Anmeldelsesdato:25-07-2001
Bruce GreenwoodJohn F. Kennedy
Steven CulpRobert F. Kennedy
Dylan BakerRobert McNamara
Henry StrozierDean Rusk
Frank WoodMcGeorge Bundy

Truslen fra paddehatten

I oktober 1962 svævede det amerikanske folks fremtid i en meget usikker tråd. Den unge præsident John F. Kennedy blev sat på sit livs diplomatiske prøve, da den fjendtligt indstillede Sovjet-magt pludselig begyndte at opstille missiler i det kommunistiske Cuba. Missilerne kunne uden problemer nå samtlige amerikanske storbyer på nær Seattle, og hvis der blev trykket på knappen var amerikanernes tidsrum til at redde sig selv mindre end 5 minutter. Det var et af den kolde krigs mest intense øjeblikke, hvor den vestlige verden i 13 dage var på kanten af en ny, nuklear verdenskrig.

Den virkelige fiktion
Det er oplagt, at der har været en sydende aktivitet i Det Hvide Hus i den periode. Fra de første spionfotos opdagede noget usædvanligt på Cuba, over Kennedys svære valg mellem de mange forskellige løsninger på konflikten til det endelige udfald, som heldigvis tillod krisen af løje af uden at nogle af stormagterne havde tabt afgørende ansigt. Film baseret på historiske begivenheder, kombineret med den enorme magt, som har tilhørt USA's præsident i tiden efter 2. verdenskrig, har altid været godt underholdningsmateriale. Forfatteren David Self blander effektivt virkelige personer og udskrifter af fortrolige båndoptagelser fra Det Hvide Hus med fiktion, men hvor en Oliver Stone tidligere har gjort det som en brik i et stort manipulerende puslespil, så har Self ikke behov for at digte særlig meget. De 13 dage havde rigeligt med nervepirrende spænding til at holde en film kørende.

Præsidentens rådgiver
Vi følger begivenhederne fra Kenny O’Donnells øjne. Han er rådgiver for præsident Kennedy, som han har kendt via sin studiekammerat på Harvard, præsidentens bror og justitsminister Robert Kennedy. De to Kennedy-brødre og O’Donnell udgør gennem hele filmen magtens triumvirat, som godt nok træffer selvstændige beslutninger, men altid efter en fælles planlagt strategi. I filmens første time møder vi mange nye personer – de virkelige bliver præsenteret med navn og titel, de opdigtede glider mere flydende ind i historien, og da alle brikkerne er kommet på plads kan det diplomatiske skakspil mellem det angrebslystne Pentagon og den mere humane præsident begynde.

To brødre
Den egentlige hovedperson er John F. Kennedy. I Bruce Greenwoods skikkelse opstår en afdæmpet, usikker og alligevel værdig udgave af præsidenten. Greenwood er god til at ramme den tvivl, som må have været en naturlig del af Kennedys første møde med en virkelig betydningsfuld international krise. Mens John F. holder hovedet koldt, er broderen Bobby et brushovede af rang. Konstant utålmodig, progressiv og handlekraftig – og imellem de to brødre render Kevin Costner afdæmpet rundt og gyder olie på de oprørte vande. På mange måder en kopi af Whitney Houstons tavse sikkerhedsvagt fra The Bodyguard, men også med politisk indsigt og manøvredygtighed til at redde præsidenten i en trængt situation. Det er en rolle, som passer Costner godt - og man kan kun håbe, at den er et startskud på en værdig fortsættelse af en noget blakket karriere.

Cuba-krisen som thriller
Thirteen Days’ store problem er naturligvis, at den voksne dansker godt kender Cuba-krisen og dens udfald. Det var et par dramatiske dage, men instruktøren Roger Donaldson må spænde buen meget hårdt for at holde spændingen og intensiteten i gang i samtfulde 145 minutter. Der trækkes meget store veksler på forholdet mellem Kennedy og O’Donnell – måske også mere end filmen helt kan bære – og det er svært at holde den høflige interesse hele vejen. Der spilles generelt godt. Hvor præcist de forskellige virkelige personer rammes er sådan set ligegyldigt, for filmen er en thriller og skal derfor også fungere på sine egne præmisser. Som historisk dokument er den solid og ganske vellykket – især for den historieløse amerikanske ungdom, som nok kan have brug for en opfrisker på, hvad Cuba-krisen drejede sig om – men som politisk thriller er den noget stiv og langtrukken.

Den store politiske thriller Thirteen Days har fået en værdig DVD-udgivelse. Der er godt og vel et kvarters slettede scener fra det endelige produkt, der giver et hurtigt, men fint indblik i hvilke roller, der er blevet skåret ned på i løbet af processen. Programmet om de visuelle effekter er kort, men oplysningerne lægges på bordet sagligt og præcist, og så gør det ikke noget, at den unødige snak er skåret væk.

Masser af snak er der til gengæld i det tre kvarter lange dokumentarprogram om Cuba-krisen. Hvis man er historisk interesseret er der mange spændende ting at hente i programmet, men hvis man ikke decideret brænder efter ekspert-viden, kan det godt blive lidt kedeligt at sidde og høre på de relativt tørre eksperter (der som et kuriosum inkluderer Krutchevs egen søn). Den udmærkede, men ikke overdrevent prangende udgivelse rundes af med et kommentarspor med Donaldson, Costner, Self og flere. Desværre kan det knibe med at skelne de forholdsvis ens stemmer fra hinanden (Costner dog undtaget), men der er mange gode ting at hente iblandt, mens andre dele bliver lidt for indforstået til at være relevant.