√¶lger Fiona at ops√łge Adam p√• hospitalet. Der opst√•r straks et b√•nd mellem dem, og Fiona aftvinges til at tage sit private og professionelle liv op til revision.

Veludf√łrt dobbeltportr√¶t
Hvis man skal pege p√• de mest vellykkede elementer i Dommerens valg, falder valget p√• skuespillet og manuskriptet. Emma Thompson lyser allermest op. Hun evner at gestalte en yderst intelligent kvinde i en mandlig verden og en splittet kvinde i den verden, hun har skabt med sin mand Jack. Et vanskeligt, men aldeles veludf√łrt dobbeltportr√¶t er man fristet til at kalde den pragtpr√¶station, som Emma Thompson leverer. Dertil er Stanley Tucci og Fionn Whithead i rollerne som Jack og Adam bl√¶ndende i deres evne til at fremelske humor, f√łlelser og filosofiske indskydelser. Endelig b√łr Dommerens valg roses for den fejende flotte billedside og det velvalgte lydspor, der s√¶tter den rette stemning af distingveret overklassemilj√ł og emotionelt sk√¶bnespil.

Dobbeltsporet historie
Hvad der umiddelbart tegner til at blive et arketypisk √¶gteskabsdrama i Dommerens valg forvandles heldigvis hurtigt til et eksistentielt sk√¶bnedrama med stor klangbund. Dommerens valg sniger sig elegant udenom de mest fort√¶rskede klicheer og udfolder en dobbeltsporet historie med et raffineret og begavet manuskript, hvor replikkerne bliver fremsagt med perfekt timing og trov√¶rdighed. S√¶rligt replikkerne mellem Fiona og Jack er vittige og sylespidse. Desuden beriges tilskueren med flere morsomme indfald, der mest af alt skal understrege den mandeverden, som Fiona efter bedste evner fors√łger at navigere rundt i. Filmen befinder sig desuden i en verden med love og reglementer, men den minder os samtidig om, at i visse √łjeblikke i tilv√¶relsen tvinges vi enten til at f√łlge dem eller til at g√łre op med dem og dermed g√łre, hvad vi selv finder mest rimeligt og retf√¶rdigt. Det valg Fiona tr√¶ffer eller b√łr tr√¶ffe vil utvivlsomt aff√łde dybere filosofiske overvejelser hos tilskueren. Et meget finere kvalitetsstempel til en film er sv√¶r at hitte p√•.