Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Katrine RosenthalJakobe Salomon
Tommy KenterPhillip Salomon
Jens AlbinusEberhardt Sidenius
Rasmus BjergEybert
Julie ChristiansenNanny Salomon

Stor, flot, velspillet ‚Äď uden romanens nuancer

Lykke-Per er en af de helt store danske romaner. En klassiker, om skyld, skam og svigt. Anger og ambitioner. Om faderbindinger, opr√łr og k√¶rlighed. Kort sagt, en gribende mange facetteret udviklingsroman fra tiden omkring √•rhundredskiftet, hvor industrialismen og dens velstand v√¶lter frem. En historie med mange sidehistorier og et v√¶ld af bipersoner, der tegner et skarpt billede af et ub√łjeligt fundamentalistisk kristent milj√ł, sat overfor et j√łdisk kulturradikalt velhavermilj√ł. Nobelpristageren, Henrik Pontoppidan, var en st√¶rkt socialt engageret forfatter med en skarp pen og en formidabel psykologisk indsigt, der n√•desl√łst, men loyalt, skildre Peter Andreas Sidenius ‚Äď Lykke-Pers ‚Äď frig√łrelsen fra den nordjyske pr√¶stefar, hans kampe for sit ingeni√łrprojekt, k√¶rlighedskonflikter... et liv i mod- og medgangen. Om storhed, sm√•lighed og st√¶dighed. Lys og m√łrke.

Det er dette mesterv√¶rk Bille August har valgt at filmatisere ‚Äď og han har om nogen erfaring med store romaner p√• l√¶rredet: Pelle Erobreren, der gav b√•de Cannes-palmer og Oscar-statuette, √Öndernes Hus, Smilas fornemmelse for sne, Les Miserables, for at n√¶vne de mest kendte.
En s√• omfattende roman kr√¶ver uundg√•eligt en forenkling og Bille August har valgt, at bruge de n√¶sten 3 timer p√• Pers historie. Straks fra filmens f√łrste billede ser vi eneg√¶ngeren, i en smuk total (som ofte hos Bille August, st√•r Dirk Br√ľel bag kameraet), vandre gennem den barske jyske marehalm med det brusende Vesterhav i baggrunden. En stridsmand i strid vestenvind ‚Äď for vind og natur er Pers sk√¶bne.

Per er blevet optaget p√• Polyteknisk L√¶reanstalt i K√łbenhavn og skal tage afsked med sit vestjyske barndomshjem. En far, indremissionsk pr√¶st, der kun ser synd og forbandelse i den ny tid og intet har til overs for Pers fremtids ideer. En mor og en s√łskendeflok, der alle ligger under for farens m√łrke tyranni. Per f√łlger som fattig student flittigt forel√¶sningerne. Nok har han mod p√• hovedstadsliv, men allermest er han optaget, ja, n√¶rmest besat af sit ingeni√łrprojekt, om kanalisering af Jylland og udnyttelse af vind-og b√łlgeenergi. Et projekt, der i ordets egentlig betydning deler vandene. Ungdommeligt brushoved eller genial fremtids vision√¶r. L√¶reanstalten har ikke h√łje tanker om ideerne ‚Äď men heldigvis m√łder Per, den unge Ivan Salomon, fra den j√łdiske velhaverfamilie, der begejstres/betages af Pers ideer ‚Äď og straks d√łber ham Lykke-Per, en verdens erobrer. Ivan introducerer ham til sin velhavne, kulturelle og dannede k√łbenhavner familie, der har alt det Per mangler ‚Äď forbindelser og penge. L√¶g dertil to giftemodne k√łnne d√łtre, livlige Nanny og t√¶nksomme Jakobe, som Per flirter dristigt med ‚Äď s√• vejen til lykke og velstand synes √•ben, men allervigtigst, en mulig realisering af vandings-og energiprojektet.

En forlovelse med Jakobe bringer ham t√¶ttere p√• dr√łmmen. Men fortidens skygge fra den dogmatiske tyranniske far, Pers tvivl p√• sin egen k√¶rlighed, omverdenens h√•n ‚Äď og et m√łde med pr√¶stedatteren fra barndomsegnen, g√łr at han m√• bryde forlovelsen. Per m√• g√• meget igennem, f√łr han ender som eneboer p√• hjemegnen, stadig optaget af sit livs projekt, vind -og b√łlgeenergi.
Alt det har Bille Agust loyalt fortalt i flotte billeder og med en n√¶sten Hollywoods scenografi med flotte kjoler og funklende interi√łrs og smukke k√łbenhavner gadebilleder, med plads til bagg√•rde, tilsat pjaltede snavsede sm√•b√łrn. √Üstetisk en nydelse, fortl√łbende velfortalt (Bille Augusts faste klipper: Janus Billeskov Jansen), med velspillende skuespillere. Er det nok? Ikke helt, hvis man vil forl√łse en s√• nuanceret og kompleks roman som Pontoppidans.

Esben Smed som Lykke-Per er et heldigt valg, som den lyse dansker. Han har udstr√•lingen, s√• vi tror p√• hans bes√¶ttelse, charme og viljestyrke ‚Äď det kniber mere, n√•r smerten, skylden og tvivlen skal martre ham. Per er et kompliceret menneske, √¶rgerrigt og fanatisk, hvis (k√¶rligheds)liv ikke kan s√¶ttes p√• formler, hvad ikke mindst forholdet til Jakobe viser. Filmens m√•ske st√łrste overraskelse er Katrine Rosenthal, der nok i sin fremtr√¶den er k√łnnere end t√¶nkt hos Pontoppidan, men hun form√•r ogs√• at vise sarthed, klogskab og dyb k√¶rlighed til Per, der griber.
Filmen myldrer med bipersoner. Den forstokkede pr√¶stefar (Anders Hove) og broderen den moralske stivstikker (Jens Albinus) ‚Äď der helt som i Carl Th. Dreyers Ordet, hviler i deres konsekvente tro, her sat i kontrast til livsnyderne hos de rige j√łder, hvor familieoverhovedet (Tommy Kenter) glinser af velstand, moderen Lea (Tammi √ėst) menneskeklog og tr√łster. Uimodst√•elig i sin kynisme og betragter rolle, er den kommenterende onkel, der bare altid er med i familiens muntre lag, forrygende veloplagt spillet af Ole Lemmeke.

Bille August har klogelig brugt ordvalget: baseret p√• romanen "Lykke-Per" ‚Äď for selvf√łlgelig kan filmen ikke rumme hele Pers univers. Vi mangler (og det g√łr ikke rigtigt noget) Pers betagelse af baronessen i Rom. En afg√łrende mangel er derimod: Nyboder-milj√łet, hans k√¶resteri med Jakobes s√łster Nanny, faderens d√łdsleje, Pers samtaler om de ny-kristne med pr√¶stesvigerfaderen. Scener, der m√•ske er medtaget i det kommende tv-miniserien. Tvivlsomt er det dog, at Bille August, i sin kunstneriske frihed, til sidst, lader Jakobe ops√łge Per i hans selvvalgte ensomhed. Ikke nogen happy-end, dog ikke, men en mulighed for en slags forsoning.
Lykke-Per er en stor, flot, velspillet, professionel film ‚Äď der (forst√•eligt nok) mangler Henrik Pontoppidans mange psykologiske nuancer, den dybe lidenskab og smerte, og det sociale bid, der g√łr rigtig ondt og g√łr romanen til en klassiker. En film, der frister til: se filmen og (gen)l√¶s bogen.

I hvilken film indgår der ikke en begravelse?