Holly Hunterori.st: Helen Parr / Elastigirl
Sarah Vowellori.st: Violet Parr
Huck Milnerori.st: Dashiell Parr
Catherine Keenerori.st: Evelyn Deavor
Bob Odenkirkori.st: Winston Deavor

Nye roller, nye rammer, samme hygge

Det er 14 √•r siden vi fik serveret Brad Birds vittige og varme familiefort√¶lling om superhelte i alle st√łrrelser. Siden da er vi n√¶sten blevet begravet i superhelte ensemble-film, og det f√łles rart at v√¶re tilbage i familien Parrs overskuelige og trygge favn. For trods de 14 √•r i vores tid er der ikke g√•et mange timer i De utroliges univers.

Og netop universet er s√• afg√łrende for De utrolige 2s gennemslagskraft. Visuelt er det hele kun blevet skarpere: Den hyggelige og sjove futuriske retro-stil triumferer stadig, og form og farver funkler fra f√łrste frame. Det er en oplevelse i sig selv blot at se De utrolige 2, og heldigvis er plottet og alle de nye figurer ogs√• sp√¶ndende. Vi taler alts√• b√•de l√¶kker indpakning og herligt indhold. Hvilken gave. At Brad Bird s√• samtidig er mester i at skrue en actionscene sammen, er ren bonus. Fuldst√¶ndig overd√•dig luksus bonus, for De utrolige 2 er mindst lige s√• actionhidsig som mange af de bedste ikke-animerede actionbaskere, Hollywood spytter ud. Det kan ikke betale sig at undervurdere Pixar.

Denne gang er det Helen Parr eller Elastigirl, der m√• ikl√¶de sig superhelte-uniformen og fors√łge at overbevise verdenen om at superheltene ikke blot er √łdel√¶ggende ansvarsl√łse egoister, men deres arbejde er vigtigt. For de farverige superhelte er pludselig blevet sv√¶rt upopul√¶re siden sidste eventyr. Mangemilliard√¶ren, og superhelte-fan, Winston Deavor og dennes kvikke designer-kunstner-opfinder-s√łster Evelyn, mener dog at folk kan overbevises om heltenes v√¶rd og Elastigirl er den mindst destruktive i supergruppen, s√• hun hyres som fors√łgskanin for at vende trenden mod heltene.

Og naturligvis kommer mor Helen p√• h√•rdt arbejde. Det er s√¶rdeles sv√¶rt for hende at v√¶re hjemmefra og jobbet er ogs√• p√¶nt anstrengende, men i det mindste har hun lidt nemmere ved at balancere jobbet end husbonden Bob, der bestemt ikke g√łr det s√• godt som hjemmeg√•ende far til tre kr√¶vende b√łrn. F√•r vi en masse morsomme, imponerende og kreative scener ud af disse nye roller? Var dette et retorisk sp√łrgsm√•l? Er der noget som helst der ikke spiller i De utrolige 2? √Ürligt talt, den er rimelig lang og bliver ogs√• lidt for tung ind i mellem, men dens figurer ‚Äď desv√¶rre kun dem fra sidste film ‚Äď er uforanderligt dejligt selskab.

Der, hvor forskellen virkelig f√łles mellem den foreg√•ende De utrolige-film og denne, er i b√łrne-voksen-balancen, for film2 f√łles langt mere som en film rettet i mod de voksne. Det er naturligvis fortsat ubesv√¶ret for de mindre at f√łlge med i l√łjerne, og sporadisk f√•r vi da ogs√• vilde og fjollede scener, hvis hovedform√•l er at hive og tr√¶kke i vores lattermuskler ‚Äď vinderen er scenen med Jack Jack og en vaskebj√łrn ‚Äď men prim√¶rt er De Utrolige 2s virke at pr√¶dike sammenhold og familiev√¶rdier, som i hvor vigtigt det er at kunne g√łre noget sammen. De fleste familier kan ikke redde verdenen, n√•r alting br√¶nder p√•, men familie Parr er ikke en typiske familie. Og med s√• gennemf√łrt en suver√¶n forts√¶ttelse, lad os h√•be at vi f√•r mange flere eventyr med dem.

Hvilken sangerinde spiller Gud i Dogma?