Diane KeatonMary Wilke
Michael MurphyYale
Mariel HemingwayTracy
Meryl StreepJill
Anne ByrneEmily

Den magiske by

Manhattan er en uforbeholden k√¶rlighedserkl√¶ring. Et dybt forelsket suk fra en mand, som forl√¶ngst har tabt sit hjerte til New York, og som aldrig helt opn√•r samme f√łlelse af enhed med de kvinder, som passerer gennem hans liv. Vi kommer i parker, under broer og med udsigt til Mahattans karakteristiske skyline, og overalt er Gershwins fortryllende smukke Rhapsody in Blue vort ledemotiv.

En neurotiker ‚Äď som altid
Woody Allen er selv i centrum, og det i den faste rolle, som vi har l√¶rt at elske ham i. 42-√•rige Isaac Davis er TV-forfatter, ikke helt sikker p√• sit liv og bestemt ikke sikker p√• sig selv. Isaacs verden begynder at bryde sammen, da han efter en hyggelig middag med sin elskerinde, den 17-√•rige Tracy, og sine bedste venner, √¶gteparret Yale og Emily, finder ud af, at Yale har haft en aff√¶re med den intellektuelle Mary Wilke, selvom han stadig er dybt forelsket i Emily. Isaac kan ikke f√• det til at passe med billedet af det perfekte par, og tvivlen om parforhold ‚Äď ogs√• hans eget med den n√¶sten kriminelt yngre Tracy ‚Äď begynder at nage. Isaac har da ogs√• f√•et en af de h√•rdere ture i k√¶rlighedens rutschebane. Hans f√łrste kone, Jill, som han har en s√łn med, forlod ham for en anden kvinde, og nu er hun i gang med at skrive en bog om deres forhold. Men mens panikken langsomt breder sig i den New York'ske idyl, sker der noget uventet.

Diane Keaton
Yale introducerer den mystiske og dragende Mary Wilke for Isaac, og da det viser sig, at de to i bund og grund ensomme sj√¶le passer godt sammen, begynder de at se mere til hinanden. Isaac kunne aldrig indlade sig i et seksuelt forhold med Mary, s√•l√¶nge hende og Yale er sammen, og s√• begynder tingene ellers at blive komplicerede. I rollen som Mary Wilke har Diane Keaton et af sin karrieres h√łjdepunkter, og hun suppleres eminent af Allen selv, samt Michael Murphy i rollen som Yale. Meryl Streep har en kort optr√¶den, som den nu lesbiske Jill og Mariel Hemingway er ganske bed√•rende som den alt for unge Tracy.

Et mesterværk
Manhattan form√•r den sj√¶ldne kunst at forene intelligent humor med stor dybde. Woody Allen har altid v√¶ret en mester til at skrive p√• en gang lette og intellektuelle manuskripter, og i Manhattan bobler dialogen med rent ud vidunderlige replikker, som udover at g√łre filmen meget undeholdende ogs√• form√•r at tegne et pr√¶cist, nuanceret og rammende portr√¶t af New Yorker-intellektuelles kvaler med livet, d√łden og alt det ind imellem. Formidlet af et hold skuespillere i topform, en sort/hvid-fotografering af Allens faste fotograf Gordon Willis, der pr√¶senterer New York som et forgabt k√¶rlighedsdigt, og George Gershwins b√•de energiske og tilbagel√¶nede elegante musik har Woody Allen skabt et af filmhistoriens uomg√¶ngelige h√łjdepunkter. Det f√•s ganske enkelt ikke bedre.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har skrevet romanen 'Vor mand i Havana', som blev en klassiker med Alec Guiness i hovedrollen?