Anmeldelsesdato:13-08-2018
Scott EastwoodNate Lambert
Cailee SpaenyAmara Namani
Burn GormanDr. Hermann Gottlieb
Charlie DayDr. Newton Geiszler
Tian JingLiwen Shao

Nu i b√łrneversion

2013 er l√¶nge siden. Guillermo del Toro skulle til at v√¶re stor Hollywood actionmagiker efter middelm√•dig succes med et par Hellboy-film og en kritikerdarling i Pans labyrint, men hans monsterfabel om at overvinde en overlegen og nederdr√¶gtig fjende ved at samarbejde, Pacific Rim, blev (heller) intet gigantisk hit. T√¶ller man dens indtjening p√• verdensplan sammen gik den akkurat i overskud, og det er p√• alle m√•der bizart, at der fem √•r senere kommer en forts√¶ttelse: del Toro sidder naturligvis ikke l√¶ngere i instrukt√łren, men fungerer dog stadig som producer, og filmen er slet ikke s√• karakterl√łs, som man kunne frygte.

Faktisk byder Pacific Rim Uprising p√• en masse fede id√©er, og John Boyega, der spiller Jake Pentecost, s√łn af den statelige Stacker Pentecost (vi f√•r et par flashbacks af hr. Idris Elba, der flot udfyldte rollen), er heldigvis en veloplagt magnet i hovedrollen. Han tiltr√¶kker konstant vores opm√¶rksomhed i samtlige af hans scener, hvorimod resten af castet omkring ham er af en mere tvivlsom karakter. Den fesne Eastwood-udvanding, Scott, har endnu ikke vist hverken kant, t√¶nder eller andet metaforisk udtryk, og han f√•r heller ikke meget ud af sin rolle som Jakes tidligere soldaterkammerat.

S√• tilbage har vi en cool Boyaga, en rimelig sej, ung jaeger-fabrikant, den stilfulde Liwen Shao (med l√¶kker garderobe), hvis firma er sekunder v√¶k fra at lancere en hel h√¶r af jaeger-droner og endelig de to n√łrder fra f√łrste film, Dr. Gottlieb og Dr. Geiszler. Jeg ville √łnske jeg ogs√• kunne n√¶vne kaijuerne som elementer p√• filmens plusside, men vi ser n√¶sten intet til dem. Ikke de √¶gte kaijuer i hvert, nogle f√¶le jaeger-kaiju-hybridder derimod f√•r vi et par stykker af.

Hvad vi ogs√• f√•r rigeligt af, hvad vi n√¶sten drukner i, er indholdsl√łse unge pilot-kadetter p√• Shatterdome-basen i Hong Kong, hvor den forrige film ogs√• udspillede sig fra. I filmens f√łrste akt har vi m√łdt den for√¶ldrel√łse Amara Namani, der krydser veje med Jake, hvilke bringer dem begge til basen som mere end mindre frivillige jaeger-akt√łrer. Og pr√¶cis lige som i den foreg√•ende film har med en viljest√¶rk og dygtig ung dame, der f√łrst skal l√¶re en masse, at g√łre. S√• vi holder os inden for eventyr-formen, men stemningen og intensiteten er radikal anderledes end forg√¶ngeren. Mest af alt fordi m√•lgruppen drastisk er rykket ned i b√łrneh√łjde. Eller n√¶rmere teenageh√łjde.

Kedeligt er m√•ske et lidt for h√•rdt ord at bruge, for Uprising tordner hyggeligt af sted og fors√łger at holde alle sine unge spillere aktiveret. Problemer er at vi aldrig finder nogen form for interesse for dem. Denne ene er mere intetsigende end den n√¶ste, og deres opg√łr mod de stygge wannabe-kaijuer er ogs√• kun j√¶vnt stimulerende. Heldigvis er sideplottet med de to farverige videnskabsm√¶nd langt mere ophidsende, og de to tosser er tilmed en v√¶sentlig del af den store afslutning, filmen langsomt men sikkert bygger op til. S√• alt er godt fordi det ender godt? Well, det vides ikke helt. Pacific Rim Uprising l√¶gger provokerende op til en forts√¶ttelse. Hvis vi f√•r s√•dan en, m√• tredje film gerne g√• tilbage til den m√łgbeskidte, n√¶sten apokalyptiske, atmosf√¶re med r√• helte og heltinder. For denne film minder lidt for meget om Transformers.

Steven S. DeKnight har indtalt et begejstret og ganske spændende kommentarspor, hvor han varieret fortæller om processen med specielt at indspille filmen. Og man skal man nok blive en hele del klogere på filmen ved at bruge tid i selskab med filmmanden.

Desv√¶rre er det resten ekstramateriale ikke helt s√• interessant. En h√•ndfuld korte featuretter fors√łger at rette spotlyset mod forskellige dele af filmen, men de ligner lidt hinanden og kommer ikke rigtig i dybden med deres f√• minutter.

Endelig får vi en række slettede scener, også med muligheden for at få DeKnights kommentarer med, som sikkert er sjove nok for filmens fans.

Hvem spillede hovedrollerne i Bad Boys?