Anmeldelsesdato:20-08-2001
Josh HartnettTrip Fontaine
James WoodsMr. Lisbon
Kathleen TurnerMrs. Lisbon
Hanna HallCecilia
Chelsea SwainBonnie

Forbandede ungdom

The Virgin Suicides er Sofia Coppolas instruktørdebut, og dermed får hun taget en effektiv revanche for den skamplet, som hendes uheldige forsøg udi skuespillets kunst i farmand Francis Ford Coppolas The Godfather Part III, satte på hendes navn. Baseret på romanen med samme titel af Jeffrey Eugenides har den unge fru Coppola skruet en fascinerende og i perioder gådefuld film sammen, fokus er rettet på sammenstødet mellem livsmod og livsangst – i dette tilfælde mellem de 5 Lisbon-søstre og deres forældre.

Tilbage til 70’erne
Historien foregår i et overklassekvarter i Michigan i midt-70’erne. Filmens hovedpersoner er de 5 søstre fra Lisbon-familien, fem smukke piger fra 13 til 17 år. Alle mangler kun en enkelt barriere i at komme definitivt ud af barndommen – forældrene. Pigernes mod på at opleve livet bliver konstant pillet fra hinanden og lukket inde med en stuearrest af den overbeskyttende mor, som i en blanding af religiøs overbevisning og simpel skræk for at slippe sine unger, tyranniserer dem på det groveste. Fester, drenge og - Gud forbyde det - alkohol er ulovlige tabuer – til stor frustration for pigerne, som naturligt bliver isoleret fra deres jævnaldrende. Men selv bag nedrullede gardiner kan de smukke piger fortrylle knægtene i området, og det er fra deres synsvinkel, vi får historien at se.

Blikket udefra
Med en på en gang let og målrettet brug af flash-back og fortællerstemme følger vi de lokale knægtes oplevelser af Lisbon-pigerne. Drengene har gennem hele deres liv været forundret over, hvad der egentlig foregik dengang tilbage i 70’erne, og deres tvivl kommer til at præge hele fremstillingen. Vi ved kun, hvad der sker hos familien Lisbon, når det endelig lykkes for knægtene at komme indenfor – det skal siges at moderen forsøger at slække på de vagtsomme instinkter ved at invitere unge mænd til middag og minsandten også en fest, men sjældent med særlig stor succes – og dermed får de 5 pigers kranke skæbne (titlen skal tages helt alvorligt) et let mystisk skær. Man indser, at man i højere grad får drengenes gæt på sandheden at vide – og at vi i bund og grund er ligeså overraskede over, at tingene udvikler sig så katastrofalt.

Antydningens kunst
I denne sky af mystik og halve gætterier bliver vi begavet med en række ganske fine skuespilspræstationer. Garvede folk som Kathleen Turner og James Woods leverer fine indsatser, især Woods har fundet en finurlig udgave af faderen i huset. På en gang respekteret som familiens overhovede og samtidig så langt nede under konens tøffel, at han aldrig kommer i øjenhøjde med problemerne. Pigerne spilles i en aura af eventyrlig magi af 5 flotte og relativt ukendte skuespillere. Kirsten Dunst, som vi fornyligt har kunne se i videotitlerne Drop Dead Gorgeous og Strike!, har haft den største karriere, men det vil være uretfærdigt at fremhæve enkelte af dem. De leverer overbevisende indsatser i ret svære roller, hvor de på én gang skal formidle teenage-alderens svære tilvænningsproblemer men samtidig gøre det gennem en flok umodne og uvidende drenges fantasi og erindringer.

Den skæve vinkel
I starten undrer man sig over, hvordan de stive Lisbon-forældre har fået så smukke døtre, men efterhånden indser man, at det formentlig kun er i drengenes erindringer, de var så smukke. Mystikken omkring pigerne har været nok til at gøre dem enestående attraktive – og som eftertanke begynder man at kigge nærmere på forholdet mellem fakta og fiktion. Pludselig bliver filmen i højere grad en beretning om de næsten identitetsløse drenge, som modnes og indvies i seksuallivets mysterier gennnem kikkerten på den anden side af gaden. Det er i virkeligheden deres modningsproces, vi følger – og hvad der egentlig er sket bag gardinerne hos Lisbon-familien bliver blot vage gætterier. Lisbon-pigernes skæbne er på alle måder gribende og tragisk, men også lige lovlig teatralsk og voldsom. Vi får præsenteret en begyndelse og en slutning – men filmens bud på sandheden om hvad der førte fra den ene til den anden, er så farvet af drengenes higen efter at skabe noget enestående, at den næppe kan betragtes som den endelige.

Der er ikke meget magi over bonusmaterialet på denne udgivelse. Biograf-traileren er blevet lagt på sammen med nogle fyldige biografier, der kun mangler en samlet filmografi for de alt for få udvalgte folk. Fire skuespillere og Sofia Coppola er de eneste der får tegnet en profil. Dertil kommer et nærmest ligegyldigt fotogalleri på en ret uinteressant DVD-udgivelse.