Trevante RhodesNebraska Williams
Jacob TremblayRory McKenna
Keegan-Michael KeyCoyle
Olivia MunnCasey Bracket
Sterling K. BrownTraeger

Rovdyrene og soldatertosserne

Det er n√¶sten poetisk, at Predator-franchisen nu er endt i h√¶nderne ‚Äď eller skulle man sige den lettere syrede hjerne ‚Äď p√• filmskaber Shane Black. For Black startede karrieren ‚Äď foran kameraet ‚Äď i den f√łrste Predator-film i 1987, mens han for alvor bankede sit navn fast som manuskriptforfatter til h√•rdkogte actionfilm som D√łdbringende v√•ben-serien, The Last Boy Scout og Last Action Hero og senere begyndte at instruere (Kiss Kiss Bang Bang, Iron Man 3 og The Nice Guys). Han er dog ikke foran kameraet i denne, og manuskriptet er lavet sammen med Fred Dekker, men det stinker stadig langt v√¶k af Black.

Fox Film
Denne gang er her meget lidt svedig (eller urban) jungle over l√łjerne. Det meste foreg√•r i isolerede omr√•der. Omkring Halloween. Stille villakvarter, den lokale skole, nogle hemmelige milit√¶re forskningsfaciliteter og endelig en skov. Og nej, det hele er ikke en hyldest til E.T., men 80‚Äôer-viben er genkendelig og den dyrker Black & Dekker. Bulder, brag, splat og spr√łde replikker, og selvf√łlgelig: De h√•rde soldater, der udg√łr vores lille trup af seje hovedpersoner, som fors√łger at flygte fra/k√¶mpe imod den v√¶mmelige Predator. Men den farverige flok eks-krigere fremst√•r f√łrst ikke synderligt h√•rde. De er alle milit√¶rveteraner med psykologiske lidelser, alts√• indtil det g√•r virkelig galt og de alle pludselig fungerer soldater-optimalt igen. Heldigt, for grimrianen, crashet p√• Jorden af √•rsager vi langsomt f√•r opklaret, (hvilket betyder at filmen derved ignorer de mindre heldige Alien v. Predator-film), er en v√¶rdig modstander. Men rummanden er ikke den egentlig skurk. Den rolle g√•r til lederen af 'Predator-milit√¶r-bek√¶mpningen', og Sterling K. Brown har sandelig en fest med sin figur.

Der bliver generelt joket godt og grundigt i de indledende runder. Is√¶r Keegan-Michael Key st√•r for de morsomme bem√¶rkninger p√• specielt Thomas Janes bekostning, men den r√• tone og de grove figurer er effektivt skruet sammen. Det tager ikke mange minutter for Black & Dekker at opridse deres figurer. En skak-scene og et par 'tilf√¶ldige' samtaler, og bom: S√• har vi dem. Snigskytten fra √•bningsscenen og dennes kvikke dreng, der bliver rodet ind i sagerne, er samtidig sp√¶ndende hovedpersoner, s√• det er b√•de nemt at f√łlge handlingen gennem diverse afsl√łringer og f√łle med vores lille gruppe af personligheder, alt imens de ‚Äď og vi ‚Äď fors√łger at finde hoved og hale i det hele. For der er ikke blot tale om √©n Predator med egen dagsorden: En mere 'udviklet' Predator (og dertilh√łrende k√¶k klima-bem√¶rkning) er denne gang ogs√• i spil, og hvis man troede de traditionelle Predators var farlige... Oh boy.

Fox Film
Den mest besynderlige skabning er dog biologen Dr. Casey Brackett, der af vores skurkagtige hemmelige milit√¶rafdeling bliver spurgt om at se n√¶rmere p√• den indfangede rummand, alts√• inden han v√•gner op og helvede bryder l√łs. Den gode doktor viser sig snart ogs√• at v√¶re fysisk st√¶rk og kan h√•ndtere et skydev√•ben eller to. Hvorfor f√•r vi intet indtryk af ‚Äď andet end det i dag er upopul√¶rt ikke at have en kvindelig hovedperson, der ikke kan forsvare sig. Olivia Munn er bestemt ogs√• trov√¶rdig som r√• b√łrste med doktorgrad, men hendes ellers ganske sympatiske figur er den der giver mindst mening. Omvendt slipper Boyd Holbrook s√• usandsynlig godt fra sin pr√¶station som snigskytte og supersoldat, Quinn KcKenna, at Hollywood godt snart m√• ta‚Äô og v√•gne op og give ham noget stort at lege med.

Holbrook har de seneste par √•r imponeret ‚Äď vil personligt p√•st√•, at han pt. er Hollywoods eneste blonde pretty boy der kan fremst√• trov√¶rdigt overbevisende som hardcore badass ‚Äď Narcos og Logan: Har jeg ret? Og han er igen et solidt anker i denne oppustede actionbombe, der ikke burde virke men alligevel g√łr. For der er noget overraskende hyggeligt over denne lille drabelige skovudflugt med alle tosserne og genierne. Det er selvf√łlgelig p√¶nt voldeligt, blodigt og brutalt, som den slags skal v√¶re, n√•r vi har Black der behandler vanvittige rumm√¶nd og mindst s√• vanvittige mennesker, men det er tydeligt at m√¶rke den varme k√¶rlighed til figurerne. Det er faktisk ganske underholdende at v√¶re ude og k√łre med de sk√łre, selvom kroppe bliver fl√•et fra hinanden, b√łrn bliver mobbet og (rum)hunde bliver skudt. Men som altid afh√¶nger det naturligvis af, om man er til Shane Blacks smag, for den er p√¶nt sort. The Predator er ingen undtagelse til hans tidligere v√¶rker.

Hvilken af følgende skuespillere blev klippet ud af The Thin Red Line?