Premieredato:06-09-2018
Sandra H√ľllerMarion Koch
Franz RogowskiChristian Gruvert
Peter KurthBruno
Henning PekerWolfgang

De evige lagerhaller

Det er d√¶leme sv√¶rt at forestille sig, at en tysk film med sammenbidte karakterer, og en handling, der foreg√•r i en lagerbygning st√łrstedelen af tiden, kan v√¶re v√¶rd at bruge to kostbare timer p√•. Men til undertegnedes store overraskelse er det tilf√¶ldet med In the Aisles, der er instrueret af Thomas Stuber og m√•nedens film i Cinemateket. Der g√•r mere end en time, f√łr man f√•r et reelt indtryk af lagerhallens omkringliggende omgivelser i form af en indstilling af en mark, der ligger brak og en scene, hvor hovedkarakteren br√¶kker sig i h√•ndvasken p√• en snusket beverding. Ellers g√•r f√łrste halvdel af filmen med at bugsere paller med √łl og l√¶sse varer p√• hylder.
Umiddelbart lyder det som en gang s√łvndyssende sisyfosarbejde, men da karaktererne i filmen uden undtagelser er sk√¶ve og s√¶regne eksistenser, s√• v√¶kkes ens udelte indlevelse som tilskuer. Den unge og forknytte Christian (Franz Rogowski) bliver ansat p√• lageret i et gigantisk supermarked. Han har hele armen tatoveret og gemmer p√• en blakket og kriminel fortid. Alligevel f√•r Christian endnu en chance i livet. Hurtigt fatter Christian interesse for den honnette Marion (Sandra H√ľller), der arbejder i slikafdelingen. Hun er dog gift med et r√łvhul, som en af kollegaerne bramfrit udtrykker det. Andre mindev√¶rdige karakterer som den g√¶ve gaffeltruck-l√¶rer Bruno (Peter Kurth) st√łder til fort√¶llingen, som snildt kan udl√¶gges som en nutidig fabel.

DFI
Filmens ånd
In the Aisles kan dog bedst betegnes som et enkelt og lavm√¶lt hverdagsdrama befolket med stille eksistenser, der fors√łger at finde et trygt fodf√¶ste i en tilv√¶relse, der er fyldt med trivielle forpligtelser og tabte forh√•bninger. Filmens gennemg√•ende statiske kameraoptagelser understreger monotonien, der hersker p√• arbejdspladsen, og enkelte velvalgte lydspor af Johann Strauss og moderne rock markerer p√• fin og diskret vis opbrud og stemningsskift i handlingen. Sp√¶ndingskurven i filmen forl√łses af gode grunde ikke i et dramatisk klimaks, hvilket vil v√¶re imod filmens √•nd. Modsat savner man, at hovedkarakteren Christian gennemlever en lidt st√łrre f√łlelsesm√¶ssig udvikling. Hans indest√¶ngte gemyt tilllader det m√•ske ikke, men man aner alligevel et v√¶ldigt hav af brusende f√łlelser og l√¶ngsler bag de s√łvnige √łjne og den dvaske krop.

Bimse datter
Christian er ikke just en moderne Kristus-skikkelse, selvom navnet m√•ske antyder det. Han mangler simpelthen mere karisma og karakterfasthed og mest af alt troen p√• en alfaderlig gud. Alligevel frelser Christian p√• en m√•de de andre fra at hend√ł i kedsomhed p√• lageret og sig selv for en bet√¶ndt fortid, der kort hjems√łger ham. Franz Rogowski rammer den helt rette tone af fortabthed og √łmhed i sit portr√¶t af Christian. Desuden b√łr Sandra H√ľller roses for sin charmerende skildring af den s√łde og forf√łrende Marion. Og ja, det er hende, der spiller den lidt bimse datter i Min far Toni Erdmann. Sammen med de andre karakterer giver de filmen dette rette anstr√łg af sort deadpan humor og eftert√¶nksom hverdagspoesi.

DFI
Moderne konsumsamfund
Det er ikke kun en k√¶rlighedshistorie, der p√• n√¶nsom vis udfoldes i In the Aisles. Centralt for filmen er dens fokus p√• fysisk arbejde. Omgangsformen p√• arbejdspladsen er pr√¶get af um√•delig h√łflighed, der m√•ske bunder i, at ingen af de ansatte havde regnet med at havne der. Lageret kan pudsigt nok minde lidt om en katedral i vores moderne konsumsamfund. Arbejdet er ikke deres religion, men det g√łr dem ironisk nok frie til at √•bne sig op for hinanden og g√• fra kollegial h√łjlighed til venskabelig omsorg.
In the Aisles er sin helt egen hverdagsfabel, men på fortælleplanet minder den om den blændende ungarske film Med krop og sjæl og karaktergalleriet har flere lighedstræk med Kaurismäkis univers. Det skal naturligvis ses som en fornem cadeau. Til sidst er blot at minde om, at film er mere end en tarvelig og underholdende vare, men faktisk kan være en tankevækkende oplevelse, der kan give et nyt blik på tilværelsen. Det vil med sikkerhed gå op for én, hvis man piller In the Aisles ned fra hylden.

Hvilken filmfigur er Paul Newman blevet Oscar-nomineret for to gange?