Lauren CohanAlice Kerr
Iko UwaisLi Noor
John MalkovichBishop
Ronda RouseySam Snow
Carlo AlbanWilliam Douglas III

Hidsig Wahlberg, heftig action

Filmskaber Peter Berg er sandelig blevet glad for at arbejde sammen med Mark Wahlberg, for dette er deres fjerde film sammen på bare fem år, og for min skyld må de hjertens gerne fortsætte, da Wahlberg altid er god når Berg, der selv startede som skuespiller, er bag kameraet. Og Wahlberg er næsten det bedste ved Mile 22, som er endnu mere hektisk end Bergs tidligere actionfilm – denne er dog ikke baseret på virkelige hændelser – faktisk er den så hidsig, at det næsten er svært at følge med i løjerne.

Hvilke naturligvis er meningen. Vi befinder os i en hemmelig verden befolket af svært begavede hemmelige agenter, der handler hurtigere end vi andre kan nå at blinke med øjnene. Wahlberg spiller lederen af en lille elitegruppe, en slags gnaven far-type, der kommanderer rundt med resten af flokken på en arrig men kærlig måde. Og disse menneskelige superhelte, der tilsyneladende har ofret stort på at forsvare moderlandet er underholdende selskab med deres imponerende effektivitet. De første 45 minutter af filmen føles nærmest som en lang scene, hvor vi ikke får muligheden for at trække vejret.

Men i sin dedikerede hang til kaos og forvirring begynder Mile 22 snart at virke ensformig. Visuelt ser det hele poleret og detaljeret ud, men de hurtige klip og den hårdtslående action er blot cover for en lidt for simpel historie om en dobbeltagent, der skal transporteres fra punkt A til punkt B i en fremmed urban jungle, hvor fjenden gemmer sig i de triste og nedslidte omgivelser. Vi får ikke en præcis location andet end et sted i Sydøstasien. Hvilket selvfølgelig er med vilje. Hele formålet med filmen er at fortælle en historie om de usynlige krigere, amerikanerne har til rådighed. Hvem, hvor og hvornår må vi dog ikke vide. Det er en hemmelighed.

Berg og manuskriptforfatterne holder deres kort ekstremt tæt til kroppen ved at holde vores opmærksomhed andet steds, nemlig i et intens cirkus af blæret kampsport. Her træder indonesiske Iko Uwais (fra The Raid-filmene) til og uddeler solide bøllebank til samtlige folk, der kommer i nærheden af ham. Uwais spiller dobbeltagenten som Wahlberg & Team USA skal eskortere sikkert ud af byen, men han bliver hurtigt flettet ind i deres forbandede redningsaktion og spørgsmålet er nu om amerikanerne kan stole på ham.

Det er klart en lækker filmisk fordel at bruge en superstjerne, der kan levere varen – egentlig gælder dette for både Uwais og Wahlberg på hver deres hidsige måde – uden brug af en masse CGI. Men Mile 22 vælger alligevel at bruge megen energi på at pakke kampsmølfens vilde fysiske scener ind i lag af teknologi og data-lir. Sammenblandingen holder nogenlunde med den undtagelse af meningen med dele hele lidt går tabt i al balladen. Hvad er det egentlig moralen med actionlarmen er, er det eneste man sidder tilbage med, når de eksplosive 94 minutter er overstået.

Hvad hed skuespillerinden, der spillede Jeanne D'Arc i Carl Th. Dreyers film, The Passion of Jeanne D'Arc?