Anmeldelsesdato:03-09-2018
Sebastian Jessendk.st: Peter Kanin
Domhnall GleesonThomas Suhr
Rose ByrneBea
Marianne Jean-BaptisteGeneral Manager
Sam NeillGamle Hr. McGregor

Terrorist i kaninklæder

Det er jo perfekt her op til påske at se film med kaniner. De er jo over det hele, men efter mødet med Peter & Co. kan det godt være man får lyst til en kanin-pause. Det kræver i hvert fald en del pædagogik og overskud at forklare sine små poder efterfølgende, hvad de har været udsat for med især Peter Kanin: Pelset terrorist i blå fløjlsjakke. For Peter Kanin har jo altid været lidt fræk, men hans opførsel her kan næppe kategoriseres som bare fræk.

Da filmen for nogle måneder siden kom frem i USA, fik vi hurtigt historien om nogle forældre havde klager over frækheden ved at Peter & Co med vilje kaster bær efter en person, der er allergisk. Oh boy, deres brombær-bombardering er desværre det pæneste de gør. De meste af tiden ligner det en krigszone, hvor Peter på den ene side og den nye ejer, af det lille landsted kaninerne har ejerfornemmelser overfor, bogstaveligt slås – enten om dominans eller om den søde Beas opmærksomhed. Det er barske og særdeles anstrengende løjer i børnehøjde, vi har med at gøre.

Inspireret af Beatrix Potters klassiske børnefortællinger og fine tegninger udspiller filmen sig i pittoreske omgivelser, hvor kunstneren Bea lever i harmoni med de lokale dyr, inklusive Peter, hans tre søstre og deres fætter Benjamin. Hendes nabo, den gamle Hr. McGregor, deler ikke hendes holdning til at dyrene skal have adgang til hans have og enorme grøntsagsbed. Høsten vil han have for sig selv – selvom han tilsyneladende ikke selv spiser grøntsagerne! – og han gør alt for at holde Peter & Co. ude. Det koster ham livet. Og snart er hans arving involveret i samme kamp mod Peter Kanin.

Selvfølgelig har filmskaberne forsøgt at gøre Peter fræk på den charmerende måde. En ting er at han ser skide godt ud: CGI-arbejdet med kaninerne er fænomenalt = Visuelt fungerer kaninerne virkelig godt. Og de sporadiske sangnumre der sniger ind undervejs hjælper også på det høje humør, men tonen der låner fra klassiske tegneserie-ikoner som Road Runner & Wile E. Coyote og Tom & Jerry, hvor grænsen for pæn opførsel lå så langt tilbage i horisonten, at den ikke længere var synbar, rammen ikke tilnærmelsesvis morskabsbalancen her. Løjerne er groteske uden heldigvis at være decideret fatale (McGregor døde af hjerteproblemer får vi at vide) men det er mere attituden omkring berettigelsen, der klinger falsk og fremstår upassende.

Det hjælper heller ikke at de menneskelige figurer er så karikerede. Især Thomas Suhr, den nye ejer af den frodige grøntsagshimmel, er utroværdig forskruet. De mange opgør han har med Peter begynder også hurtigt at kede og generelt vil filmen synes langtrukken for de helt små. Det hjælper den derimod, at den får flettet lidt morale ind mod slutningen, hvor alting naturligvis ender godt men først efter vores hovedpersoner – både dem med fluffy hale og ham uden – indser deres dårlige opførsel og finder de bedre manerer frem. Men der er langt til det store og næsten underholdende opgør undervejs.

Det er ikke meget ekstramateriale, man får med blu-ray'en: Et kort making of-indslag og nogle trailers. Det bedste er selvfølgelig den lille ekstra kortfilm på cirka tre minutter med Peters tre søstre, specielt mellemste Flopsy, i centrum og en lille danse-featurette, hvor de danseglde små fans kan hoppe rundt og lave kanin-moves.

Hvem havde porter på termokanden i Anders Refns TV-serie Een gang strømer… fra 1987?