Corey StollBoris Trigorin
Saoirse RonanNina
Billy HowleKonstantin
Elisabeth MossMasha
Mare WinninghamPolina

Ulideligt ugengældt kærlighed

Det er ellers nogle imponerende navne, der er tilknyttet nyeste genindspilning af Anton Chekhovs klassiske teaterstykke om k√¶rlighed og eksistentielle kriser i det russiske sommerland anno cirka 1900. Men mest fordi stykket eller n√¶rmere figurernes kvaler stadig er aktuelle forbliver ordene vedkommende og med s√• flot en rolleliste skulle man tro, at her var en sikker vinder. Men ak, The Seagull lider f√łrst og fremmest af at v√¶re en lettere kedelig og lidt for skinger aff√¶re.

Vi taler alts√• Annette Bening, Corey Stoll, Saoirse Ronan, Elisabeth Moss, Mare Winningham og Brian Dennehy, og det er d√¶leme nogle dygtige skuespillere. Ops√¶tningen ligner da ogs√• en s√¶beopera i hvide blonder. Det √¶ldre s√łskendepar Irina, succesrig teater-diva, og Sorin, regeringsansat, har samlet de n√¶rmeste omkring sig. Hendes elsker, den feterede forfatter Boris, som hendes voksne s√łn, Konstantin, spirende forfatter, er sygelige jaloux p√•. Boris falder for at g√łre situationen v√¶rre for Konstantins pseudo-k√¶reste, nabopigen Nina, der ogs√• higer efter ber√łmmelse, og derfor pludselig er langt mere interesseret i Boris end den yngre Konstantin. √Ügteparret der bestyrer sommerresidensen har en datter, der er forelsket i Konstantin som ikke geng√¶lder stakkel Masha f√łlelser, hvorimod den lokale skolel√¶rer Medvedenko elsker Masha, der er lettere ligeglad med ham. Hendes mor har derimod f√łlelser for l√¶gen, som ogs√• kommer i huset, mest fordi han er vild med Irina, der behandler sin s√łn h√•nligt men forguder sin yngre elsker. Det hele er noget rod. Men overraskende nemt at finde rundt i alle disse staklers k√¶rlighedskriser.

Hvad, der til geng√¶ld er sv√¶rt at fatte, er hvorfor vi skal interessere os for disse frygtelige folk. Den ene mere irriterende og krukket end den n√¶ste. Ja, replikkerne er ganske spr√łde og dramaet sv√¶lger igennem de mange stuer, men det er sv√¶rt at f√łle sympati for flertallet af persongalleriet. En flok egoistiske dramaqueens, som filmen ikke form√•r at g√łre til meget andet end evigt klynkende brikker i det store spil. Skuespillet fejler bestemt intet, om end b√•de Ronan, Stoll og Dennehy har overraskende lidt at g√łre. Annette Bening stj√¶ler hovedsageligt opm√¶rksomheden, n√•r ikke filmens es, Elisabeth Moss, er i billedet, men det bliver aldrig rigtig giftigt eller rigtig smertefuldt.

Og for at opvejre de stive kostumer og det antikke look er det afg√łrende at g√łre figurerne relevante men mindst lige meget at g√łre dem indbydende og/eller interessante, s√• vi kan udholde deres selskab i halvanden time. Og det er desv√¶rre p√¶nt anstrengende at v√¶re i stue med disse unuancerede personer. Med mindre man elsker et overfladisk kostume drama med masser af ynk og klynk. Og hvis det skulle have v√¶ret den store tragedie, som alle de knuste hjerter s√• √•benlyst ligger op til, mangler der patos og lidt flere t√•rer. The Seagull fors√łger med lidt smart fort√¶lleteknik og sit flotte cast at virke moderne, men den blottet for sj√¶l og lidenskab.

Hvem spiller Brendan Frasers forældre i Blast From the Past?