Anmeldelsesdato:29-05-2001
Lee EvansLars Smuntz
Vicki LewisApril Smuntz
Maury ChaykinAlexander Falko
Eric ChristmasLawyer
Michael JeterQuincy Thorpe

Musejagt på stort budget

Da Dreamworks debuterede på filmscenen i midten af 90’erne skete det bl.a. med to film om dyr - Paulie og Mus i eget hus. Ganske som i Alene hjemme - sen-80’ernes ubestridt største komediehit - drejer det sig i Mus i eget hus om en lille husdjævel, som lader al sin nedrige opfindsomhed gå ud over ubudne gæster. Men hvor Kevin i førstnævnte trods sin beskedne størrelse var et menneske, så er den virkelige hovedperson her en vaskeægte mus.

Stakkels brødre
De to brødre, Lars og Ernie, arver deres gnavne gamle far. Blandt de mange ubrugelige ting er nøglerne og skødet på et gammelt hus, som faderen fik fra en dårlig betaler. Rygterne går på, at det er hjemsøgt, men det spiller ingen rolle, da det umage par finder ud af, at huset er et længe savnet arbejde fra en højt værdsat arkitekt. Buddene på huset stormer i vejret, og pludselig har brødrene kun ganske kort tid til at gøre den faldefærdige rønne klar til den auktion, der skal bringe gøre dem rige. Pengene har de hårdt brug for efter at være blevet smidt ud af konen og gået fallit med egen restaurant.

Kill that mouse!
Det eneste problem er, at husets nuværende beboer bestemt ikke bryder sig om at få selskab. En lille, grå og ufattelig nedrig husmus bliver brødrenes største fjende. Filmen bevæger sig lynhurtigt frem til dette punkt, for den egentlige grund til at projektet eksisterer er den times fjollede optrin og indslag af håndfast falde-på-halen komik, som jagten på det lille kræ medfører. Først undrer man sig over, at det skulle være så svært at fange musen, og kort efter om en enkelt mus bag et panel skulle udgøre så stort et problem i forhold til husets arkitektoniske værdi. Men det synes brødrene i hvert fald – og derfor bruger de resten af filmen på at lægge huset i ruiner.

Flot og gennemført
Stilen er tegneserieagtig overdreven, flot visuelt udført, men også koldt og sterilt. Effekterne er generelt af høj kvalitet – det er tydeligt, at DreamWorks var i gang med at slå sig op som et firma med styr på de computergenererede hjælpemidler, og selvom det er åbentlyst, hvornår den digitalt fremstillede mus overtager tjansen fra den virkelige, så holder illusionen, og enkelte scener er decideret imponerende. Skuespillet kører i højeste gear, og det er i flere scener med til at holde filmen i live, når selve historien er på nippet til at gå helt i stå. Nathan Lane har altid været leveringsdygtig i de lidt sippede roller, mens Lee Evans er mere ukendt. Christopher Walken har en præcist underspillet cameo som skadedyrsbekæmper, der næsten matcher musen i psykotisk udstråling.

Hep på musen
Mus i eget hus’ største problem er, at personerne er så gennemført dumme og fjollede (man sætter næppe et par tusinde musefælder op i et køkken for først til sidst at finde ud af, at man er blevet fanget i et hjørne), at man ender med at holde med musen. Især en hektisk scene, hvor Lars uforvarende er ved at få has på den, da han sætter nye paneler op, er med til at flytte sympatien over til den opfindsomme gnaver – og der bliver den faktisk filmen ud. Underholdningsværdien er rimelig, effekterne flotte og så er det egentlig en skam, at selve historien og afviklingen i perioder hænger lidt tungt. Instruktøren er den debuternde Gore Verbinski, der efterfølgende tog et skridt ned af stigen med Brad Pitt/Julia Roberts-floppet The Mexican.

DVD'en indeholder et par fraklip fra filmen, hvor man får en fornemmelse af hvor store mængder af vellykkede scener, der går tabt i forsøget på at holde tempoet i en film oppe - især Christopher Walken har en del ekstra tid i de droppede scener. Ellers må man nøjes med et par trailere og et glimrende dansk indstikshæfte i kassetten.